Anders Langballe: Medlem af TV2’s ledelse havde for tætte bånd til Venstre

TV2’s nyhedsdirektør: Jeg har “fuld tillid” til Ulla Østergaard
Foto: Forlaget 28B
Anders Langballe, tidl. politisk redaktør, TV2
Tidl. politisk redaktør på TV2, Anders Langballe, der netop har udgivet bogen “Forfra”, siger i flere radio-interviews på baggrund bogens udgivelse, at et medlem af TV2’s ledelse i årene op til Langballes blodprop i oktober 2018 havde “for tætte bånd” til Venstres daværende ledelse, inklusive den daværende formand, Lars Løkke Rasmussen.

Langballe siger i et interview med BT’s politiske redaktør Henrik Qvortrup i podcasten Q & Co., at han flere gange oplevede, at der blev krediteret medarbejdere til Venstre-landsmøder, som ikke var udvalgt af ham - på trods af at Anders Langballe var politisk redaktør - og havde ansvaret for TV2’s dækning af de pågældende landsmøder.

gætter på, at du taler om Ulla Østergaard

Qvortrup, der selv er tidligere mangeårig politisk redaktør på TV2, nævner i interviewet overfor Langballe, at han jo selv kender forholdene på TV2 ganske udmærket indefra - og at han derfor “gætter på, at du taler om Ulla Østergaard”.

Ulla Østergaard, redaktør på TV2 News, er gennem årene flere gange blevet kritiseret for at have for tætte bånd til Venstres tidligere formand, Lars Løkke Rasmussen, som hun var spindoktor for i årene 2001 til 2007, da Lars Løkke var indenrigs- og sundhedsminister i de to første Anders Fogh Rasmussen-regeringer.

"Der var i den grad en blind makker"

Anders Langballe hverken af- eller bekræfter i interviewet, at hans kritik går på Ulla Østergaard:

“Det vil jeg ikke gå ind i,” svarer Anders Langballe, der herefter uddyber, at han som politisk redaktør igen og igen måtte forholde sig til “en blind makker”:

“Der var i den grad en blind makker”.

Langballe uddyber herefter, hvad han betegner som en usund forbindelse mellem Venstre-toppen og et medlem af  TV2’s ledelse:

“Jeg oplevede, at der af og til var for tæt udveksling af oplysninger med Venstres daværende ledelse.”

Via Ulla Østergaard hører jeg dig sige, lyder det herefter spørgende fra Henrik Qvortrup.

Langballe afkræfter ikke Qvortrups antagelse. Svaret fra Langballe lyder:

“Der var i al fald - jeg vil ikke sidde og hænge nogen ud - men jeg kan sige, at der skete, hvor jeg måtte sætte foden på gulvet et par gange, det var når, vi kom for tæt på den daværende ledelse i Venstre.”

Anders Langballe kritiserer under interviewet den tidligere mangeårige nyhedschef på TV2, Mikkel Hertz:

“Vi var uenige om (Mikkel Hertz og Anders Langballe, red.), hvad der var journalistisk etisk i orden.”

Og:

så kunne jeg ikke som politisk redaktør stå på mål for det

“Vi talte også om, at såfremt den linje, at samarbejdet mellem Venstre og en enkelt repræsentant fra ledelsen skulle være så tæt, så kunne jeg ikke som politisk redaktør stå på mål for det.”

Fortrolige oplysninger gik videre til Venstre

Anders Langballe understreger, at det pågældende medlem af TV2’s ledelsens nære forbindelse til V-toppen er med til i den grad at stresse ham i tiden op til hans blodpropper i oktober 2018:

“Det var jo Mikkel, der kom ind fra højre og sagde, at de medarbejdere, der har lyst til at deltage i Venstres landsmøde, de kan frit deltage, og de kan blive akkrediteret og få hotelovernatninger via TV2, og hvor jeg siger: Det kan jeg ikke være i. Det er jo ikke en enkeltstående oplevelse. Det er jo et pres, der er taget til. Hvor jeg samtidig oplevede, at der vandrede oplysninger, som jeg havde, videre til Venstre. Det var jo et problem, jo.”

