84 procent af alle lastbiler der krydser danske grænser er udenlandske

”Det underminerer den danske transportbranche, at danske chauffører fravælges," siger arbejdsmarkedsforsker.
84 procent af de lastbiler, der kørte ind over grænserne til Danmark i 2018, var udenlandske.

Det viser nye tal fra Vejdirektoratet.

Det underminerer den danske transportbranche, at danske chauffører fravælges

”Det underminerer den danske transportbranche, at danske chauffører fravælges. Hvis der ikke sættes en stopper for dén udvikling, risikerer vi, at der en dag ikke er flere danske chauffører tilbage,” siger professor Flemming Ibsen, Center for Arbejdsmarkedsforskning, Aalborg Universitet, til Fagbladet 3F.

Vejdirektoratets tal viser, at 47 procent af lastbilerne var fra Østeuropa. Ti år tidligere - i 2008 - var det kun 18 procent af lastbilerne, der var fra Østeuropa.

Vognmænd: Vi har råbt op i årevis

Administrerende direktør Erik Østergaard i DTL, Dansk Transport og Logistik, understreger, at udviklingen i den grad presser den danske transportbranche:

”Vi har råbt op om det her i årevis. Det er fuldstændig horribelt at se, hvordan antallet af lastbiler fra Østeuropa med lavtlønnede chauffører bare stiger og stiger. Det giver en fuldstændig urimelig skævvridning for de danske vognmænd, der skal betale løn efter dansk overenskomst,” siger Erik Østergaard til Fagbladet 3F.

Næstformand i 3F’s Transportgruppe, Flemming Overgaard, understreger over for Fagbladet, at danske lastbilchauffører er ramt hårdt på deres levebrød.

Han håber på, at EU’s Vejpakke kan være med til at afhjælpe problemerne. Vejpakken er dog ikke endeligt vedtaget.

Vognmand har helt droppet eksportkørsel

Vognmand Jan Åkerman fortæller, at han og hans firma helt har droppet de lange eksportkørsel-ture:

"Det har vi helt droppet. Der er simpelthen ikke noget marked for at køre lange ture, når det skal foregå på danske vilkår," siger vognmand Jan Åkerman til TV 2.

Åkerman skal hente en enkelt palle i Næstved, som skal transporteres til Slagelse.

Tidligere havde vi mindst én bil, som kørte til Sverige og Norge, men det er helt slut

"Det er det, vi kan i vores firma nu. Tidligere havde vi mindst én bil, som kørte til Sverige og Norge, men det er helt slut. Når vi er oppe mod chauffører, som skal have mellem 7.000 og 10.000 kroner i løn om måneden, er der jo ingen chance for at konkurrere. Så må vi nøjes med det, der er tilbage," siger Jan Åkerman til TV 2 Nyhederne tirsdag aften.

Opdateret 30.01.2022 som led i undersøgelse af citatpaksis

Jan Kjærgaard er journalist på Netavisen Pio.


Flere artikler om emnet

Kommentarer

Ja fagbevægelsen har snart også dræbt dette erhverv!
Men 3F er jo også kendt for at være ligeglade med deres medlemmer.

Ja fagbevægelsen har snart også dræbt dette erhverv!
Men 3F er jo også kendt for at være ligeglade med deres medlemmer.

Annonce