Annonce

Forbud mod ældre dieselbiler risikerer at ramme de fattige

S-borgmestre i de fire største byer kræver forbud mod ældre dieselbiler. Forslaget rammer socialt skævt og vil skabe folkelig modstand, advarer FDM.
Ingen adgang for dieselbiler indregistreret før 2012 i de større danske byer.

Sådan lyder forslaget fra de fire socialdemokratiske borgmestrene i København, Odense, Aarhus og Aalborg.

Forbuddet mod at køre ind i byerne i en ældre dieselbil skal gælde fra 2022, foreslår de fire borgmestre. Og allerede i 2025 skal skruen strammes yderligere, så bilerne indregistreret før september 2016 får forment adgang i byerne.

Ifølge bilejernes organisation FDM risikerer forslaget at ramme meget socialt skævt

Forslaget er en del af den grønne omstilling og skal minimere den luftforurening, som plager landets større byer.

Men ifølge bilejernes organisation FDM risikerer forslaget at ramme meget socialt skævt, da der i 2022 vil være langt færre gamle dieselbiler på vejen, der til den tid i endnu højere grad vil være ejet af familier uden meget på kistebunden.


Indfases så det ikke rammer de fattigste

Netop den gradvise indfasning af forbuddet skal være med til at afbøde, at forslaget rammer socialt skævt, lyder det fra Københavns overborgmester, Frank Jensen (S):  

“Et forbud rammer måske nogle, som ikke har råd til lige at skifte deres bil. Det er derfor, vi gerne vil indfase dette her på en måde, hvor vi sikrer, at dem der i god tro har købt en dieselbil for at spare brændstof, ikke bliver ramt fra den ene dag til den anden,” siger han til DR.

Der i dag lidt over 800.000 dieselbiler, omtrent halvdelen af dem er indregistreret før 2012

Ser man ud over den samlede danske bilpark, så er der i dag lidt over 800.000 dieselbiler, omtrent halvdelen af dem er indregistreret før 2012. Hvis man indførte forbuddet fra dags dato ville et bredt udsnit af den danske befolkning dermed blive ramt. Det viser tal som Danmark Statistik har opgjort for DR.
 

FDM: Ikke råd til at køb ny bil

Anderledes vil det se ud i 2022, mener afdelingschef i bilejernes organisation FDM. Det skyldes, at bilparken ændrer sig hurtigt, fordi 200.000 nye biler årligt rammer de danske veje.

Folkelige modstand mod den grønne omstilling, kan blive konsekvensen

“I 2022 vil der ikke være mange gamle dieselbiler tilbage. De, der stadig kører rundt til den tid, vil typisk tilhøre borgere, der ikke har den luksus at kunne købe en ny bil,” siger Torben Lund Kudsk til Politiken.

Folkelige modstand mod den grønne omstilling, kan blive konsekvensen, hvis politikerne ikke også tager fat i “de store syndere” som krydstogtskibe og brændeovne, lyder advarslen fra afdelingslederen i FDM.  
 

Stort problem for familierne

Konsekvensen af forbuddet bliver stor for de familie, der ikke har råd til en ny bil, mener Torben Lund Kudsk: 

“For nogle familier vil det faktisk være et stort problem, at man måske pludselig ikke kan bruge sin bil. Derfor har vi da et ønske og en forventning om, at man politisk forsøger at hjælpe disse familier videre,” siger han til DR og foreslår, at man giver et tilskud til de familier i form af en højere skrotpræmie.

Kan man se den sammenhæng, er det noget, som lovgiverne må tage hånd om

Odenses borgmester, Peter Rahbek Juel (S), der er en af de fire borgmestre bag forslaget, ser gerne på overgangsordninger, som eksempelvis en forhøjet skrotpræmie. Han savner dog bevis for påstanden om, at de gamle dieselbiler skulle tilhøre de fattigste familier i Danmark.  

“Kan man se den sammenhæng, er det noget, som lovgiverne må tage hånd om,” siger Peter Rahbek Juel.
 

Minister: Må ikke ramme social skævt

Selvom miljøminister Lea Wermelin (S) ser positivt på borgmestrenes forslag, så mener hun samtidig, at det er afgørende, at forbuddet ikke rammer hårdest blandt lavtlønnede grupper.

“(...)det er så vigtigt, at hvis vi indfører nye regler, skal vi skal være sikre på, at de dels virker, og at de dels ikke rammer socialt skævt,” siger ministeren til Ritzau.

I London skal bilister betale 100 kroner i gebyr pr. dag, hvis bilen ikke lever op til de skrappeste EU-krav

Hvis forslaget bliver til lov, så vil Danmark hverken de eneste eller de første, der laver restriktioner på dieselbiler. I London skal bilister betale 100 kroner i gebyr pr. dag, hvis bilen ikke lever op til de skrappeste EU-krav til udledning, som blev indført i 2016. I Stuttgart er der fuldstændig adgang forbudt for dieselbiler, der ikke lever op til kravene fra 2011. Og i flere byer taler man om at lave zoner, hvor kun elbiler har adgang.

Sarah Scheer er podcast-redaktør på Netavisen Pio.


Flere artikler om emnet

Kommentarer

Mere eller mindre har det sådan set altid været fakta at det har været uoverkommeligt dyrt for jævne borgere at
eje en bil.Nogen har sikkert aldrig ejet en bil. I dag koster en bil omtrent det samme som et billigt hus. Samtidig med at en bil er tæt på at være en nødvendighed,for at kunne komme omkring. De offentlige transportmuligheder yder ringe service,og kører ikke i "udkantsområder". Forsinkelser med DSB dagligt. I landområder kører busser kun få gange i løbet af dagen.Og ikke i aftentimer. Nogen familier er afhængige af endda at have TO biler for at kunne få deres hverdag til at fungere. Samtidig har verden store klimaproblemer,der kun kan tiltage yderligere des mere udstødningsgas der udledes.Udvidet offentlig transport baseret på mindst mulig forurening er fremtiden.