Langballe nævner også, at han i dagene op til Venstres landsmøde i Herning i oktober 2018 sygemelder sig. I den forbindelse klager han - ud over det ekstreme arbejdspres han udsættes for - også over den usunde forbindelse mellem Venstre-toppen og et medlem af TV2’s ledelse. Klagen tilgik Ulla Pors, der i dag er nyhedsdirektør på TV2.

I DR-podcasten Genstart gentager Anders Langballe sine anklager om, at der er for tætte forbindelser mellem den daværende ledelse i Venstre og TV2-toppen:

“Nogle gange har jeg konstateret, at der var for tætte bånd mellem TV2 og Venstre.”

“Og det vidste vi da begge to,” siger Genstart-værten Knud Brix, der i flere år arbejdede tæt sammen med Anders Langballe som politisk reporter på TV2.

Anders Langballe fortæller derefter, at netop den usunde, tætte forbindelse mellem Venstre og TV2 var med til at knække ham:

Ja, det vidste alle, og det har vi da vidst i mange år

“Ja, det vidste alle, og det har vi da vidst i mange år. Jeg sagde, at hvis jeg skulle være politisk redaktør, så skulle der være rene linjer. Og det var jo derfor, jeg brugte al for megen energi på at bygge et hegn, som skulle sikre, at vi på Christiansborg-redaktionen kunne stå inde for det vi lavede. Og det var nogle af de forviklinger, som gjorde, at jeg knækkede.”

Pors afviser særlige bånd til Venstre

Forelagt Langballes kritik afviser TV2’s nyhedsdirektør, Ulla Pors, kategorisk, at der eksisterede særlige tætte bånd mellem TV2 og “nogle partier”:

“Jeg har Bogen er Anders Langballes erindringsbog – og som Anders også selv skriver det i bogen – så er det hans udlægning af historien. Jeg har en meget anderledes opfattelse end de beskrivelser, bogen giver af kollegaer og TV 2s politiske linje. Jeg må på det kraftigste afvise påstanden om, at der i forbindelse med TV 2s politiske dækning – eller på andre områder – skulle være bånd til nogle partier,” skriver Ulla Pors i en mail til Netavisen Pio.

Ulla Pors skriver også, at TV2 har undersøgt Langballes “påstande”:

Vi har undersøgt påstandene, de har intet på sig

“Vi har undersøgt påstandene, de har intet på sig, og jeg står 100 procent inde for den stærke politiske dækning, TV 2, NEWS og  TV2.DK  leverer hver eneste dag. Det gjorde jeg, da Anders var chef på Christiansborg, og det gør jeg i dag.”

Ulla Pors understreger, at hun har fuld tillid til Ulla Østergaard:

“Der tegnes et billede af Ulla Østergaard som jeg ikke kan genkende. Ulla Østergaard har en bred profil og har arbejdet i mange forskellige funktioner på TV 2 – på indland, udland, Christiansborg og på NEWS’ magasiner. Uden for TV 2 har hun arbejdet hos SF, Ny Alliance, Venstre og senest for socialdemokraten Mogens Lykketoft, og hendes mangeårige og varierede erfaring – også indenfor det politiske – gør hende til en af de journalister, som ved allermest om dansk og international politik. Samtidig er hun en dygtig og engageret redaktør og meget loyal TV 2-medarbejder, som jeg har fuld tillid til." 

