Københavnske politikere giver Nemlig.com kort frist

Chaufførers vilkår skal leve op til overenskomsten: “Ellers må vi opsige kontrakten,” understreger overborgmester.
Foto: Københavns Kommune
Lars Weiss (S), Københavns overborgmester
Et flertal i Københavns Borgerrepræsentationen har torsdag aften besluttet at give Intervare A/S - onlinesupermarkedet Nemlig.com’s moderselskab - frist til den 1. november til at indføre en ny distributionsmodel.

Den nye model skal sikre, at chaufførerne ansættes på traditionelle vilkår hos en større transportvirksomhed og får løn- og arbejdsvilkår, der lever op til Københavns Kommunes arbejdsklausul.

Varsler dagbøder

Samtidig er det besluttet, at kommunen skal tilbageholde månedlige betalinger til Intervare på 400.000 kroner op til et samlet beløb på 3,2 millioner kroner.

Beløbet kan bruges til at efterbetale chaufførerne det beløb, som kommunens CSR-enhed har vurderet, at de er blevet underbetalt i perioden 2017 og frem til i dag, hvor kontrakten har løbet.

Boden vil falde dagligt indtil chaufførerne har fået deres penge

Herudover varsler kommunen nu dagbøder på i alt 7.200 kr. over for Intervare. Boden vil falde dagligt indtil chaufførerne har fået deres penge, og Intervare har fremsendt dokumentation for bl.a. lønforhold, sådan som firmaet efter kontrakten er forpligtede til.

Endeligt forbeholder Borgerrepræsentationen sig med beslutningen retten til helt at ophæve kontrakten med Intervare, hvis virksomheden ikke implementerer den nye distributionsmodel og efterbetaler det fulde beløb, som chaufførerne er blevet underbetalt, inden den 1. november.  

Ingen ferie - ingen løn under sygdom

Kravene rejses på baggrund af undersøgelser, kontrolbesøg og dybdegående interviews med de chauffører, som har bragt dagligvarer ud til københavnere, der er visiteret til at få bragt varer af kommunen.

Her har kommunens CSR-enhed konstateret, at selskabet ikke lever op til kommunens arbejdsklausul på en række områder.

Blandt andet er chaufførerne blevet underbetalt, ligesom de heller ikke har haft mulighed for at afholde ferie eller melde sig syge ved sygdom. Dertil er det konstateret meget lange arbejdsdage og -uger.

Alle leverandører skriver under på en arbejdsklausul, når de indgår kontrakt med Københavns Kommune.

Klausulen stiller krav om, at leverandørernes medarbejderne skal have løn- og arbejdsvilkår svarende til overenskomsten på området.

Overborgmester: Vilkår svarende til overenskomsten på området

Det er nu er op til Intervare, at leve op til den arbejdsklausul, som firmaet har indgået med Københavns kommune, mener overborgmester Lars Weiss (S):

“Når man som virksomhed skriver under på en kontrakt med Københavns Kommune, forpligter man sig til at sikre sine medarbejdere ordentlige løn- og arbejdsvilkår,“ skriver han på Facebook.

Lars Weiss understreger, at ordentlige løn- og arbejdsvilkår er ensbetydende med vilkår svarende til “overenskomsten på området”:

“Derfor har vi i Borgerrepræsentationen besluttet at give Intervare A/S en frist til den 1. november til at give deres chauffører vilkår, der lever op til kommunens arbejdsklausul og svarer til overenskomsten på området. Ellers må vi opsige kontrakten.”

“Retten til at blive behandlet anstændigt af sin arbejdsgiver er noget af det mest grundlæggende i vores samfund. Det står vi vagt om i København.”

Intervare: Ren politisk beslutning

Intervare betegner de københavnske politikeres beslutning som en "ren politisk og ikke faktuel og juridisk funderet beslutning".

Intervare mener fortsat, at chaufførerne, der bringer varer ud for Københavns Kommune til ældre og udsatte, er selvstændige erhvervsdrivende. Og at de derfor ikke er omfattet af Københavns Kommunens arbejdsklausul:

“Vi er helt uenige i den afgørelse, det politiske flertal har truffet. Sagen har principiel betydning for både Intervare og en række andre private leverandører til det kommunale Danmark,” siger kommerciel direktør hos Intervare, Mikkel Pilemand, ifølge en pressemeddelelse.

Intervare afviser al tale om, at deres chauffører bydes vilkår, som på nogen måde kan sammenlignes med social dumping:

Det er en helt grundløs og urimelig beskyldning

“Det er en helt grundløs og urimelig beskyldning, som ingen hold har i virkeligheden," siger Mikkel Pilemand og uddyber:

“Fakta er, at de transportvirksomheder, der forestår udbringningen af varerne til borgerne i Københavns Kommune, har et overskud på ca. 45.000 kr. om måneden til at dække ejerens løn ved et gennemsnitligt timeforbrug pr. uge på ca. 45 timer.”

