Annonce

Arbejdernes Landsbank er stadig danskernes foretrukne

For femte år i træk vinder Arbejdernes Landsbank titlen, som danskernes foretrukne pengeinstitut.
Foto: Sune Rask

Tidligere på ugen offentliggjorde Voxmeter deres årlige bankanalyse CEM Bank Intelligence, og for femte år i træk blev arbejderbevægelsens egen bank, Arbejdernes Landsbank, som hovedsageligt ejes af flere LO-forbund, kåret som danskernes foretrukne:

”Vi har igennem flere år oplevet en massiv kundetilstrømning, og alene i 2013 kunne vi byde velkommen til over 25.000 nye privat- og erhvervskunder. Derfor er det ekstra positivt, at både nuværende og nye kunder kvitterer for, at vi stadig prioriterer tid til at give hver enkelt kunde grundig og ansvarlig rådgivning,” siger direktør Gert Johansen i en pressemeddelelse.

Og mens Arbejdernes Landsbank fortsat scorer de bedste karakterer, så rykker giganten Danske Bank længere og længere ned ad listen. Dette skyldes både finanskrisen, men ikke mindst introduktionen af ”New Standard-kampagne” fik banken ned. Fra cirka 5.700 point i 2012 til 4.783 point i 2013.

Mange bank til Danske Bank
Ikke nok med, at Danske Bank har mistet 134.000 kunder siden den forfejlede ”New Standard-kampagne” og den efterfølgende dårlige kommunikation, så overvejer 43,1 procent af kunderne at skifte bank. Der er altså ikke kun tale om et imageproblem:

”Kundernes utilfredshed med bankens produkter er så stærk, at en stor gruppe motiveres til at snakke aktivt dårligt om banken. Effekten af negativ medieomtale er langt mindre skadelig, end utilfredse kunder som ikke får den vare de forventer,” skriver Voxmeters analytikere i en kommentar til analysen.

Arbejdernes Landsbank er ifølge analysen den eneste bank i Danmark, som ikke har mistet kundernes tillid under finanskrisen. Og hvor Danske Bank går efter at blive ”Recognised as the most trusted financial partner” (Anerkendt som den mest troværdige finansielle partner, red.), som de skriver på deres hjemmeside, så er Arbejdernes Landsbank vigtigste værdier at være lønmodtagernes bank, som er troværdig og drevet på et højt fagligt og etisk niveau.

AL: Vi er stolte
”Undersøgelsens flotte resultat bekræfter os endnu en gang i, at kunderne værdsætter vores langsigtede strategi om at drive en ansvarlig bank,” siger direktør i Arbejdernes Landsbank Gert Johansen og garanterer samtidig i pressemeddelelsen, at den flotte placering ikke vil lægge en dæmper på bankens service:

”Selvom vi er utrolig stolte over resultatet i undersøgelsen, er førstepladsen på ingen måde en sovepude for os – tværtimod. Vi vil derfor fortsat arbejde hårdt for at leve op til kundernes forventninger til os.”

Og mens Arbejdernes Landsbank kan glæde sig over analysen, så må Danske Bank se nedturen i øjnene og desværre må rigtig mange økonomisk, dårligt stillede kunder se en endnu hårdere fremtid i møde, skriver analytikerne bag rapporten:

”Danske Banks klods om benet består i, at det er de velstillede kunder, som gør alvor af skilsmissen, mens de uønskede kunder er stavnsbundet. Derfor vil kundegruppen bestående af ’økonomisk trængte’ vokse hos Danske Bank og blive presset af endnu flere gebyrer, højere bidrag og renter.”

FAKTA om analysen

Bag analysen står CEM Institute-Voxmeter, som er en uafhængig, danskejet virksomhed.
65.000 repræsentativt udvalgte kunder har deltaget i analysen, hvor Danmarks otte største banker er blevet vurderet.
Højeste score er 11.000 point.
Arbejdernes Landsbank er ligger på førstepladsen med 7.613 point.
Danske Bank ligger sidst med 4.783 point.
CEM-Scoren afspejler den aktuelle kundeforventning i forhold til vurdering. Altså, lever forventningerne op til virkeligheden.


Flere artikler om emnet