Bødskov langer ud efter grådige forsikringsselskaber, som flår de fattigste borgere
Bødskov langer ud efter grådige forsikringsselskaber, som flår de fattigste borgere
Konkurrencerådet mistænker koordinering af priser mellem forsikringsselskaber i ny rapport. Det vækker i den grad bekymring hos erhvervsministeren

Der er ikke nok konkurrence på forsikringsområdet. I hvert fald ikke ifølge en rapport lavet af Konkurrencerådet under Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
”Konkurrencen på markedet for skadesforsikringer til privatkunder er udfordret. Priserne på forsikringer er steget markant. Markedskoncentrationen herhjemme er høj i forhold til det øvrige EU, da de fem største selskaber står for cirka 80 procent af den samlede omsætning,” siger Christian Schultz, formand for Konkurrencerådet, ifølge en pressemeddelelse og tilføjer:
”Vi kan se, at skadesforsikringsselskaberne tjener flere penge på nogle kundegrupper end andre. Loyale kunder, kunder på 65 år og derover samt kunder med en kort uddannelse er blandt de grupper, som selskaberne tjener mest på. Merprisen for at være loyal er steget de seneste fem-ti år.”
Minister: Branchen skylder svar
Rapporten har fået Erhvervsminister Morten Bødskov (s) op af stolen.
Jeg synes, det er helt åbenlyst, at der mangler konkurrence på forsikringsmarkedet
Ministeren langer ud efter forsikringsbranchen i dagbladet Børsen onsdag.
”Jeg ser med meget stor alvor på den her rapport. Jeg synes, det er helt åbenlyst, at der mangler konkurrence på forsikringsmarkedet. Og branchen skylder svar på hvorfor det er kontanthjælpsmodtagere, borgere uden for arbejdsstyrken og dem med de korteste uddannelser, der betaler mest,” lyder det i et skriftligt svar til Børsen.
Stiltiende priskoordinering
Hos Konkurrencerådet overvejer man nu at indlede en markedsefterforskning, hvor det skal undersøges, om forsikringsselskabernes prisadfærd er så skadelig for konkurrencen, at der skal gribes ind.
Læs også:Forbrugere betaler overpris: “Nok er nok”
Ifølge formanden er der noget, der tyder på en vis koordinering af priser mellem selskaberne.
”Vi er særligt optaget af selskabernes fastsættelse af priser og vilkår i deres kontrakter med forbrugerne, herunder at præmierne hvert år opreguleres typisk med lønudviklingen. Det har karakter af en form for stiltiende priskoordinering, som svækker konkurrencen og bidrager til højere priser for loyale kunder og til selskabernes relativt høje avancer,” siger Christian Schultz og fortsætter:
”Det er vigtigt, at konkurrencen styrkes, så forbrugerne kan få bedre og billigere forsikringer. Forsikringer er vigtige for forbrugernes tryghed, og for økonomien som helhed. En dansk husstand betaler årligt i gennemsnit knap 16.000 kroner for sine skadesforsikringer.”
Først var han efter bankerne
Hvor Morten Bødskov nu slår et slag for forsikringskunderne, så er han tidligere også gået i brechen for bankkunderne.
Læs også:Bankerne skovler penge ind. Nu kommer minister med klar opfordring
”Der er mange danskere, der oplever, at deres lån er blevet dyrere, mens det er gået langsommere med at hæve renter på deres indlån,” sagde Bødskov til Netavisen Pio oktober 2023 og kom med denne klare opfordring til bankerne:
“Derfor er min klare opfordring, at bankerne bør tage et kig på deres indlånsrenter, og se om de ikke ligger for lavt.”
Kommentarer
Amerikanske tilstande i den…
Amerikanske tilstande i den danske forsikringsbranche. Før privatiseringsbølgen blev presset ned over hovedet på den danske befolkning var meget drevet af det offentlige eller andelsselskaber, hvor forbrugerne ejede virksomheden. Nu hvor det private har fået lov til at hærge landet med det ene plattenslager firma efter det andet er formålet kun at stjæle så mange penge fra borgernes lommer som muligt.
Og det har udsigt til bare at blive være og være. En lille velhavende og rig del af befolkningen som skummer fløden på bekostning af de mange almindelige danskere.
Vi kan næsten læse om det hver dag i nyhedsbilledet.
Liberal Alliances drømme samfund. Lille Amerika.
Et eksempel: For ikke så…
Et eksempel: For ikke så mange år siden dækkede det gule sygesikringskort alle danske borgere i hele EU. Prisen for staten var overskuelig. 80.000.000 kr. årligt. Eller ca. 13 kr. årligt pr. borger. Siden blev den ordning fjernet. Nu skal alle have en privat tegnet rejseforsikring til EU området for at være dækket ind. Prisen er her 400 kr. årligt. Dertil kommer, at det gule sygesikringskort har den danske stat som garant.
En massiv fordyrelse gennem privatisering og med en ringere garanti - Det er svært at overgå den danske stat her.
Privatisering betyder først og fremmest profit optimering. Altid. Og intet andet.
Nok snak. Tid til handling. …
Nok snak. Tid til handling.
Lad danskerne få noget lovgivning både på forsikringsområdet og inden for bankverdenen, inklusive Nationalbanken - noget lovgivning, som gavner den enkelte forsikringstager og den enkelte bankkunde / forbruger af bankprodukter.
Start fx med et lovforslag, som tvinger forsikringsselskaber til også at udbyde månedsvis præmieindbetaling.
Lovgiv fx om størrelsen på indlånsrenter og udlånsrenter, kurtage og gebyrer for tjenester, herunder valutaveksling, i Nationalbanken, banker og øvrige pengeinstitutter.
Jeg er overbevist om, at bl.a. KOnkurrence- og Forbrugerstyrelsens medarbejdere vil kunne bidrage konstruktivt med flere forslag til gavn og glæde for den enkelte dansker - uden at aktionærerne, finansverdenen og forsikringsverdene "dør af det".
Hvis ministeren, regeringen eller folketinget ellers vil spørge medarbejderne...
Tilføj kommentar