BT – dårlig avis, dårlig forretning

Hårde tider for BT. Oplaget rasler ned og ejeren Mecom taber penge og ser BT som et problembarn. Kan de økonomiske problemer være forbundet med BT’s særlige version af journalistik?
BT sagde fornylig tak til de 50.000, der har klikket "like" på deres side på Facebook. Men læser man det seneste regnskab fra den europæiske mediekoncern Mecom Group, der ejer BT og Berlingske Medier, så skal der vist noget mere til end flere "Likes" på Facebook. I 2011 faldt løssalget af BT med et antal svarende til 5,2 mio. euro eller ca. 38.8 millioner kroner.

Det er fremhævet særligt i regnskabspræsentationen for den store mediekoncern. Så udover at se oplaget rasle ned med 15 % så har B.T. fået den tvivlsomme ære at blive udråbt som ”Problembarn Nummer ét” i ejeren Mecoms bestand af aviser.

BT er simpelthen en virkelig dårlig forretning, som ejeren ikke tjener penge på.

BT er simpelthen en virkelig dårlig forretning, som ejeren ikke tjener penge på. Her på Netavisen Pio vil vi gerne hjælpe "kollegaer" i nød, så vi har gjort en række overvejelser over, hvad der kan have forårsaget BTs tilbagegang.

For det første kan det tænkes, at avislæserne fravælger BT, fordi avisen gang på gang har bragt historier af tvivlsom karakter. Særligt var der den dårligt underbyggede og nærmest konspiratoriske historie om en socialdemokratisk kreds’ opstilling af Jacob Bjerregaard.

Mere alvorligt har BT netop tabt en sag i Pressenævnet  pga. en artikel, hvor de fejlagtigt skrev, at Uffe Elbæk brød loven. BT er gang på gang gået personligt efter politikere uden at have en ordentligt underbygget historie, og det rammer dem nu.

BT må for det andet indse, at det ikke nytter noget at kaste med sten, når man selv bor i et glashus. Historier om politikernes gøren og laden kan måske nok forarge og sælge aviser, men når avisens journalister derefter ikke selv kan holde sig på måtten, så giver det selvsagt problemer. En journalist, der brækker sig i Folketingets møderum, gavner ikke avissalget. BTs hykleri gælder sådan set hele redaktionen:

Serien ”Danmark på støtten” klinger meget hult, når BT selv modtager 19,6 mio. kr. i tilskud fra staten, i øvrigt det største tilskud for en dansk avis, når det sættes i forhold til det lave opslagstal.

Grunden til at BT er en virkelig dårlig forretning er, at det er en virkelig dårlig avis.

Endelig er det et problem for BT, at når avisen omsider beskæftiger sig med politiske sager frem for politikerne, så ender de tit med at virke som den forlængede arm for Venstres pressetjeneste. Hvordan kan man ellers forklare, at ansvaret for afgiftsstigninger fra 2009 og frem lægges over på en statsminister, der først indtog embedet i efteråret 2011?

BTs ledelse og ejeren Mecom må da kunne indse, at grunden til at BT er en virkelig dårlig forretning er, at det er en virkelig dårlig avis.


Kommentarer fra Facebook