Annonce

1. kvinden for europæiske transportarbejdere: Nemlig.com lige så slem som Amazon

Nemlig.com: Ikke vores ansvar om underleverandører har chauffør-overenskomst eller ej
Konflikten mellem onlinesupermarkedet Nemlig.com og fagforbundet 3F bakkes nu aktivt op af den internationale fagbevægelse.

Ved en demonstration foran Nemlig.com’s centrale lager i Brøndby søndag var således både generalsekretæren for Nordisk Transportarbejderforbund, NTF, og generalsekretæren for Europæisk Transportarbejder Forbund, ETF, blandt talerne.

Anu Koljonen, generalsekretær for NTF, og som kommer fra Finland, nævnte i sin tale, at platformvirksomheden Just Eat rent faktisk for nylig har indgået overenskomst med 3F:

Alle er velkomne. Men de skal respektere vores nordiske model

“Desværre har vi også Wolt fra Finland. Det er ikke noget, jeg er stolt af. Ligesom Nemlig.com vil de have billig levering. Fra de nordiske lande har vi en besked: Alle er velkomne. Men de skal respektere vores nordiske model. Vi vil have dem til at respektere deres ansatte og samarbejde med fagforeningen,” sagde hun ifølge Fagbladet 3F.

Generalsekretæren for ETF, Livia Spera, sammenlignede i sin tale direkte Nemlig.com med verdens måske største internationale onlinevarehus, Amazon.

Det samme gør hun i tweet, hvor hun også hylder fagforbundet 3F for at gå forrest i kampen for fair transport:

"Happy & proud to speak at @3F_Fagforening demo today to claim good working conditions for drivers @nemligcom a copy cut of @amazon in Denmark. Great to have @3F_Fagforening on the forefront of our fight to bring #fairtransport in e-commerce & logistics." 
placeholder
  

3F-gruppeformand: Amazons copycat

3F’s formand, Per Christensen, fremhævede i sin tale, at kampen mod Nemlig.com er en kamp for alle på det danske arbejdsmarked.

Formanden for 3F Transport, Jan Villadsen, slog i sin tale på, at 3F netop har tegnet overenskomst med Coop.dk Mad, som dækker online-supermarkedets chauffører:

som betyder, at nu er der et alternativ til det, som foregår her hos Amazons copycat Nemlig.com

“Vi har lavet en aftale med Coop, som betyder, at nu er der et alternativ til det, som foregår her hos Amazons copycat Nemlig.com. Det her er ikke kun en kamp i Brøndby, det er en kamp for et ordentligt arbejdsmarked,” lød det fra Jan Villadsen ifølge Fagbladet 3F.

3F ligger i konflikt med Nemlig.com, fordi online-supermarkedet hidtil har afslået at ansatte egne chauffører - og derefter tegne overenskomst med 3F, der dækker de ansatte chauffører.

Demonstrationen foran Nemlig.com's hovedlager i Brøndby søndag eftermiddag trak et par hundrede deltagere.

Opdateret 04.01.2022 som led i undersøgelse af citat-praksis

Nemlig.com: "Overenskomstlignende vilkår"

Netavisen Pio har spurgt Nemlig.com's ledelse, om Nemlig.com overvejer at følge i fodsporene på Coop.dk Mad ved at ansatte egne chauffører - og overenskomstdække dem via en aftale med 3F.

Nemlig.com svarer via sin presseafdeling, at Nemlig.com har sikret, at de transportvirksomheder, som Nemligcom samarbejder med "skal aflønne deres chauffører på overenskomstlignende vilkår":"Nemlig.com har pr. 1. juni sikret, at de transportvirksomheder, som Nemlig.com samarbejder med, skal aflønne deres medarbejdere/chauffører på overenskomstlignede vilkår, som blandt andet inkluderer alle lovpligtige bidrag, 12,5 pct. feriepenge, ATP mm. og generelt sikrer gode løn- og arbejdsvilkår for chaufførerne - herunder løn under sygdom og barsel iht. relevant overenskomst."

Det hedder videre i mail-svaret fra Nemlig.com:

"Det er helt op til de enkelte transportvirksomheder, som har aftaler med Nemlig.com, at afgøre, om de ønsker at tegne en overenskomst eller ej. Det hverken kan eller vil Nemlig.com blande sig i. Men som sagt har Nemlig.com sikret, at transportvirksomhederne skal aflønne deres medarbejdere på overenskomstlignende vilkår."

Nemlig.com understreger videre i sit mail-svar, at Nemlig.coms lagermedarbejdere, som arbejder i varehuset i Brøndby, er dækket af en overenskomst med 3F.

Jan Kjærgaard er journalist på Netavisen Pio.


Flere artikler om emnet

Kommentarer

Den bedste måde at stoppe den slags foretagender på, er at kunderne holder sig væk så må den slags useriøse firmaer hurtig lukke. Uden kunder ingen salg, så er de klar til overtagelse af "kong kurs".