BT og den gule and

BT’s kampagne imod fagbevægelsen er tendentiøs kampagnejournalistik.
Kunne man forestille sig, at BT ville gøre det til en historie, hvis Dansk Industri krævede, at de entreprenører, der skulle renovere deres domicil skulle være medlemmer hos DI? Nej.

Formiddagsbladet BT har de seneste dage kørt to historier om fagforeningers påståede ”voksenmobning, tvang og magtmisbrug”.

Under store overskrifter og potente ord står LO-fagbevægelsen for skud. De store kanoner er kørt i stilling. BT efterlyser flere eksempler; der skal køres kampagne. Lørdag er det så Dansk Metal, der står for skud.

Men kradser man bare lidt i tryksværten, bliver de svulstige ord, potente overskrifter og eksemplerne til historien om kejserens nye klæder.

I dag fremhæver BT et tidligere medlem af Metal, som et ”nyt eksempel på fagbevægelsens metoder”, og i går var det 3F i Vejle, der ”brugte bøllemetoder”. Forholder man sig bare en smule kritisk til BTs udlægning, er det, der står tilbage, en lille uskyldig gul and på et frådende hav af tendentiøs kampagnejournalistik.

Eksemplet fra Vejle har BT kørt helt til grænsen – og så lidt til. 3F i Vejle ville ikke have gjort rent af en rengøringsvikar, der meldte ud, at hun er kunde hos Krifa og dermed altså ikke organiseret i det forbund, som dagligt kæmper for ordnede forhold i en branche, hvor forholdene ofte ligger i gråzonen.

Er det en naturlig reaktion fra 3F? Ja.

Kunne man forestille sig, at BT ville gøre det til en historie, hvis Dansk Industri krævede, at de entreprenører, der skulle renovere deres domicil skulle være medlemmer hos DI? Nej.

Men i bund og grund er det helt samme historie. Det handler om friheden til ikke at indgå aftaler med free-ridere.

Dagens ”nye eksempel på fagbevægelsens metoder” er i igen kørt helt op. Fint opslag og store overskrifter. Men igen må man undres det journalistiske niveau på BT. Det ”nye eksempel” er to år gammelt og har i øvrigt været skamredet gentagene gange – både af kollegaerne på Berlingske og ikke mindst BT selv de seneste år.  Men til trods for dette solide journalistiske researcharbejde, er historien bare ikke rigtig.

Det tidligere medlem af Metal siger, at han ikke måtte komme med til julefrokoster og på ture med fiskeklubben. Artiklen lægger entydigt skylden på Dansk Metal, præcis som de tidligere artikler i Berlingske.

Men historien er dybest set en skamredet and. Manden blev ikke inviteret til julefrokosten, fordi det var Metal-klubben på virksomheden, der afholdt - og betalte - den.

Det svarer til journalister på BT, der ikke er medlem af Dansk Journalistforbund, heller ikke bliver inviteret til DJs generalforsamling. Er det mobning? Nej.

Med den journalistiske standard, der er leveret fra BT’s side de seneste år, er det efterhånden svært at tage det seriøst som avis.

Anders Frederik Gjesing er kommunikationschef i Dansk Metal


Kommentarer fra Facebook

Annonce