Arbejdernes Landsbank er mere end en skide god forretning

Efter næsten 100 år er sjælen i Arbejdernes Landsbank stadig intakt, siger bestyrelsesformand Per Christensen
Arbejdernes Landsbank er kommet igennem 2018 og har ramt bulls eye. Det forgangne år har banken et meget positivt resultat på 339 millioner kroner før skat på trods af et år med svære betingelser på de finansielle markeder.

Det viser årsregnskabet, som banken fremlagde onsdag morgen. Det skriver Finans.dk.

Vi driver en forretning. Men det er mere end det. Vi har værdierne i højsædet

Samtidig med det flotte årsregnskab har banken fået 18.000 nye kunder på blot ét år.  

Succesen skyldes, at Arbejdernes Landsbank er mere end bare en forretning, mener bestyrelsesformand og forbundsformand 3F, Per Christensen:

“Jeg er hamrende stolt over medarbejdere og ledelse. Vi driver en forretning. Men det er mere end det. Vi har værdierne i højsædet. Den vigtigste er ordentlighed. Efter 100 år bankens sjæl intakt. Det taler for sig selv,” siger han til Netavisen Pio.
 

Kundetilvækst i danskernes foretrukne bank

For 10. år i træk er Arbejdernes Landsbank kåret til danskernes foretrukne bank blandt landets 20 største banker i en undersøgelse, som Voxmeter står bag. De skandaleramte storbanker Nordea og Danske Bank lægger i bunden af ranglisten.

Valget af Arbejdernes Landsbank ser jeg som naturligt

Det er helt naturligt, at danskerne vælger den 100 år gamle arbejderbank til, mener forbundsformanden:

“Valget af Arbejdernes Landsbank ser jeg som naturligt, idet Arbejdernes Landsbank tager afsæt i en ansvarlig bankdrift, og vores mål er klart at bygge på sunde værdier,” lyder det fra Per Christensen.

Stadig forankret i arbejderbevægelsen

Arbejdernes Landsbank er stiftet af fagbevægelsen og ejes af en række forbund og Fagbevægelsens Hovedorganisation (tidligere LO og FTF). Aktierne i banken må kun ejes af institutioner med tilknytning til arbejderbevægelsen og af privatpersoner, som er organiseret under et LO-forbund. Af samme grund er banken ikke børsnoteret.

Det stærke bånd til fagbevægelsen spiller en rolle for bankens troværdighed, mener Peter Froulund, der er Branding- og kommunikationsdirektør i banken:

“Der er slet ingen tvivl om, at det stærke værdigrundlag som fagbevægelsen og dermed også banken bygger på – og udlever i praksis - bidrager positivt til vores omdømme som en troværdig og ansvarlig bank,” siger han til Netavisen Pio.

Det er en imponerende kundevækst, som slår alle rekorder i vores snart 100-årige historie

Værdiskabelsen i Arbejdernes Landsbank sker på en forsvarlig måde, som går på to ben, understreger Per Christensen:

“Den ene dimension er altid at tage afsæt i, hvad der skaber værdi for kunden - den anden er at sikre en bæredygtig langsigtet udvikling af banken med et rimeligt afkast og et solidt kapitalgrundlag.”

Bedste kunde-tal i 100 år

Tilstrømningen af kunder slår alle bankens egne rekorder siden stiftelse i 1919:

“Det er en imponerende kundevækst, som slår alle rekorder i vores snart 100-årige historie. Og det er vi hamrende stolte af,” siger Gert R. Jonassen, ordførende direktør i Arbejdernes Landsbank, i forbindelse med fremlæggelsen af regnskabet.

På de seneste ti år har banken fået 110.000 nye kunder, oplyser Peter Froulund til Netavisen Pio.

Den historisk stærke form, som Arbejdernes Landsbank er i med en egenkapital på over 6,8 milliarder kroner, spejler også, at kundernes økonomi er stærk:

“(..)Det er klart bedre end forventet ved indgangen til året, og det er et tydeligt udtryk for, at vores kunders økonomi er i rigtig god form, og at vores kreditpolitik er ansvarlig. Samlet set giver det os et meget solidt afsæt for at fortsætte vores sunde vækst i årene fremover,” lyder det fra direktør Gert R. Jonassen.

Kunder som i mindre grad kiggede vores vej tidligere

Skandaler kan trække nye til

Hvidvask-skandalerne i Danske Bank og Nordea kan være en del af forklaringen på kundefremgangen, det vil Peter Froulund ihvertfald ikke afvise:

“Det kan næppe helt afvises, at de omtalte skandaler spiller lidt ind i år, men jeg tror i virkeligheden mere, det er et udtryk for, at vi appellerer til endnu flere typer kunder end tidligere. Særligt på boligområdet – hvor vi kan tilbyde nogle af markedets allerbilligste finansieringsmuligheder – har vi de seneste år budt velkommen til mange nye kunder.

Kunder som i mindre grad kiggede vores vej tidligere,” siger han til Netavisen Pio.

Sarah Scheer er podcast-redaktør på Netavisen Pio.


Kommentarer fra Facebook

Kommentarer

Alle banker er "skidegode" forretninger. Monopoler. Som alle andre øvrigheder der hetzer
underklassen.