Tesfaye står fast trods kritik fra eksperter: Nogle elever er bare pissedårligt opdragede
Tesfaye står fast trods kritik fra eksperter: Nogle elever er bare pissedårligt opdragede
Børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye vil give lærere ret til mere fysisk indgriben, men kritikere advarer mod stigmatisering og etisk glidebane
Engang fik elever et rap over nallerne med linealen, hvis ikke de kunne sidde stille i timerne.
I dag har lærerne kun ordets magt som redskab, hvis de skal irettesætte elever, der forstyrrer undervisningen.
Men fremover skal lærere i højere grad kunne anvende fysisk magt over for børn, der er ‘pissedårligt opdragede’, end de kan i dag, mener børne- og undervisningsminister, Mattias Tesfaye.
Både forslaget og ordvalget har dog fået kritik af eksperter, organisationer og politikere.
PDO - pissedårligt opdragede
For nylig medvirkede Mattias Tesfaye i radioprogrammet Ring til Ministeren på DR P1, der i al sin enkelhed går ud på, at lyttere kan ringe ind og stille den medvirkende minister politiske spørgsmål.
En frustreret forælder ringer ind til programmet og fortæller, hvordan hendes børns lærere har svært ved at sætte grænser for uro i klassen.
Tesfaye erklærer sig enig og siger, at han har hørt om flere situationer, hvor lærere har følt sig magtesløse i forhold til at afværge konflikter i folkeskolen.
Og når lærerne så anvender fysisk magt, er de nervøse for, om det kan føre til en fyreseddel.
Det er ikke god pædagogik, hvis ikke de voksne kan træde i karakter
Han vil derfor præcisere reglerne, så lærere kan gribe ind i situationer, hvor elever eksempelvis kaster med ting, råber grove skældsord eller nægter at forlade klassen, uden at det skal blive til personalesager:
“Jeg mener ikke, at det er god pædagogik, hvis ikke de voksne kan træde i karakter. Så er jeg bange for, at der går ‘Fluernes Herre’ i den,” siger han og fortsætter:
“Børn er ikke kun dydsmønstre - de er mennesker som alle andre, og nogle gange gør de noget, som er forkert. Nogle gange også bare, fordi de har PDO, som jeg kalder det - pissedårligt opdragede.”
Læs også:Tesfaye vil have disciplin i folkeskolen: ”Nogle gange stikker det af”
Da han bliver spurgt ind til, hvad han mener med begrebet, siger han, at mens nogle børn har diagnoser og særlige udfordringer, som skal tages alvorligt, mener han, at andre blot har brug for at lære almindelig opførsel for at kunne indgå i fællesskabet.
Ifølge ministeren er det vigtigt, at skolen også er i stand til at opdrage og understreger, at det også er for barnets eget bedste, da dårlig opdragelse kan give problemer senere i livet.
Reglerne i dag
Lærere i folkeskolen er underlagt de almindelige regler om magtanvendelse - det vil sige ved selvforsvar, nødret og lovlig retshåndhævelse.
Det betyder blandt andet, at læreren for at afværge, at elever udøver vold mod sig selv, vold mod andre eller ødelægger eller beskadiger ting, kan anvende magt i nødvendigt omfang.
At magt kun må bruges i nødvendigt omfang, betyder, at magtanvendelsen skal stoppe i samme øjeblik, den akutte situation er ophørt. Ellers er der tale om fysisk afstraffelse, og det er ikke tilladt.
Magtanvendelse må ikke bruges, hvis en elev eksempelvis forstyrrer undervisningen eller spytter på en lærer eller klassekammerat.
Kilde: Børne- og Undervisningsministeriet
Eksperter: "Skammeligt"
Ifølge DR kalder skoleforsker Louise Klinge ministerens ordvalg "skammeligt", mens direktør i Børns Vilkår Rasmus Kjeldahl frygter, at forkortelsen 'PDO' kan blive en stigmatiserende etiket og bruges til at mobbe børn.
