Annonce

nemlig.com lovede at droppe bødesystem for flere år siden

3F gruppeformand Jan Villadsen: "nemlig.com lovede for flere år siden at suspendere bødesystemet, men bøderne er åbenbart bare fortsat"
Efter afsløringerne i Politiken lørdag af at chaufførerne hos online supermarkedet nemlig.com har meget hårde arbejdsvilkår, udsendte nemlig.com i weekenden en pressemeddelelse, hvor firmaet blandt andet lover omgående at suspendere et forhadt bødesystem.

Men formanden for 3F Transportgruppen, Jan Villadsen, er langt fra imponeret:

men bøderne er åbenbart bare fortsat i al stilhed

"Altså nemlig.com lovede for flere år siden at suspendere bødesystemet, men bøderne er åbenbart bare fortsat i al stilhed. Så jeg er ærlig talt ikke imponeret," siger gruppeformand Jan Villadsen til Netavisen Pio.

Bødesystemet giver bøder til chaufførerne, hvis de leverer varer til en kunde blot tre minutter forsinket i forhold til et ellers meget stramt tidsskema. Politiken kunne lørdag - med en stribe anonyme chauffører som kilde - også afsløre gentagne tunge løft og meget lange arbejdsdage.

"nemlig.com lover også i pressemeddelelsen, at de vil lave en whistleblower-ordningog en advokatundersøgelse. Men prøv nu og hør: Det giver ingen mening at undersøge forhold, som nemlig.com udmærket er bekendte med gennem flere år," siger Jan Villadsen.

Det giver ingen mening og undersøge forhold, som nemlig.com udmærket er bekendte med

Bøde-system mindst ti år gammelt

Nemlig.com's bødesystem er mindst ti år gammelt.

Avisen.dk (Nu A4 Medier) omtalte bødesystemet i oktober 2014. Af artiklen fremgår det, at nemlig.com's bødesystem er mindst ti år gammelt, og at Avisen.dk også før 2014 har omtalt bødesystemet.

Avisen.dk kunne i 2014 fortælle, at det koster 8.000 kroner at udeblive fra en af nemlig.com's ruter - uanset årsagen til udeblivelsen.

Vognmand Karim Bouabdallati fik dengang ørerne i maskinen efter at have stillet cirka 30 biler og chauffører til rådighed for nemlig.com i november og december 2010.

Den samlede bøde - alene for december måned - lød på 361.706 kroner. Årsagerne var blandt andet at flere af hans biler havde siddet fast i sneen.

"Jeg fik et chok," sagde Karim Bouabdallati, der ejede vognmandsfirmaet DPE, dengang til Avisen.dk.

Firmaet kørte for nemlig.com i to måneder, før ejeren fik nok.

Ifølge den faktura, som DPE sendte til Nemlig.com for kørslen i december, havde vognmandsfirmaet tjent 393.450 kroner plus moms. Bødesmækket var altså næsten lige så stort som indtjeningen.

Hvis Karim Bouabdallati havde betalt bøden, ville han have haft 31.744 kroner i hånden til at betale cirka 30 chauffører for en måneds arbejde.

I mine øjne er det den enkelte vognmand og hans chauffører, der betaler prisen for den billige levering

"Bøderne er uforskammet store i forhold til timeprisen. I mine øjne er det den enkelte vognmand og hans chauffører, der betaler prisen for den billige levering," sagde han til Avisen.dk.

Tilbage i 2014 kostede det eksempelvis nemlig.com-chauffører en bøde på 500 kroner per kunde for at komme ikke bare for sent, men også for tidligt.

Nemlig.com's stifter og administrerende direktør, Stefan Plenge, hævdede tilbage i 2014, at der kun gives forsvindende få bøder:

"Generelt omkring vores bødesystem kan jeg sige, at det handler overhovedet ikke om profit, at der kun gives forsvindende få bøder, og at langt hovedparten af de bøder, der gives, er på 100 kroner," skrev Stefan Plenge i et skriftligt svar til Avisen.dk.

Stefan Plenge ville tilbage i 2014 ikke kommentere bødesmækket på de 361.706 kroner eller Karim Bouabdallatis kritik.

