Annonce

Aktuelt: Juleaften for de politiske nørder, CEPOS, valgkamp i Aarhus og C02

Netavisen Pio giver dig det daglige nyhedsoverblik fra Socialdemokratiet, fagbevægelsen og verdens gang.
Finanslovsspecial: penge til motorveje, SKAT og bander
Regeringen har i dag fremlagt sit udspil til finansloven for 2018, og her følger den korte version.

Der skal spares på en række områder. DSB skal holde for med en beskæring af deres statslige tilskud med 1,9 milliarder frem mod 2021, og så bliver en række ordninger på uddannelsesinstitutioner trukket i deres tilskud, mens brugerbetaling på stx- og HF-enkeltfag sættes op.

Det helt store omdrejningspunkt er dog, at regeringen kun vil lade de offentlige udgifter stige med 0,5 procent. Ifølge Finansministeriets egne tal, skal den offentlige sektors udgifter stige med 0,6 procent for at følge med blandt andet den demografiske udvikling.

Men der bliver også fordelt en masse penge. Regeringen har fundet 5 milliarder ekstra til en styrkelse af SKAT, og 12 nye indsatser mod bandekriminalitet får 60 millioner kroner.

Og så vil regeringen afsætte 410 millioner kroner til en række ny vej-projekter, der skal styrke infrastrukturen. Regeringen afsætter derudover 500 millioner til såkaldt ‘kernevelfærd’, som omfatter sundhed og ældrepleje.

Der blev også løftet lidt af sløret i forbindelse med efterårets forsvarsforligforhandlinger, da regeringen præsenterede en forhandlingspulje på 2,5 milliarder kroner om året frem mod 2021, som skal bruges på forsvar, politi og kriminalforsorgen.

Du kan læse Altingets gennemgang her.

CEPOS kritiserer regeringens regnestykke: misvisende!
Jyllands-Posten kan i dag fortælle, hvordan flere økonomer kritiserer regeringen for at have sminket på tallene, da de i tirsdags fremlagde deres skattereform.

De er nemlig ret uenige i, at det er realistisk, at HK’eren og direktøren lever for samme huslejeniveau, som det fremgår af regeringens regnemetoder.

Mads Lundby Hansen, cheføkonom for CEPOS, udtaler til Jyllands-Posten at “der er ingen god grund til at regne på den her måde. Det giver et misvisende billede af reformens effekter.” Mens Bo Sandemann Rasmussen, professor ved Aarhus Universitet, udtaler at “For mig at se er det direkte misvisende,” og uddyber at regnemetoden »giver ikke et retvisende billede af reformens betydning for den enkelte.”

Du kan læse Netavisen Pios gennemgang af anklagerne her.

Valgkamp i Aarhus får Pernille Blach Hansen til at trække sig
Ansættelsen af en ny miljø- og teknikdirektør i Aarhus kommune har ført problemer med sig. Det drejer sig nemlig om ansættelsen af Pernille Blach Hansen, som ellers skulle have været en formalitet i byrådssalen, men nu er endt med, at hun har trukket sit kandidatur.

Det er sket efter de blå partier har trukket deres støtte fra ansættelsen med begrundelsen, at "Kandidaten har desværre ikke de fornødne kompetencer,” udtaler V-byrådsmellem Gert Bjerregaard til Jyllands-Posten.

Det gav godkendelsen en smal margen på én stemme for Pernille Blach Hansen, og det har i dag fået hende til at trække sit kandidatur.

Det ærgrer S-byrådsgruppen. Den politiske ordfører i Aarhus, Peder Udengaard, udtaler til Altinget.dk “Der er gået valgkamp i det. Jeg er dybt skuffet over mine byrådskolleger, og jeg har aldrig oplevet noget lignende. Det er ikke et byråd værdigt at føre valgkamp over en ansættelse.”

Regnefejl i Københavns kommune presser klimaambitionerne
Der er flere regnefejl i dagens Aktuelt. For Københavns kommune har opdaget, at en regnefejl har sneget sig ind i deres beregninger af deres CO2-udledning.

Derfor skal kommunen øge den mængde af CO2, som de skal reducerer deres udslip med, hvis de skal leve op til deres mål om at være CO2-neutral i 2025. De skal faktisk øge deres reduktion med 70 procent.

Det får byens teknik- og miljøborgmester fra Enhedslisten, Morten Kabell, til at erklære til Politiken, at »hvis vi skal finde så mange tons mere, kommer vi ikke uden om, at der skal hårdere midler til«.

Derfor peger både Morten Kabell og overborgmester Frank Jensen på, at der skal flere tiltag, der tilgodeser cyklister, og så skal de osende biler ud af byen.

Frank Jensen udtaler til Politiken “Jeg og københavnerne vil have ren luft. Længere er den ikke. Derfor skal vi se på, hvordan vi får begrænset de mest forurenende og støjende biler og lastbiler, som forpester luften i København.”
Læs hele historien her.

Line Sofie Gluud er student på Netavisen Pio.


Flere artikler om emnet