Transportminister har krisemøder med støttepartierne

Benny Engelbrecht møder Enhedslisten tirsdag i sagen om tal for CO2-aftryk, som ikke blev udleveret til partierne op til indgåelse af Infrastrukturplanen
Transportminister Benny Engelbrecht (S) er i alvorlige vanskeligheder i sagen om manglende udlevering af tal for klimaaftrykket i infrastrukturaftalen fra juni sidste år, som alle partier i Folketinget står bag.

Medierne MobilityWatch og Ingeniøren har fået aktindsigt i beregninger af CO2-aftrykket ved dele af Infrastrukturaftalen til 160 milliarder kroner.

Det står i kontrast til, at partierne under forhandlingerne om aftalen sidste år netop efterlyste beregninger af CO2-aftrykket på de enkelte projekter i aftalen. Men partierne fik - angiveligt - den besked, at beregningerne ikke fandtes. Men akter til de to medier viser, at beregningerne hele tiden har ligget hos Vejdirektoratet.

Forløbet bliver skarpt kritiseret ikke mindst af regeringens tre støttepartier, som transportminister Benny Engelbrecht nu har møder med et efter et denne uge. Mandag mødtes ministeren med SF’s klimaordfører, Signe Munk, og partiets transportordfører, Anna Valentina Berthelsen.

SF fortsat utilfreds

Efter mødet er Anna Valentina Berthelsen langt fra tilfreds med Benny Engelbrechts forklaring:

Han har ikke svaret fyldestgørende på, hvorfor vi ikke kunne få tallene

“Han har ikke svaret fyldestgørende på, hvorfor vi ikke kunne få tallene. Vi kommer til at grave videre i det her og finde ud af, hvorfor tallene tilsyneladende indgik i det forberedende arbejde meget længe, uden vi fik dem set,” siger hun til TV 2.

Tirsdag mødes Engelbrecht med Enhedslisten og onsdag med De Radikale.

Torsdag er transportminister Benny Engelbrecht indkaldt til hastesamråd om sagen af Enhedslisten, Frie Grønne og nu også SF.

Enhedslistens transportordfører Henning Hyllested betegner tirsdag i P1 Morgen sagen som “helt vild alvorlig”.

Også Enhedslistens leder Mai Villadsen er ude med hård kritik:

“Det er enormt alvorligt, det her. Det ligner, at transportministeren har holdt nogle klimatal tilbage, så deres egen vejaftale så grønnere ud, end den var. Det er jo greenwashing og hamrende alvorligt,” sagde hun forleden til dagbladet B.T.

Tager samarbejdet med Folketinget “dybt alvorligt” 

Transportminister Benny Engelbrecht forklarer i et skriftligt svar til Netavisen Pio, at beregningerne ikke blev givet til Folketinget, fordi de ikke var tilstrækkeligt konsoliderede og dermed ikke robuste nok:

Derfor blev de heller ikke brugt i forhandlingerne med Folketingets partier

"Beregningerne af CO2 fra anlæg var, som jeg tidligere har sagt, ikke tilstrækkeligt konsoliderede og dermed ikke robuste nok til blandt andet at være sammenlignelige på tværs af projekter. Derfor blev de heller ikke brugt i forhandlingerne med Folketingets partier. Men som det også fremgår af aftalen, så arbejdes der på at udvikle et værktøj, som skal anvendes til at opgøre CO2-fodaftryk. Det er et vigtigt arbejde, hvor der løbende sker en udvikling, som skal gøre os bedre i stand til at beregne klimaaftrykket."

Over for Ingeniøren vurderer professor i offentlig forvaltning ved Aalborg Universitet, Sten Bønsing, at der kan være tale om, at transportministeren har brudt ministeransvarlighedsloven.

Til den anklage siger Benny Engelbrecht, at han tager samarbejdet med Folketinget “dybt alvorligt”:

Jeg tager samarbejdet med Folketinget dybt alvorligt

“Jeg tager samarbejdet med Folketinget dybt alvorligt, og derfor kan jeg selvfølgelig ikke leve med, at der hos nogen ordførere er tvivl, om jeg har handlet korrekt. Jeg vil snarest muligt holde et møde med ordførerne, så vi kan få talt sagen igennem,” skriver Benny Engelbrecht i endnu et mailsvar til Netavisen Pio.

Venstres transportordfører Kristian Phil Lorentzen betegner tirsdag i P1 Morgen sagen som “et alvorligt tillidsbrud”.

Han føjer til, at han ikke har oplevet noget tilsvarende under forhandlinger i de 16 år han har været Venstres transportordfører.

Jan Kjærgaard er journalist på Netavisen Pio.


Flere artikler om emnet

Kommentarer

Når SKIDT kommer til ÆRE!
Synes sQ det er tragikomisk, at man kan sidde som et "grønt" parti og bede folk om at være grønne...og at man profilere sig med at KBH skal være den grønneste by i verden i nærmeste fremtid.... IKKE engang kan overholde sine EGNE mål. FØJ..... Giver IKKE en skid for den grønne omstilling fra Socialdemokratiet. Skjulte agendaer (har IKKE en sølvpapirs hat).... Men synes sQ det er over målet.

.
DEN RØDE LØGN
.

Lige præcis Kurt!

Nææ!! Men jeg så en stor hykler i TV avisen på dr.
Pihl lorensen brugte ord som jeg ikke var klar over han kendte. CO2 var et af dem. Er der nogen som har slået på tromme for mere overflødig motorvej er det Bil Lorensen .
Hærvejsmotorvej var slet ikke ind i bilede, før venstre og de andre stik i rend drenge fra blåblok lagde pres på regering.

