Derfor lancerer SVM-regeringen en pakke, ’Et frit liv i Danmark’, med 22 initiativer og 137 millioner kroner, som skal være med til at gøre op med social kontrol, som det især ses i minoritetsetniske miljøer.
Det drejer sig blandt andet om oprettelsen af krisecenterpladser til familier med børn, der udsættes for æresrelaterede konflikter og et øget antal af såkaldte sikkerhedskonsulenter.
Alt for mange - især minoritetsetniske kvinder - i Danmark lever i parallelsamfund
Det oplyser Udlændinge- og Integrationsministeriet i en pressemeddelelse.
”Alt for mange - især minoritetsetniske kvinder - i Danmark lever i parallelsamfund, der baserer sig på forstokkede og formørkede værdier. Et usynligt fængsel, hvor de ikke kan leve det liv, de ønsker,” siger udlændinge- og integrationsminister Kaare Dybvad Bek (S), og tilføjer:
”Det gælder kvinden, der bliver voldtaget og fastholdt i et ægteskab, hun ikke ønsker, fordi hendes mand insisterer på, at de er religiøst gift.”
”Det gælder barnet, der bliver sendt på genopdragelsesrejse i et fjernt land, forbi barnet i forældrenes øjne er blevet ”for dansk.”
Hos Venstre udtaler udlændinge- og integrationsordfører, Hans Andersen:
”Vi skal ikke acceptere, at der er steder i Danmark, hvor kvinder og pigers rettigheder undertrykkes og en dybt forældet æreskultur hersker, og hvor kvinder udsættes for negativ social kontrol, vold og tvangsægteskaber.”
Den tredje regeringspartner, Moderaterne, slår fast, at i Danmark gælder dansk lov, og der skal ikke være plads til alternative lovgivninger og domstole.
”Negativ social kontrol og æresrelaterede konflikter er desværre et stort problem i nogle miljøer, og derfor styrker vi nu indsatsen for at hjælpe dem, der oftest rammes hårdt – primært kvinder med anden etnisk baggrund. I Danmark gælder dansk lov, og det er ikke til diskussion."
"Der må ikke være rum for alternative lovgivninger, der presser mennesker til at handle imod deres egen vilje,” udtaler udlændinge- og integrationsordfører, Mohammad Rona.
Kommentarer
Der er en sær uvilje til at nævne problemet ved dets rette navn: islam.
Der står "minoritetsetniske kvinder" ovenfor, og problemerne findes i "nogle miljøer".
Skriv dog hvad det drejer sig om: islam.
Vi skulle aldrig have tilladt islam i Danmark.
Der er en sær uvilje til at hjemsende dem til de 53 erklærede muslimske stater, der allerede findes i verden, hvor de er tilvandret fra. Hvorfor skal de have lov til at oprette bosættelser her i vores demokratiske danske samfund med frihed, lighed og homoseksuelle? Det er jo uforeneligt med den ideologi, som de er tilhængere af. Selvfølgelig ønsker muslimer at indføre islam i hele verden, men behøver vi absolut at hjælpe dem og betale dem penge for at gøre det, når vi blot kan frihedsberøve og bortvise dem fra vores land med den fornødne magtanvendelse? Det er måske ikke vores land længere?
Stor tak til Kaare Dybvad for hans indsigt, sunde fornuft, ansvarlighed og handling.
Jeg har læst (og gemt) den linkede publikation Et frit liv i Danmark. Den er godt formuleret og gennemarbejdet. Ikke nogen ringe kunst! Der er foretaget mange helt nødvendige og positive tiltag - og der er plads til flere.
Et enkelt punkt: På side 15 under "Udlændingeloven - negativ social kontrol":
**I henhold til udlændingelovens § 17, stk. 3, bortfalder en opholdstilladelse i Danmark som udgangspunkt ikke, hvis en udlændings ophold uden for landet skyldes, at udlændingen som mindreårig er sendt på genopdragelsesrejse eller andet udlandsophold af negativ betydning for udlændingen.**
Det forstår jeg derhen, at hvis man senere i livet foretager sig ting, som normalt vil medføre tab af opholdstilladelse, vil det være en formildende faktor, hvis man som barn har været sendt på genopdragelse i hjemlandet. Kan resultatet så ikke blive, at hvis man tilhører den gruppe af tilflyttere, der kan finde på den slags, vil genopdragelse nærmest virke som forsikring mod tab af opholdstilladelse?
Vi kan besværliggøre den type "dannelsesrejser", men vi kan nok ikke forhindre, at det sker.
Jeg sidder tilbage med følelsen af, at hvis vi i DK havde været en smule proaktive og vidst lidt mere om fremmede kulturer, kunne vi med fordel have iværksat disse tiltag for 30 år siden. Men det ansvar hviler på andre skuldre, og alle har lov at blive klogere med tiden, inklusiv mig selv! Dem, der råbte vagt i gevær (DF) ville pæne mennesker ikke slås i hartkorn med. Det må vi indse, at vi bøder for nu.
Bedre sent end aldrig. Hvis vi ikke griber alvorligt ind over for den negative side af nogle tilflytteres kultur, svigter vi både alle de øvrige samt vores danske samfund generelt.
Der ligger en stor signalværdi i regler og lovgivning, selv om vi næppe kan lovgive os ud af alle problemer.
Tydeligt er det imidlertid, at alle disse tiltag koster penge på finansloven. Og efterlevelse kræver, at kommandovejen fungerer optimalt, altså at dem, der i styrelser og kommuner skal varetage paragrafferne, bliver nøje informeret. Det har vi set kedelige eksempler på, ikke er tilfældet - og det gælder ikke kun dette område.
Der påhviler ledere et stort ansvar for at alle medarbejdere ved, hvordan sagerne skal håndteres.
Det er betryggende, at vi har så dygtige folk på tinge, som en Kaare Dybvad!
I kan sende hele statsbudgettet efter muslimske indvandrere. Det hjælper ikke.
Vi har prøvet i 40 år. Det har stadig ikke hjulpet.