Jan Kjærgaard er redaktør på Netavisen Pio.


placeholder

Kommentarer

Hvad siger du Joy Mogensen ?? Der er vist noget råddenskab på TV2 der skal ryddes op i ?? Hvad med at gøre en hæderlig blå journalist ( de findes !! ) til ny CEO ???? Bh 🌹🌹🌹🌹

At TV2 er blå, er næppe nogen nyhed. I eftermiddagsudsendelserne News & Co. er det altid blå medkommentatorer der medvirker. I Tirsdagsanalysen er specielt studieværten (Anne Vig) der giver meget plads til Jacob Ellemann.

Det er da en kendt sag, at TV2 har det rigtig godt med Venstre - den ene hånd vasker den anden.

Hvad med båndene mellem S og DR1 - der er vist også en hånd eller to, der vaskes!

I så fald skjuler DR det godt, de er langt fra røde ej heller blå, de er bare ret kedelige. Dr 2 er langt bedre

Bent Thomsen, hvis du tjekker hvor mange tidligere ansatte i DR1 som sener blev medlem af folketinget, kan det være du bliver overrasket. Der var bl.a. Uffe Ellemann Jensen, Ole Andreasen, Henrik Lykkegaard m.fl.
Per Stig Møller fra de konservative har også været ansat i DR!, så det med at DR! er "rød" holder ikke helt.

Der skulle stå medlem af folketinget for venstre.
Yderlig var Frode Christoffersen ansat i DR og sener medlem af EU-parlamentet for de konservative. Der var også en som hed Andersen (jeg husker ikke fornavnet) der var oplæser i DR TV-avisen som senere blev medlem af folketinget for venstre så de borgelige har været godt repræsenteret i DR.

Han hed Kaj Andersen. Det vR aidst i tresserne

Endvidere kunne nævnes Bjørn Elmquist, der startede som venstremand i Folketinget og den ene af de “røde lejesvende” Ole Andresen, der også sprang ud som valgt venstremand. Til gengæld kan nævnes DR2, der bpde har haft Connie Hedegaard (K) og Christine Antorini (A) ansat. Omvendt kan det jo dybest set ikke undre, at politiske journalister kan have et personligt politisk engagement bag sig. Og i flere tilfælde kom det politiske engagement først til udtryk efter ansættelsen i DR, der faktisk i tresserne og halvfjerdserne var ganske påpasselig med “reklame” i sendetiden.

Ingen ved sine fulde fem kan være i tvivl om, at TV2 er gennemsyret af borgerlig politik.

At TV2 er ikke blå det ses tydeligt på de magasiner de har efter 18 nyhederne. Mogensen og Kristiansen. TV2 News er ikke pengene værd.

I vores familie går TV2 NEWS under navnet TV2 FOX NEWS

TV2 og især TV2News er det borgerlige Danmarks og især partiet Venstres egen TVstation.

Det ikke bare at TV2s nyhedsprogrammer er borgerlig men de er bare dårligere end DR. TV2 har helt misforstået at "Denmark" ikke er en stat i USA. Vægtning af EU Nyheder - Sverige/ Poland /Tyskland/Norge - er voldsomt under prioriteret i forhold til nyheder fra et USAs med faldende betydning for Danmark. TV2 befinder sig stadivæk i O'erne og Venstres storhedstid.

Tak jeg er helt enig- måske hænger det også sammen med, at det er mere spændende som journalist at komme til USA en til et Eu land.
Information fra Eu lande er minimalt i forhold til tilhørsforhold.

Uanset om du interesserer dig for politik eller ej - så interesserer politik sig for dig. Du undslipper ikke!!

Det har man som seer da været klar over i mange, mange år. Det jo stadig sådan. Det meste af nyhedsstoffet på TV2 News vinkles ud fra en venstre/blå synsvinkel. Det gør jo ganske enkelt tv-stationen uinteressant, når den så tydeligt er subjektiv. Jeg ser kun sjældent kanalen.

At TV2 er "de blå partiers" dikkende lammehale, er lige så overraskende, som at jorden er rund.