HC, du følger ikke med.
Men vi andre må vel leve med det.

Tænk, transportministerens dage som minister er måske talte. Han forhindrer befolkningens klagemuligheder vedrørende Lynetteholmen, med forurenet slam i Køge Bugt som resultat, nu måske også skjult CO2 tal for støttepartier, er måske på vej med en bro fra Bojden til Fynshav, den får ikke for lidt på guitaren, så måske det ikke er helt ufortjent, hvis ministerbilen kører fra ham.
Den tænksomme.

Benny E. er en belastning for regeringen.
Lynetten er storkapitalens drøm, som Løkke startede og som Benny E. og Socialdemokratiet villigt arbejder med på. Et arbejder-parti har ingen interesser i at storkapitalens bygherrer bygger boliger som kun de rigeste danskere har råd til. Projektet bliver så dyrt, at boligerne ikke bliver til alm. indkomster. At ministeren så tillader at dumpe miljøskadeligt slam i Køge bugt er rystende og burde koste taburetten. Men som jeg før har skrevet: Socialdemokratiet gør ikke ret meget for at holde sig populær hos den alm. dansker. Det går først op for Mette F. når partiet kommer ned under 20 % i meningsmålingerne.
Jeg er i hvert fald blevet ret skuffet på det sidste, og det er ikke pga. Coronaen, som hun har klaret godt.

Hvad siger Mette til det?
Lev med det?

Kurt, du har vel ikke glemt den et-benede pirat ?
Du har slet ikke nævnt ham idag.

Den kommentar er som udgangspunkt reserveret til Jeppe Lindholms evindelige monotone kommentarer om 'det ... svindlerhold'.

Hvis Engelbrecht nu havde givet nogle oplysninger som ikke var robuste og valide, men usikre, hvad ville man så have sagt. At han ikke havde undersøgt det godt nok ?? Og det ændrer intet ved selv beslutningen eller planenerne, så hvorfor puste sig så voldsomt op, hvis der er en forklaring. Det ændrer intet, var svaret fra både Ø SF og V i dag, kun at de gerne ville have vidst det. Hvad ville det have ændret ??
Og Lynetten er tidligere regerings projekt, og hvis der er/bliver miljøskader for alvor skal det standses.

Helle, hvis og hvis min r.. var en spids.
NU er du forlangt ude.
Det er sygeligt at forsvare Benne E i denne sag.
Kan du slet ikke se det?

I 100 år, mindst, har danske ministre stort set altid talt sandheden. Danmark er nærmest verdenskendt for sine loyale ministre og embedsmænd. Og lige pludselig, bogstaveligt ud af den blå luft - blå svindler luft - lyver og bedrager ministre og embedsmænd på rad og række og det tilsyneladende med hvert et ord der kommer ud af deres mund eller det moderne SMS tastatur.

Ærlig talt, hvis man eller må bruge det udtryk længere i lille Danmark, så er det jo fuldkommen latterligt at tro eller påstå. Og det passer heller ikke. Det der er galt, er den retorik det blå svindlerhold prøver at bilde den danske befolkning ind.

Den blå løgn, bedrag og manipulation af Danmarks befolkning begynder at antage direkte samfundsundergravende karakter til enorm stor skade for de demokratiske grundregler. Med det omfang de blå svindler konspirationer har antaget må selv personer som Donald Trump og diktatur styrer som Nord Korea lytte meget opmærksom med på, hvad der sker i lille Danmark. For her er der noget at lære.

Den blå svindel og bedrag af den danske befolkning fortsætter. Hvor længe skal vi finde os i det blå bedrageri?

-

Og nej. Socialdemokratiet er ikke pludselig blevet en samling løgnere og bedrager, som det blå svindler påstår. Det er de virkelig ikke. Hvorfor i himlens navn skulle de dog være det. Og hvad i alverden skulle de få ud af det. Men som mange monstrøse dispoter i verdenshistorien har vist og forsat ved, så bliver en løgn til sandheden, hvis bare den gentages ofte nok. Og det er den udemokratiske og samfundsundergravende taktik det blå svindlerhold har gjort til deres.

blå svindler luft
Den blå løgn
de blå svindler
Den blå svindel
det blå bedrageri
det blå svindler

"hvis bare den gentages ofte nok" ja det er jo det du gør.
Hvem er det du prøver at overbevise?
Rigtige S'ere har gennemskuet dig forlænge siden. Så stop med dit vrøvl.

Enig med Jeppe Lindgren
Det er som om alle skal stilles til ansvar(naturligvis skal en ministere tage ansvar)-&være utroværdige.🤔..af Dem der ikke selv vil tage ansvar, men hellere vil mistænkelige gøre Andre .Benny Engelbrecht er én af De Bedste transport- ministere der har været!!!❗❗🙂

Benny et sendt i byen med at få en masse urentable trafik investering til provinsen. Disse vejanlæg er ofte ret sorte CO2 mæssigt så CO2 effekten af de mange forslag skulle skjules eller bortforklares. Selv med ufuldstændige datamateriale ville man nok havde vedtaget en mere klimavenlig plan med en højere rentabilitet. Ingen af vejinvestetinger i provinsen matcher det samfundsmæssige gavn af færdiggørelse af 5 finger planen fra 1947 i Storkøbenhavn. Motorvejene til Holstebro og Frederikshavn er skandaler og misbrug af states midler. Man har valgt at forsætte med dette misbrug. De storkøbenhavnske folketingsmedlemmer må kæmpe om pladserne i trafikudvalget og de storkøbenhavnske vælgerforening må valg loyale kandidater og undgå jyske gøgunger.

Undskyld mener Jeppe,
Mener Jeppe Lindholm😉😉

Annonce