Chauffører hos Nemlig.com-ejer risikerede sekscifrede bøder

Chauffører, der kører varer ud for Københavns Kommune for Intervare A/S, har risikeret store bøder, hvis de udeblev fra vagter eller fik ophævet kontrakten.
Foto: Jan Kjærgaard, Netavisen Pio
Nemlig.coms chauffører er - ifølge Nemlig.com - alle selvstændige vognmænd: Det er fagforbundet 3F ikke enig i
Bøder på 250 kroner for at være forsinket, og 8.000 kroner, hvis du udebliver fra en vagt på grund af eksempelvis sygdom.

Det har som minimum indtil juni måned været vilkårene for chauffører i Nemlig.coms moderselskab Intervare A/S, der til daglig leverer varer til Københavns Kommunes borgere igennem den samarbejdsaftale, som virksomheden har med kommunen.

Det skriver Altinget.

Størrelsen og de forskellige typer af bøder fremgår af kontrakten mellem chaufførerne og Intervare A/S, som mediet har set.

Af kontrakten fremgår det desuden, at bøden kan stige til 100.000 kroner, hvis Intervare A/S vælger at ophæve kontrakten med en chauffør på grund af udeblivelse fra en vagt.

Uhyrligt store bøder

Peter Breum, advokat med ekspert i ansættelsesret, kalder størrelsen på bøderne for “afsindigt høje”.

“Chaufførerne risikerer uhyrligt store bøder for selv minimale overtrædelser af kontrakten," siger Peter Breum til Altinget.

Ude i en form for stavnsbinding

"Når firmaet så oveni forbeholder sig retten til at give dem en bøde på 100.000 kroner, hvis de ophæver kontrakten med vognmanden, er vi jo ude i en form for stavnsbinding," vurderer advokaten.

Af kontrakten fra Intervare A/S fremgår det, at det er op til chaufføren selv at finde en afløser ved sygdom.

Hvis dette ikke lykkedes, betragtedes det som en "væsentlig misligeholdelse af kontrakten", som berettiger Intervare A/S til at give chaufføren en dagsbod på op til 8000 kroner.

Intervare A/S har ellers tidligere afvist overfor Altinget, at virksomhedens chauffører får bøder for forsinkelser eller sygdom og henviser i dag til, at alle modregnings- og bødeordninger i virksomheden blev suspenderet i marts 2021.

Ifølge Altinget er kontrakten, hvor de forskellige bødeformer er beskrevet, dog fra maj.

Kim Kristensen er redaktør på Netavisen Pio.


placeholder

Kommentarer

Usmageligt. Polske tilstande (jvf. Kurt Beier).
Jeg håber ikke at ledige kan blive tvunget til at tage arbejde her.
Iflg CVR registeret:
INTERVARE A/S
Reelle Ejere
Anders Holch Povlsen
Danmark
Ejerandel: 67,54%

Jeg er ret sikker på, at chaufførerne her alle er "selvstændige", og dermed er det heller ikke et job, man som ledig kan blive pålagt at tage. Det ville da også være helt hen i vejret - ja, det er det jo allerede, også selvom firmaet siden maj har følt sig tvunget til at skrue ned for charmen.

Skulle sevføgelig have været postet som svar til Kurt.

De kan lige så godt sige nej til alle danske arbejdere , og så give dem karantæne i fagforeningen , de er alle sammen i lommen på kapitalen . De glemmer bare at det os der har knoklet hele livet , der nok skal gøre det regne stykke op med dem . 😢🇩🇰👊

Annonce