Intervares bestyrelse

Intervare har eksisteret i omkring 20 år og er Nemlig.com’s moderselskab. Intervare ledes af en bestyrelse bestående af fem personer.

  • Henrik Brandt, formand.Tidligere administrerende direktør i Royal Unibrew. I dag professionelt bestyrelsesmedlem og virksomhedsrådgiver. Betydelig international erfaring som direktør og bestyrelsesmedlem i en række større danske og udenlandske virksomheder.
  • Lars Fløe Nielsen, næstformand. Medstifter af Sitecore Corporation, som er en global softwarevirksomhed inden for Ecommerce, Digital Marketing og Content Management. Arbejder i flere bestyrelser og advisory boards og har tidligere medstiftet flere virksomheder.
  • Stefan Plenge, bestyrelsesmedlem/ejer. Stifter og adm. direktør i Intervare A/S. Stefan Plenge er ligeledes stifter og adm. direktør i selskabet nemlig.com A/S, stiftet i 2010.
  • Anders Holch Povlsen, bestyrelsesmedlem/ejer. Adm. direktør og ejer af modekoncernen Bestseller A/S. Bestseller A/S sælger sine produkter i det meste af verdenen og beskæftiger mere end 15.000 medarbejdere.
  • Jesper Højer, bestyrelsesmedlem. Tidligere koncernchef for Lidl koncernen, der med sine 10.500 butikker og 260.000 ansatte fordelt på 30 lande, er en af verdens største dagligvarekoncerner.

Kilde: Intervare.dk

Jan Kjærgaard er redaktør på Netavisen Pio.


placeholder

Kommentarer

Stop dog bare den dans om den varme grød og køb hos nogen, der har chaufførerne ansat som helt regulære medarbejdere i stedet for at bruge disse falske selvstændige.

Kære Jan Kjærgaard du er redaktør på Netavisen Pio,
Men også en skarp journalist.

Det er jo tydeligt at Lars Weiss er rejsende i stråmænd”
1.
Alle steder i kommunens papirer omtales de selvkørende vognmænd som chauffører.
2.
Kommunen indleder en partsundersøgelse, som deres egen CSE afdeling står fadder til,
Bakket op af eksterne advokater fra Horten,
Må jeg mine om at de var rådgivere for Vinge projektet der kostede Frederikssund kommune ca. 175 mio i tab.
3.
Må jeg minde om der snart er kommunalvalg.
4.
Jeg har erfaret at Lars Weis skal arbejde for FH.
5.
Et kombineret pres fra en treenighed bestående den socialdemokratiske regering samt 3F og to muskuløse konkurrenter vil fortsat udfordre onlinesupermarkedet.

Læs venligst min mail til Borgmester og Borgerrepræsentant

Kære Borgmestre og Borgerrepræsentanter,
Jeg har som tidligere nævnt, undersøgt forholdene for varebiler under 3500 kg,
Der kører efter 11 kg´s reglen.
Jeg har særligt været fokuseret på Intervare og Nemligcom i den sidste tid.

Jeg har nu talt med flere vognmænd der kører for intervare.
1.
Indtil Københavns Kommune rørte på sig og rettede henvendelse til den enkelte intervare vognmand,
var vognmændene meget tilfredse med deres kørsel og indtjening hos intervare.
Så kom skriverier i aviserne,
Hvor der stod vognmændene var snydt for kr. 10.000 pr måned,
og Kommunens folk ringede i længere periode,
op til flere gang dagligt og spurgte om alt muligt.
2.
Vognmændene skiftede nu deres intervare loyalitet ud,
Med ønsket om at få fingere i de ekstra 10.000 kroner de var stillet i udsigt.
3.
Undervejs fik den lidt ekstra opad, når de skulle fortælle om driftsudgifterne,
Meget menneskeligt når der hang kr. 10.000 ude for enden af vejen..
4.
Time forbruget blev også skruet mindst en time op pr dag,
og de folk som kommunen havde sendt med ud at køre,
sørgede vognmanden for at bekræfte i deres antagelser,
alt for at underbygge, at vognmanden skulle tilkomme kr. 10.000 ekstra pr måned.
5.
I dag kan vognmændene godt se det var forkert,
I mellemtiden har vognmændene også opdaget, at deres afregninger er i den høje ende,
I markedet, da det hele stod på, var de af den opfattelse at alle andre steder,
fik vognmændene meget mere.
Det har vognmændene nu konstateret er forkert,
Det kan nævnes at Coop betalte kr. 190 pr time til vognmanden,
Indtil 1 juni.
6.
Intervare vognmændene tjener ca. kr. 275 til 300 pr time alt efter rute og område..

