Annonce

Vanvidsudspil: Regeringen sætter ind over for vanvidskørsel

Fængselsstraf, konfiskering af biler og skærpet tilsyn med leasingselskaberne. Her er regeringens udspil, der skal bekæmpe vanvidskørsel.
Som Netavisen Pio skrev om i tirsdags, vil regeringen skærpe straffen for vanvidskørsel. Nu skal de værste fartbøller ikke kun nøjes med en bøde – de skal i fængsel.

Torsdag morgen præsenterede regeringen udspillet ”Vanvidskørsel skal stoppes”. Det skete på et pressemøde i Københavns Politigård, hvor tre ministre – transportminister Benny Engelbrecht (S), justitsminister Nick Hækkerup (S) og skatteminister Morten Bødskov (S) – fremlagde ni initiativer, der skal styrke den nuværende indsats mod vanvidskørsel.

Det drejer sig blandt andet om skærpede straffe, udvidede muligheder for konfiskering af biler og kørekørt samt en styrket indsats i forhold til leasingselskaber.

Transportminister: Vanvidsbilister er potentielle mordere

Benny Engelbrecht kalder vanvidsbilister for et ”potentielt mordvåben i trafikken” og understreger, at de mange eksempler på vanvidskørsel er helt uacceptabelt:

De filmer det for at kunne dele det på sociale medier

”Vi har set eksempler på bilister, der kører mere end 200 kilometer i timen, mens de filmer det med deres håndholdte mobiltelefon for at kunne dele det på sociale medier,” sagde transportminister Benny Engelbrecht (S) på pressemødet.

placeholder

 

”Vanvidskørsel er bundegoistisk”

Ifølge justitsministeren har vanvidsbilisterne igennem alt for mange år været ligeglade med både loven, konsekvenserne og de mennesker, de bringer i fare med deres hensynsløse adfærd i trafikken.

Derfor vil regeringen sætte markant hårdere ind over for vanvidskørsel end tilfældet er i dag:

Uanset ejerforhold

”Vanvidskørsel er bundegoistisk, meningsløs og livsfarlig adfærd, som i for lang tid har fundet sted på de danske veje. Derfor skal biler brugt til vanvidskørsel som hovedregel fremover beslaglægges på stedet, og bilistens kørekort skal inddrages med det samme. Uanset ejerforhold,” siger justitsminister Nick Hækkerup (S) i en pressemeddelelse.

FDM og brancheforening: Her hopper kæden af

Hos Forenede Danske Motorejere (FDM), som er bilejernes interesseorganisation, mener man grundlæggende, at udspillet har mange gode takter, og at mange af initiativerne kan gøre en forskel i kampen mod såkaldt vanvidskørsel.

Men der er et af forslagene, der skurrer i øjnene og får kæden til at hoppe af.

Det kan få nogle rigtig uheldige konsekvenser, hvor man får fanget nogle helt uskyldige mennesker

”Der, hvor vi til gengæld har en bekymring, er i forhold til det her med at konfiskere biler – især når det handler om at konfiskere tredjemandsbiler, altså konfiskere biler der er ejet af en anden end vanvidsbilisten,” siger Dennis Lange, der er juridisk konsulent i FDM, til TV 2.

”Det synes vi ikke er den rigtige vej at gå, og det kan få nogle rigtig uheldige konsekvenser, hvor man får fanget nogle helt uskyldige mennesker, der ikke har gjort noget alt,” tilføjer han.

placeholder

 

Også interesseorganisationen Finans og Leasing roser tiltagene i regeringens udspil, men mener ligesom FDM, at forslaget om at konfiskere biler, der er ejet af en anden, er for kontroversielt.

Det er for vidtgående, at bilen, som er leasingselskabets ejendom, skal overtages af staten

”Vi er helt med på, at bilen skal beslaglægges fra bilisten. Men vi synes, det er for vidtgående, at bilen, som er leasingselskabets ejendom, skal overtages af staten. Det er jo vanvidsbilisten, der har gjort noget forkert,” siger Christian Brandt, direktør i Finans og Leasing, til TV 2.

Øget kontrol med leasingselskaber

I udspillet er der også fokus på leasingselskaberne, som – ifølge regeringen – spiller en stor rolle og udgør et vigtigt element i regeringens plan. Ofte kører vanvidsbilister nemlig rundt i store leasede biler.

