Boston-politidrama med varer på alle hylder

Boston-nostalgi, storby slum og krimidrama på den store klinge. Makkerparret Damon og Affleck genbekræfter deres kærligheden til deres barndomsby.
Foto: Showtime
De gjorde det med Good Will Hunting, The Town, The Departed, og nu også med HBO-serien City on a Hill. Ben Affleck og Matt Damon har en særlig evner til skabe stærk action drama ud af den forsømte og kriminalitetshærgede Boston-bydel ”Southie”.

Den irsk dominerende bydel dukker ofte op i makkerparrets film-kreationer. Og det gør den igen, i producerpar Affleck-Damon seneste Boston-brag Showtime tv-serien ”City on a Hill”, som for tiden kan nydes på HBO-Nordic.

På rejse med Bostons underklasse

Vi er her meget langt fra det renskurede og moderne Boston, der i dag minder meget om en pæn europæisk storby. Serien sender os til tilbage til de tidlige 90’eres South Boston, hvor Kevin Bacon og Aldis Hodge, som en umage kriminalitetsbekæmpende duo, forsøger at rydde op.

Serien sender os til tilbage til de tidlige 90’eres South Boston

Den hyper-ambitiøse unge statsanklager (Hodge) bliver bragt sammen med den halvkorrupte FBI-agent (Bacon), der sammen forsøger at opklare et fejlslagent bankrøveri, som munder ud i drabet på tre sikkerhedsvagter.

Jagten på forbryderne tager seerne med på en længere rejse igennem community organizing i de sortes trossamfund, dødbringende fix hos de lokal-junkier, interne sværdslag hos statsanklageren, de hvide arbejdsklasses kamp for at klare sig, bankrøvernes code of honor, stikkerens evige fortvivlelse og ægteskabets kvaler. Man får lidt at det hele.

Badass betjent versus idealistisk advokat

Kevin Bacon spiller rollen, som Jackie Rohr den beskidte, ubehagelig og korrupte betjent. Han bryder konstant reglerne, gør hvad som helst for sin egen skyld, mishandler sin kone, truer sin svigermor, skyder sin informant og taler grimt til alle.

Og Jackie Rohr ved det godt – han forklarer selv sin opførelse som følger: "I treat everyone the same… Bad."

Jackie Rohr kvalificerer sig uden tvivl som et dumt svin

Bacon lever op til rollen og Jackie Rohr kvalificerer sig uden tvivl som et dumt svin. På den måde minder rollen ikke så lidt om Harvey Keitel (1992) eller Nicolas Cage (2009) der begge har forsøgt sig med rollen som gennemført nederdrægtige betjent i Bad Liutenant, som indspillet i både 1992 og 2009.

Bacon spiller over for Aldis Hodge, der indtager rollen, som Decourcy Ward en fremadstormende karriere-advokat, der med al sin idealisme drømmer om at rydde op i Boston og indtage magtens hovedsæde som borgmester. Karakteren Ward er så humorforladt, stiv og renskuret, som nogen kan være, men alligevel minder han gradvist mere og mere om sin modpart Rohr. Fordi de begge dyrker egeninteressen, hvorfor kynisme også vokser hos den unge advokat.

Skabelsesberetning for det konfliktfyldte Amerika

Hovedpersonernes forskelligartede karakterer og filmens forskellige spor, trækker – hvis vi springer op på den store klinge – en rød tråd tilbage til etableringen af det moderne Amerika.

Det var de modsætninger -  konflikt og drømme - der skabte Amerika

Seriens titel ’City on a Hill’ er slet skjult reference til den kristne leder John Winthrop, der i 1630 holdt en hyppigt citeret tale ”A City upon a Hill”. Winthrop ledte en gruppe af kristne puritanere, der flygtede fra Europa og grundlagde deres koloni netop, der hvor Boston ligger i dag.

At det var de modsætninger -  konflikt og drømme - der skabte Amerika i 1630’erne, i 1990’erne eller anno 2019, kan der næppe være den helt store tvivl omkring.

Vil ikke gå over i filmhistorien, men…

De to hovedpersoner er nok en anelse for stive og unuancerede til at gå over i filmhistorien, men serien lykkedes med at skabe en fængende stemning og tegner et flot portræt – og ikke mindst underholdende portræt - af en by, som kæmper for at løsrive sig fra fortidens sociale slum, det racebetonede snæversyn og en gennemgribende uretfærdighed.  

Velskabt, velfortalt og velspillet
 

Selvom serien ikke når en ikonisk krimi-serie som ”The Wire” til sokkeholderne, og heller ikke kan siges at repræsentere noget kunstnerisk gennembrud, så der den velskabt, velfortalt og velspillet. Det er flot og meningsgivende drama.   

Jens Jonatan Steen er chefredaktør på Netavisen Pio.


Kommentarer fra Facebook