Jeg håber at det kan medvirke til at klare situationen og få en mindelig løsning,
Som kunne være at droppe at hæve kontrakten.

Men stedet indlede en meditation, hvis resultat ikke kan opnås, så en retssag.
Den vil jo alligevel komme hvis kommune hæver kontrakten med intervare..

Alle priser er plus moms…
Ps.
Jeg har mange års erfaring med vognmænd, deres handlemåde er forventeligt,
når der pludselig viser jeg mulighed for kr. 10.000 pr måned ekstra.
Vognmændene er usikre nu, og det er der ikke noget at sige til..

Info herunder om Politiken..
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Denne mail herunder er sendt til 'christian.jensen@pol.dk'

I søndags,
Har nu i dag fået tilbagemelding fra Politiken,om at de ikke ønsker at bringe mit indlæg .-o

Vil du trykke dette i morgen, giv mig venligst meget hurtigt besked.-o

Kære Christian Jensen,
Jeg har lige læst dagens artikel i Politiken om dit klynk” vedr. Jan E Jørgensen:

Hvor du udtaler :

”Anklagen har absolut ingen gang på jord.
Politiken er ikke spændt for andet end journalistikkens vogn.
Vi er et frit og uafhængigt medie.
JP/Politikens Hus’ kommercielle interesser har ingen indflydelse på vores journalistik,
om hverken nemlig.com, Coop eller andre virksomheder og emner”

Politiken har udgivet 64 artikler om Nemligcom siden 19 marts 2021.
Uden at deklarere at Politiken er majoritets ejer i DAO, som har en central rolle i onlinedistributionen i Danmark.
Først i artikel nr. 65 i Politiken bliver tilknytningen til DAO deklareret,
Men først efter Folketingsmedlem Jan E Jørgensen har interveneret..

Link til artikel nr. 65 :
https://politiken.dk/debat/klummer/art8397652/Jan-E.-J%C3%B8rgensen-er-b...

Herudover har det ikke været muligt at kommenterer på de fleste af Politikens artikler om Nemligcom.

Jeg har prøvet at kontakte de Journalister der har skrevet artiklerne, uden nogen former for respons.
Jeg har skrevet flere gange til Chefredaktør Christian jensen, men fik ikke kontakt med Christian Jensen..
Jeg fik et forkølet svar fra Anne Mette Svane Journalistisk chefredaktør på Politiken.
Jeg har forsøgt at få optaget flere opslag, hvor jeg har en anden oplevelse af hvad der er sket.
Jeg må konstatere at Politiken har kørt en kampagne med 65 artikler, hvor mange af dem er tendentiøse.
Jeg har ved selvsyn konstateret at flere af lagerhistorierne er pure opspind.
Jeg er overbevist om at Politikens chaufførhistorier er niveau med Münchhausen.
Jeg bryder mig ikke om anonyme historier, der fremstilles som fakta.
Jeg bryder mig ikke om, at kun noget der passer ind i Politikens agenda,
Kan komme til orde i Politiken..

Fakta:
Jeg har undersøgt sagen om Nemligcom og intervare siden april 2021.
Jeg har tjekket lagerforhold og distribution hos Nemligcom.
Jeg har afdækket et varebilsområde i hele Danmark,
Der viser meget forskellige timepriser.
Jeg har konstateret at varebilsvognmænd kører fra kr. 162 pr time til kr. 325 pr time.
Jeg har set dokumentation for Intervare/Nemligcom afregner kr. 285-324 pr time.
jeg har været i transport i over 50 år, jeg er uafhængig pensionist.
Jeg er medstifter af DSV, samt CEO for DSV i 29 år.
Jeg har været kunde hos Nemligcom siden efteråret 2020.
Jeg har talt med chauffører, vognmænd, transportfirmaer,
Faglige organisationer, både på arbejdsgiverside og medarbejderside.

Vil du have mere uddybet så ring eller skriv..
Eller vil du læse alle de links til indlæg jeg har skrevet om Nemligcom,
Intervare,3F Jan Villadsen, Politiken, Københavns kommune så send mail,
Til mig:
Leif@tullberg.me

Her er dokumentationen for at Københavns kommunes CSE afdeling gør forskel på kommunens leverandører,
angiveligt har Multitrans en kontrakt, som er afviklet over fire år samme betingelser påintervare,
Multitrans skriver selv at de har haft chauffører uden overenskomst og de har haft selvstændige solo vognmænd kørende. 🤔

https://e-magasiner.com/lt/orientering-til-borgerreprasentationen-i-kobe...

Annonce