Rasmus Kjeldahl frygter også, at mere fysisk magtanvendelse kan føre til øget mistrivsel og skolefravær frem for at løse problemerne.
Louise Klinge kalder forslaget for en etisk glidebane, fordi man går på kompromis med børns retssikkerhed.
I stedet mener hun, at det kan være godt for børnene at se, hvordan konflikter kan løses uden brug af magt.
Læs også:Alt for mange mener noget om folkeskolen – alt for få arbejder i den
Forslaget møder dog opbakning fra flere skoleledere og Danmarks Lærerforening, der selv har givet inspiration til forslaget.
Formanden for Danmarks Lærerforening, Gordon Ørskov Madsen, er ærgerlig over retorikken, men er enig med Tesfaye i, at nogle børn bare er dårligt opdragede.
Han mener dog, at der også bør være fokus på andre tiltag, der kan rette op på den danske folkeskole - såsom forebyggende indsatser, flere ressourcer og mere uddannelse til personalet.
Det bakkes op af De Radikale, der foreslår, at man i stedet indsætter ’konfliktteams’ på landets folkeskoler - det vil sige lærere med særlig uddannelse i at nedtrappe konflikter.
Ministeren står fast
Trods kritikken fastholder Tesfaye sin ordlyd og sin holdning:
"Nogle gange er det faktisk også eleverne, der skal opføre sig bedre og kunne indordne sig under et 'vi' og nogle fælles spilleregler, og det betragter jeg i virkeligheden som helt almindelig sund fornuft," siger han til DR.
Regeringen arbejder nu på et lovforslag, der skal præcisere lærernes beføjelser, når det gælder fysisk indgriben overfor elever og har afsat 10 millioner kroner til projektet.
Kommentarer
Det er mere end fornuftigt…
Det er mere end fornuftigt. Hvordan pokker skal en skolelærer kunne håndtere en akut fysisk konfliktsituation med en kommentar "Det må du ikke, altså".
Godt Mattias. Blev ved med din fornuftige tilgang til tingenes tilstand.
Kære Mattias Tesfaye Hvad…
Kære Mattias Tesfaye
Hvad med at starte med at sikre, at der er EN uddannet lærer, i alle klasser, i alle timer, på alle klassetrin, på alle folkeskoler i hele landet.
Og at der er mindst EN specialskole til inklusionsbørn i ALLE kommuner.
Og Bøger til alle børn, hvor pengene til det, bliver brugt på Bøger.
Så kan vi begynde med at tale om dem, der er dårligt opdragede. Og som hellere vil se Champions League fodbold, end passe deres ting.
Tak til…
Tak til undervisningsministeren, for at omtale elefanten i rummet. Enhver der har arbejdet i folkeskolen, véd at den moderne opdragelse gør mange elever til små egoister. De er centrum i forældrenes- og deres egen verden. De får at vide, at de ikke skal bøje sig for noget eller nogen, og at de kan opnå alt hvad de har lyst til, når bare de står fast.
Resultatet er elever, der er totalt dysfunktionelle i en gruppe, hvor man skal bøje sig og tage hensyn til hinanden. De har ikke lært det hjemmefra, og det er et kæmpe svigt fra forældrene.
Det er selvsagt ødelæggende for de pågældende elevers omgang med andre og for deres indlæring. Desværre er det ofte lige så destruktivt for den klasse/gruppe de skal fungerer i.
Løsningen vil selvfølgelig være, at ændre den slappe forældreholdning, hvor de ikke tør sig "nej", "stop" eller bare at lærer børnene, at det er de voksne der har kompetencen og det er dem der bestemmer. Det sker bare ikke lige her og nu.
Indtil nutidens forældre lærer at blive ansvarlige voksne, er det faktisk nødvendigt for en lærer, fysisk at kunne flytte en elev ud af fællesskabet, hvis ikke alle elever skal lade sig terroriserer, medens alle elever mister tillid og respekt for læreren.
