Bagmandspolitiet har mistanke om at faktura til Messerschmidt er rent fup

Fakturaen på 375.000 påstås at være udstedt af kommunikationsbureauet Primetime – bureauet afviser fakturaen som et falsum
En faktura på 375.000 kroner indgår i Bagmandspolitiets (SØIK) efterforskning af mulig svindel med EU-midler via det europæiske parti MELD og den tilhørende fond FELD. Bagmandspolitiet har mistanke om, at fakturaen er rent fup.

Det skriver DR Nyheder.

DR Nyheder har set fakturaen fra 2015.

Fakturaen er stilet til Morten Messerschmidt, der dengang var medlem af EU-Parlamentet, og hans daværende rådgiver, Kristian Wederkinck Olesen.

Fakturaen ser ud som om den er udstedt af det danske kommunikationsbureau Primetime. Fakturaen er påført Primetimes bankoplysninger og CVR-nummer.

Primetime: Et falsum

Primetime afviser ethvert kendskab til fakturaen – og betegner den lige ud som et falsum:

”Vi er blevet præsenteret for en faktura tilbage fra 2015 med vores virksomheds navn på. Vi kan klart sige, at vi hverken har udført opgaven, modtaget det angivne beløb, udarbejdet eller sendt denne faktura,” skriver managing partner, Casper Hyldekvist, fra Primetime til DR Nyheder.

I sidste uge afslørede Ekstra Bladet, at der i sagen er flere kontrakter, hvor Dansk Folkepartis administrationschef, Jannie Nørhave, står anført som ansat på de hoteller, hvor partiet har afholdt sommergruppemøder.

DF: Regningen er ikke betalt

Vi er bekendt med, at myndighederne har en sådan faktura, men ved ikke, hvorfra den stammer

DF’s ledelse skriver i en mail til DR Nyheder, at partiet er bekendt med, at myndighederne har en faktura, som beskrevet af DR:

”Men (vi) ved ikke, hvorfra den stammer, og under alle omstændigheder ses den ikke at være betalt, hvorfor der i hvert tilfælde ikke er brugt EU-midler til at dække den regning.”

Messerschmidts tidligere rådgiver, Kristian Wederkinck Olesen, afviser over for DR Nyheder og Ekstra Bladet at kende til fakturaen. Messerschmidt har ikke reageret på de to mediers henvendelser.

Opdateret 21.01.2022 som led i undersøgelse af citatpraksis

Jan Kjærgaard er journalist på Netavisen Pio.


Flere artikler om emnet

Annonce