Borgerlige trivialiserer Løkkes tøjsag

Lars Løkke Rasmussen har på ét fået indkøbt tøj for over 150.000 kroner. Købt og betalt af Venstre. Privatsag, der er andre problemer og uetisk journalistisk, lyder det fra de borgerlige, som slår ring om oppositionens leder.
Habitter, skjorter og skræddertilpassede boxershort for 152.000 kroner har Venstres formand Lars Løkke Rasmussen fået sit parti til at betale for sig. Nu prøver borgerlige politikere, debattører og medier desperat at nedtone sagen.

Er det ulovligt at modtage tøj fra sin arbejdsgiver? Nej, det er det ikke, men der skal naturligvis svares skat af det. Og som en meget omtalt dom fra Højesteret i 2010 viste, så er der ret rigide begrænsninger på, hvad for en slags scenetøj, der kan trækkes fra:

”Der skal være tale om deciderede kostumer, der ikke er anvendelige i hverdagen,” lød det dengang fra Skat - og i den kategori er det svært at inkludere slips og jakkesæt.

Venstres partisekretær Claus Søgaard-Richter påstår, at Lars Løkke Rasmussen har betalt det tøj, han har brugt privat. Det kunne man vælge at tro på, men med sagen om GGGI i baghovedet, hvor Løkke stædigt fastholdt, at han havde tilbudt at betale datterens billet til Rio, er det alligevel en smule svært.

Claus Søgaard Richters påstand om at Løkke i denne omgang har haft kalveskindet op af lommen er heldigvis nem at opklare. Venstre kan jo, præcis som i sagen med rejsen til Rio, bare fremlægge en kvittering for Løkkes køb.

De borgerlige medier nedtoner sagen
At det er endnu en kedelig sag om Løkkes personlige, økonomiske forhold, som gør ondt på det borgerlige Danmark, er der ingen tvivl om. Sagen blev diskuteret på Venstres gruppemøde tirsdag, hvor tidligere integrationsminister Birthe Rønn Hornbech angiveligt kaldte Løkke for ”moralsk anløben”.

Også i det ellers normalt meget velorganiserede bagland skaber sagen problemer. Kredsformænd kræver forklaringer, og en tidligere borgmester fra Nordjylland valgte sågar at melde sig ud. Kort sagt, det er blevet tid til ”damage control”.

Forsvaret for Løkke falder i tre dele. 1) Der er andre problemer, der er mere væsentlige, 2) Hvad Venstre bruger penge på, interesserer ingen og 3) historien er baseret på ulovligt fremskaffet materiale.

To af det borgerlige Danmarks største medier har i dag taget Løkke i forsvar. I en leder i Berlingske bruger man først et par linjer på at skamrose Lars Løkkes politiske evner, inden avisen undskyldende skriver:

”Nogle bebrejder medierne, at de bringes frem og stjæler billedet fra den politiske substans. Disse vælgere har principielt set en pointe. Det er dødssygt, når politik ender i småligt personfnidder.” og ”…smålighed og moralske kvababbelser kan trods alt blive for dominerende og kvæle det væsentlige.”

Samme triste sang lyder fra Børsen. Højrefløjens lydige talsmand, Christopher Arzrouni, mente i lederen på side 2, at Løkkes tøjsag (og sagen om Voteman-videoen) gør, at de ”virkelige skandaler overses”. Og sørme om man ikke igen på side 4 i samme avis kunne læse en analyse af den tidligere pressechef i Venstre, Mikkel Faurholdt, der vurderer sagen som ”indholdsmæssigt aldeles ligegyldig”.

Man aner en fælles linje.

Punkt to i forsvaret af Løkke går på, at ”Venstre er en privat organisation. Det kommer ikke offentligheden ved” og ”Når alt kommer til alt er dén historie efter det beskrevne en sag mellem Løkke og Venstres medlemmer”. Præcis ligesom man fra borgerlig side forsøgte, at forklare/forsvare Løkkes rejser på første klasse med at GGGI var en privat organisation, som selv kunne råde over sine penge.

Men Venstre er ikke bare en eller anden privat forening, der kan sammenlignes med en frimærke- eller tennisklub. Venstre er et ret kraftigt statssubsideret politisk parti, der årligt modtager mere end 25 millioner kroner i partistøtte plus et tilsvarende beløb til partiets folketingsgruppe på Christiansborg.

Men igen forsøger de borgerlige at negligere sagen og gøre det til en sag mellem Løkke og Venstres kontingentbetalende medlemmer og hovedbestyrelsen.

Det sidste forsvar af Lars Løkke står udenrigsordfører Søren Pind for. Han mener, at de bilag som Ekstra Bladet bygger sine artikler på er ulovligt tilvejebragt. På Twitter skriver han:

Alt imens nogle bilag er stjålet fra Venstre... Politiet ransager Se og Hør-forfatters forlag og anholder forfatter http://t.co/K9Futxlw98

— Søren Pind (@sorenpind) May 14, 2014

Sammenkædningen af Løkkes tøjsag og den verserende sag om Se og Hørs overvågning af kendte bliver i øvrigt af Christopher Arzrouni gentaget i førnævnte leder i Børsen. Helt tilfældigt naturligvis.

Problemet for Pind er åbenbart ikke selve Løkkes handlinger, men det faktum at de er blevet afsløret.

David Troels Garby-Holm er redaktør på Netavisen Pio.


Kommentarer fra Facebook

Annonce