Nemlig.com: Vi er overraskede

Selv om bødesystemet altså har kørt i mindst ti år erklærer nemlig.com sig i en pressemeddelelse overraskede over Politikens beskrivelse af chaufførernes arbejdsforhold:

Hos nemlig.com er vi overraskede over Politikens beskrivelse af arbejdsforholdene

"Hos nemlig.com er vi overraskede over Politikens beskrivelse af arbejdsforholdene blandt nogle af de selvstændige vognmænd, vi har aftaler med. Vi tager afstand fra disse forhold, der er beskrevet i Politiken. Det er forhold som på ingen måde lever op til de værdier, som vores virksomhed er bygget op omkring. Heller ikke selv om kritikken vedrører forhold hos selvstændige vognmænd, som kører for nemlig.com," hedder det i pressemeddelelsen, hvori ingen personer fra nemlig.coms ledelse citeres.

Pressemeddelelsen citerer hverken den administrerende direktør Stefan Plenge eller andre fra nemlig.coms ledelse. I stedet hedder det blot "vi" og "nemlig.com" i pressemeddelelsen.

I pressemeddelelsen hedder det videre, at nemlig.com straks vil suspendere sin afregningmodel - et pænere ord for bødesystemet:

Derfor har vi besluttet straks at suspendere den del af afregningsmodellen

"Derfor har vi besluttet straks at suspendere den del af afregningsmodellen, hvorde selvstændige vognmænd takseres for forhold, hvor de ikke lever op til samarbejdsaftalen. Samtidig vil vi straks igangsætte en intern undersøgelse med bistand fra nemlig.coms eksterne advokatfirma, der skal kortlægge kvaliteten og efterlevelsen af kontrakter og Code of Conduct-aftalen, vi har indgået med de selvstændige vognmænd."

Og "vi" - alias ledelsen i nemlig.com - vil etablere en whistleblower-ordning:

"Derudover vil vi etablere en whistleblower-ordning, hvor alle i og omkring nemlig.com anonymt kan henvende sig, så eventuelle aftalebrud kan blive håndteret. Vi vil lade et eksternt advokatfirma håndtere denne whistleblower-ordning, så der ikke kan rejses tvivl om trygheden ved at henvende sig."

nemlig.com undskylder tilmed:

Det undskylder vi

"nemlig.com har det seneste år oplevet en voldsom vækst i antallet af kunder, der ønsker at handle dagligvarer online. Vi har været og er stolte over, at vi med vores forretningskoncept har kunnet hjælpe så mange som muligt med at få leveret varer trygt hjem til deres bopæl, så man har undgået at komme ud blandt en masse mennesker, når der skulle købes ind. Men vi må også erkende, at den voldsomme vækst i forretningen har haft en slagside, som Politiken nu har beskrevet. Det undskylder vi, og vi vil nu gøre, hvad vi kan for at sikre, at vi får rettet op på de forhold, der er blevet kritiseret."

Netavisen Pio har bedt nemlig.coms presseafdeling svare på, hvor mange år bødesystemet har kørt. Det svarer nemlig.com ikke på. I stedet har online-supermarkedet fremsendt et Code of Conduct, som alle nemlig.com-vognmænd skal underskrive, og et fakta-ark.

Netavisen Pio har også bedt administrerende direktør og nemlig.com's stifter, Stefan Plenge, svare på, hvorfor år bødesystemet har kørt og andre spørgsmål. Men Plenge har ikke reageret på Netavisen Pio's henvendelse.

3F: nemlig.com bærer ansvaret for bødesystemet

3F-gruppeformand Jan Villadsen oplyser, at nemlig.com sender bøder til vognmændene, og de sender så bare bøderne videre til de enkelte chauffører:

"Uanset hvordan vi vender og drejer det, så er bødesystemet sat i system af nemlig.com, og derfor er det vildt at nemlig.com lader som om, man er overraskede over bødesystemets eksistens. nemli.com er i den grad klar over bødesystemets eksistens."

Jan Kjærgaard er journalist på Netavisen Pio.


Flere artikler om emnet

Kommentarer

Jeg har været kunde hos Nemlig.com i et års tid. Det er jeg ikke mere. Nemlig har slækket meget på deres service, samtidig med at de er vokset. Så den voldsomme vækst bliver måske afløst af en voldsom nedtur.

Det kan ikke undre at Nemlig.com underbetaler deres ansatte. Firmaet er jo delvis ejet af tøj-milliardæren Anders Holck Poulsen og man bliver ikke milliardær hvis de ansatte aflønnes efter overenskomster. Når det gælder tøj, bliver det meste fremstillet og syet i bl.a. Banglades hvor syerskerne får en " sulteløn" for deres arbejde med lange arbejdsdage. Han burde have en dårlig smag i munden over at lukrere på andres nød og fattigdom, men rigdom korrumpere folk.

Helt enig

Helt enig. Det er nærmest umuligt at blive rig af eget arbejde.

Helt enig. Det er nærmest umuligt at blive rig af eget arbejde.