12+ er den forkerte vej at gå

Genindførelse af en (symbolsk) karakter fra fortiden er udelukkende til gavn for den elevgruppe, der i forvejen kører derudaf.
Foto: Colourbox
Regeringen foreslår en udvidelse af karakterskalaen i det danske uddannelsessystem. De foreslår, at man skal kunne få MERE end topkarakteren 12, nemlig 12+. Det er den helt forkerte vej at gå!

Et 13-tal havde ikke gjort en forskel for mig

I en tid, hvor stadig flere børn og unge får psykiske diagnoser, flere ikke får den rette hjælp som ordblinde eller bliver opdaget sent og flere ikke får videre uddannelse eller job efter folkeskolen, er det et helt forkert fokus med 12+. Det er forkert at give dem, der i forvejen klarer sig godt, mere opmærksomhed, mens dem, der er steget af væksttoget for længst, lades i stikken.

Et 13-tal havde ikke gjort en forskel for mig

Hjælp i stedet de elever, der er ringere stillet

Til min afsluttende prøve i 9. klasse i folkeskolen var jeg oppe i historie. Jeg trak Genéve-konventionen. Jeg satte mig ind ved det grønne bord, kiggede min lærer og censor i øjnene, hvorefter jeg gik i gang med at tale. Jeg fik 12. Censoren sagde, at hvis der havde været et 13-tal, havde jeg fået det. Ja, jeg blev da smigret. Men ærlig talt, det potentielle 13-tal havde ikke gjort en afgørende forskel for mig.

Jeg var alligevel en af dem, der nok skulle klare både prøverne, men også senere ungdomsuddannelse og videregående uddannelse. Der er ikke gået et skår af mig, fordi jeg ikke scorede 13 – den karakter, man nu vil genindføre med 12+.

”Der er også behov for at premiere det, der ligger på den anden side af det rigtige” siger Merete Riisager (LA). Men det betyder jo ikke, at der pludselig er nogle elever, som normalt får dårlige karakterer, der kan score 12+, fordi de tænker kreativt og ud af boksen. Man skal jo stadig kunne alt det andet faglige, og derfor vil 12+ i sidste ende være en karakter, kun de allerdygtigste får.

Hjælp i stedet de elever, der er ringere stillet!

Det er ikke mig uddannelsesministeren skal fokusere på

Selvfølgelig skal de elever, der er dygtige til at løse ligninger, analysere digte og diskutere internationale konventioner, udfordres. Det er et mål, at alle elever i den danske folkeskole skal blive så dygtige, de overhovedet kan. Men der er en elevgruppe, der i dag er markant ringere stillet og ikke klarer sig godt. Og jeg mener, at vi først og fremmest skal hjælpe den gruppe, inden vi genindfører en (symbolsk) karakter fra fortiden til gavn for en meget lille elevgruppe, der i forvejen kører derudaf.

Der er en elevgruppe, der i dag er markant ringere stillet og ikke klarer sig godt

Min pointe er, at det ikke er typer som mig, uddannelsesministeren og company skal fokusere på. Jeg skal nok klare mig godt og kan godt selv, men det er der rigtig mange andre, der ikke kan.

‘Dagens Pio klumme’ er en fast spalte på Netavisen Pio, der udkommer dagligt med både provokerende, nytænkende og debatskabende indlæg. Klummen er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Medlem af DSU’s Forretningsudvalg og lærerstuderende


Kommentarer fra Facebook