Regeringen lægger op til at øge kontrollen med branchen. Samtidig får en række leasingselskaber nu også muligheden for at tjekke deres kunder mere grundigt, inden det pågældende leasingselskab udleverer nøglen til en ny bil.

Hvis vi kan se, at en virksomhed ikke efterlever reglerne, så får myndighederne nu muligheden for at stramme skruen yderligere

”Hvis vi kan se, at en virksomhed ikke efterlever reglerne ordentligt, så får myndighederne nu muligheden for at stramme skruen yderligere, indtil selskaberne får styr på tingene,” lød det fra skatteminister Morten Bødskov (S) på pressemødet.

”Hvilke advarsler er det, man vil kigge efter? Hvad er det for nogle advarselslamper, der skal lyse, hvis de her muligheder skal være der?”, spurgte han og replicerede selv:

”Det kan være virksomheder, hvor der leases store såkaldte muskelbiler, som man kalder dem, hvor der er mange korte kontrakter og mange store kontanter involveret.”

 

9 initiativer mod vanvidskørsel:

  1. Konfiskation af biler ved vanvidskørsel
  2. Styrket indsats mod stråmænd ved leasing
  3. Kortere sagsbehandlingstid i grove ATK-sager (automatisk trafikkontrol)
  4. Styrket fokus på samarbejde mellem politiet og kommunerne om trafikmæssige foranstaltninger
  5. Øget kontrol med leasingselskaber i en afgiftsmæssig sammenhæng
  6. Skærpet straf ved høje hastighedsforseelser
  7. Skærpet straf ved kørsel efter frakendelse af førerretten som følge af vanvidskørsel
  8. Skærpet straf ved ulovlig kapkørsel og chikanekørsel, der hindrer politiets arbejde
  9. Eftersyn af strafniveauet i grove tilfælde af vanvidskørsel

Kilde: ”Vanvidskørsel skal stoppes – 9 tiltag for tryghed på de danske veje”

Politisk medarbejder i Danmarks Socialdemokratiske Ungdom (DSU) og tidligere student på Netavisen Pio.


Flere artikler om emnet

Kommentarer

Et eller andet EFFEKTIVT skal der afgjort gøres mod alle de "kong smarte" der efterhånden "styrer trafikken" især på motorveje. Hvor det efterhånden er med livet som indsats at køre. Der oplever man et sus uden lige, fra hver anden kørende der kører vanvittigt. Færdselsloven gælder åbenbart ikke for "kong smart".Der skal spilles med musklerne når motoren brøler i Porschen,BMW og AUDI. Eller hvad alle de dyre nu hedder. Noget mindre kan også gøre det, når det drejer sig om FART,og ubehøvlet mig mig mig kørsel. For ikke at tale om vejvrede. Det drejer sig om at komme FREM. Uanset om andre menneskers liv står på spil. Jo,det er på tide der bliver gjort noget EFFEKTIVT ved hasaderet kørsel. Fængsel er måske det bedste. Men,det fordrer jo at der er fængsler nok. Danmark kan ikke bære trafikken anno 2o2o. Vejnettet rækker ikke. Det er på sammenbruddets rand.
Der bliver flere og flere biler overalt. ATK vogne er at tyvstjæle folks penge på forkerte steder. ATK vogne burde opstilles overalt på motorveje. Og mest der. Det ville give rindende mønt. Hvorfor står vognene nærmest aldrig der ?

Det der piv fra FDM og leasingfirmaerne er jo ikke til at tage alvorligt. Det bør påhvile den, der overlader en bil til en anden, det ansvar, at hvis de ikke får set denne anden grundigt an før de overlader bilen, så risikerer de at bilen konfiskeres. De skal ikke være ansvarsfrie. Bilen er et potentielt mordinstrument, hvilket statistikkerne og trafikdræbte og -tilskadekomne er et tydeligt bevis på. Selve det at være ejer af en bil indebærer et personligt ansvar overfor alle øvrige trafikanter, og kan man ikke leve op til det, har man ikke noget at gøre i trafikken. Det forhold, at der har været personer, der gladeligt begav sig ud i trafikken uden at have et kørekort, er der kun én rigtig handlemåde overfor, og det er øjeblikkeligt at konfiskere bilen. Er den desmere stjålet, kommer der jo det at levere den tilbage til rette ejermand.