Bare læg mærke til hvor ofte Ellemann og Pape nu får lov til, at kræve alle mulige genåbninger i TV2 uden at deres journalister stiller kritiske spørgsmål. :-)

Flertallet af TV2s kommentatorer er klart borgerlige. Troels Mylenberg, Søs Marie Serup, Hans Engel bare for at nævne de 3 mest brugte. Og ser man på taletid, nærmer det sig en helaftensfilm, når Ellemann er på.

Hans Engel har en borgerlig fortid - men hans analyser er altid neutrale og knivskarpe.

Hans Engell, er ubetingede den bedste kommentator TV2 news har. Han er i stand til at se ud over egen partifarve. TV2 news er utroværdige netop fordi, de ikke evner det som Hans Engell evner.

Ja, Engell er neutral ellers siger han rent ud at han er konservativ. News og Co henter middelklassen og overklassen ind ,som medhjælpere om eftermiddagen og man hører sjældent om almindelige mennesker , og hvis man gør, det er det fordi de laver noget forkert eller fordi man skal nedgøre dem. Jeg vælger den kanal fra og ser gerne tyske nyhedsmedier. Michael Christiansen er da ved at dæmpe sig lidt ellers lød han som nogen af de værste på facebook, når han talte om Mette Frederiksen. Ofte er det grænsen til det hadefulde. Søs Marie er nærmest en sladdertante, , ja de trænger til at få luftet lidt ud i kommentatorerne.

Jeg vil i hvert fald sige, at News & co er nærmest ubærligt at se med stort set kun repræsentanter for Overdanmark klappe hinanden på ryggen og lufte deres at for forudsigelige og alt for frelste meninger.
Presselogen, Besserwisserne og Tirsdagsanalysen er dog ofte både underholdende og oplysende.

Ja hans Jensen, du har fuldstændig ret mht Mylenberg og Søs Marie Serup og du kan også nævne det selvbetagede sludrechatol Noa Redington. Derimod synes jeg ikke "man" har krammet på Hans Engell. Han kommer ofte med synspunkter, der må være dybt kontroversielle på TV2. Han er jo selv tidligere politiker, og har forstand på, hvad han taler om.

Hans Engell er den mest "røde" kommentator i TV2 🙃

Bente Nielsen , Mener nu at han stadig er konservativ , men det lader han ikke skinne igennem, og tak for det.

Laver PioPio også en artikel om de tætte bånd, som i har til Socialdemokratiet?

Det er vel ingen hemmelighed at netavisen Pio har tætte bånd til socialdemokratiet, det er jo en socialdemokratisk "avis" stiftet af socialdemokratiet og som du modtager gratis, hvis du er medlem af socialdemokratiet.

Det er jeg dog ikke :)

Men Pio Pio anser sig selv som værende "...en netavis, der er uafhængig af organisationer og partipolitiske interesser..." - måske den selvopfattelse bør revideres lidt. PioPio burde jo tone rent flag, og indrømme at de er et partipolitisk medie for Socialdemokratiet.

Den tilknytning netavisen Pio har til socialdemokratiet ligger vel på linje med den tilknytning Berlinske Tidende og Jyllandsposten har til partiet venstre. Begge aviser bære jo et tydelig præg af at de især støtter op om de synspunkter som stemmer overens med de borgelige partier, Venstre, Konservativ og Dansk Folkeparti for ikke at forglemme Nye Borgelige. Disse avisers opbagning til den nuværende regering er ikke det som kendetegner deres holdninger i deres ledere og artikler, det er jo ok, når bare man tydelig kan se at det i hvert fald ikke er socialdemokratiet disse aviser bakker op om.

Anders man har lov til at tænke selv , det er ikke forbudt , man har jo også lov til, at lade være med at læse netavisen ,hvis man ikke kan lide indholdet, Men så var det jo ikke noget at brokke sig over. vel?

Se nu at få solgt TV2. Venstre har nok ikke råd, Men måske sammen med de konservative! “venner”.

Annonce