Annonce

Jyske Bank er nr. 1 i dårlig behandling af kunder

Ordførende direktør i Jyske Bank, Anders Dam, kan bryste sig af at stå i spidsen for den bank, der har absolut flest klager over dårlig rådgivning.
Når Jyske Bank ligger helt i toppen hos ankenævnet er der altså tale om sager, hvor banken direkte har været på kant med loven, hvad angår kundernes økonomi.

Selvom Jyske Bank takkede ja til Bankpakke II og fik tilført 3,1 milliarder kroner fra skatteyderne, har Anders Dam, ordførende direktør i Jyske Bank, sidenhen kritiseret bankpakkerne for at skade kunderne. I et interview i radioprogrammet P1 Business, udtalte han:

Hvem har i sidste ende betalt for bankpakkerne? Det har de svageste kunder, som ville låne penge i banken og som ikke fik lov, da bankerne var klemt på likviditeten. Hvorfor var bankerne klemt på likviditeten? Fordi bankerne manglede de penge, som de havde betalt for at være med i bankpakken (..) På den måde har bankpakke I skadet hele økonomien. Den var simpelthen for dyr for bankerne”.

LÆS OGSÅ: Ønsker Nordeas cheføkonom et opgør med demokratiet?

Denne kritik af måden, hvorpå bankerne fik adgang til statskassen, kan forekomme absurd, når Anders Dam med glæde takkede ja til at få snablen ned i statskassen.

Men samtidig dækker retorikken om ’de svageste kunder’ over, at Anders Dam og resten af Jyske Bank ikke behandler kunderne særlig godt. Slet ikke i forhold til andre danske banker.

Som en hjælp til de danske forbrugere har Finansrådet, Sammenslutningen af Danske Andelskasser samt Forbrugerrådet oprettet Pengeinstitutankenævnet. Ankenævnet behandler klager over danske pengeinstitutter og offentliggør med jævne mellemrum statistik over, hvilke banker der får flest klager.

I alt er der tale om hele 75 indgivne klager i 2011, hvor banken ikke har kunnet holde snitterne i lommen.

LÆS OGSÅ: VK-regeringen medskyldig i bankrøveri

Klagerne kan variere, men omhandler generelt kun sager, hvor der er tale om en klar økonomisk tvist. De mere generelle sager omkring pengeinstitutters tilsidesættelse af god skik for bankdrift behandles af finanstilsynet.

Som det ses på oversigten herunder, som er sorteret efter bankernes størrelse springer Jyske Bank, som Anders Dam står i spidsen for, i den grad i øjnene:

LÆS OGSÅ: Hver dag er en Skift Bank Dag

Anders Dam kan bryste sig af at stå i spidsen for den bank, der har absolut flest klager over dårlig rådgivning. Uanset om man ser på bankens størrelse eller blot på det samlede antal klager over banken, ligger Jyske Bank helt i front hvad angår klager, hvor kunderne har fået medhold.

Når Jyske Bank ligger helt i toppen hos ankenævnet er der altså tale om sager, hvor banken direkte har været på kant med loven, hvad angår kundernes økonomi. I alt er der tale om hele 75 indgivne klager i 2011, hvor banken ikke har kunnet holde snitterne i lommen.

 

I denne serie vil Netavisen Pio sætte fokus på de ledende folk inden for finansverdenen, der bragte hele den vestlige verden i knæ gennem deres uansvarlige aktiviteter og sidenhen blev reddet af skatteborgerne.

Public affairs- og pressekonsulent hos Dansk Ungdoms Fællesråd (DUF).

Tidligere student på Netavisen Pio


Flere artikler om emnet

Annonce