Hilsen Erik
30+ års god erfaring som lærer
Det er så indlysende sandt,…
Det er så indlysende sandt, hvad Tesfaye siger, at man nærmest skal have levet sit liv i en alternativ dimension for ikke at kunne se det. Men det er der desværre nok også en del, der har.
Nu kan I starte med at rette…
Nu kan I starte med at rette op på den elendige reform,vI foretog i 2013.
Sørg for, at der er uddannede lærere i samtlige klasser i alle timer.
Giv specialundervisning til alle de elever, det har behov for det.
Nej, det kan I ikke spare jer til. Det kræver resourcer.
Og så bør Tesfaye finde en dygtig tandlæge, der kan hjælpe ham med at få renset munden.
Hans mor har o hvert fald ikke været heldig med opdragelsen.
Mine børns rektor sagde ved…
Mine børns rektor sagde ved opstart af folkeskoleforløbet :
"HAR I SAGT NEJ TIT NOK TIL JERES BØRN"
Al magt til børnene...NEJ...
Selvfølgelig skal en lærer indgyde respekt i en skoleklasse...
Alternativet er, at øvrige elever ikke lærer noget pga. udadreagerende / forstyrrende elever...
Disse skal evt. i en specialklasse, så de øvrige elever kan begynde at tage læring til sig...
Tak til Mattias Tesfaye for…
Tak til Mattias Tesfaye for at tage tyren ved hornene og kalde en spade en spade. Der er mange forklaringer, men ingen undskyldninger for, at børn opfører sig dårligt i skolen. Opdragelse er og bliver forældrenes ansvar, og det skal man som forælder være klar over og tage på sig. PDO er en glimrende betegnelse!
Det er ligeledes forældrenes fornemmeste opgave at sørge for, at deres børn er sunde og robuste både fysisk og mentalt, hvilket i mange tilfælde hænger sammen. En sund sjæl i et sundt legeme er en forudsætning for at klare livets op- og nedture.
Børn prøver grænser af, og hvis de ikke stoppes i tide, løber det løbsk. Nu er det løbet totalt løbsk, fordi vi kun har givet snor og ikke halet ind. Det ved enhver hundeejer - det er simpel logik. Og det er hverken udtryk for god pædagogik eller omsorg. Det er derimod udtryk for ligegyldighed og afmagt, så tingenes tilstand burde ikke undre nogen.
Når en lærer får en påtale for at hæve stemmen for at skabe ørenlyd i sin larmende klasse, forstår jeg godt afmagten hos lærerne. De børn, der ikke kan modtage en fælles besked og rette sig efter den, er ikke skolemodne.
Selvfølgelig skal læreren kunne tage en PDO-elev i krebsen og aflevere ham/hende til inspektøren til en formanende samtale og evt tilkald af forældre. Det burde også have en opdragende effekt på øvrige elever i klassen, at der er konsevens ved dårlig opførsel.
Diverse børneorganisationer, der råber op og tror, at en mere diciplineret skole vil gøre børn til ofre, er helt galt på den, og overser desværre, at resten af klassen, der gerne vil lære noget, bliver taget som gidsler.
Mon ikke vi alle har erfaringer med, hvor røvirriterende det var med et par forstyrrende elementer i klassen, når vi andre gerne ville arbejde med det emne, der var forelagt?
Inklusionsskolen har givet øget tilslutning til privatskolerne, på bekostning af vores folkeskole. En beklagelig - men logisk - udvikling, som vi gerne skulle have vendt lidt rundt på.
Da alle børn går i pasningsordning før skolealderen, burde der her lægges grundlaget for velfungerende børn ved skolestart. Det er også her, at forældrene får kendskab til, hvad der anses for hhv god og dårlig opførsel, hvordan man er en god kammerat, og hvad der i det hele taget forventes af både børn og forældre, der i mange år skal indgå i et fælles projekt om læring og udvikling og dermed bringe børn godt på vej i samfundet.
Her ligger måske den største opgave?
Så STÅ FAST, Mattias. Dine modstandere har helt misforstået opgaven!
Tilføj kommentar