Partier kræver ny bil-aftale

Efter afsløringen af, at hybrid-biler slet ikke er som grønne, som hidtil antaget, ønsker flere partier aftalen lavet om
Regeringens tre støttepartier - SF, De Radikale og Enhedslisten - kræver aftalen om grønne biler fra december 2020 genåbnet.

Aftalen skulle sikre, at der i 2030 kører mindst 775.000 grønne biler på de danske veje. Grønne biler omfatter både rene el-biler og hybridbiler, der kører på både benzin og el.

Men en undersøgelse viser, at hybridbilerne ikke kører så grønt som hidtil antaget.

Oplysninger, som den tidligere skatteminister Morten Bødskov (S) modtog tilbage i ultimo november - uden at dele dem med Folketingets skatte- eller transportudvalg.

at vi gerne vil have den aftale genåbnet

“I første omgang har jeg besluttet mig for, at vi gerne vil have den aftale genåbnet, så vi ser på snittet for afgiftsfritagelse. De her tal viser, at de ikke kører så grønt, og derfor synes jeg, vi skal åbne aftalen,” siger De Radikales transportordfører, Rasmus Helveg Petersen, til DR Nyheder og flere andre medier.

Også SF og Enhedslisten ønsker en genforhandling af aftalen:

"De her biler er jo sorte, og den aftale skal genåbnes. Pengene fosser også ud af statskassen, med al den støtte vi giver til dem," siger Enhedslistens transportordfører, Henning Hyllested til dagbladet Information.

Støttepartier sure

En undersøgelse, som DR-programmet Detektor omtalte sidste uge, viser, at hybridbilerne stadig er grønnere end benzinbilerne. Men undersøgelsen viser også, at hybridbilerne i snit udleder dobbelt så meget CO2, som de må.

Ifølge den politiske aftale fra 2020 skal afgiftsfordelen for hybridbilerne gradvist aftrappes frem mod 2030. Det indgår i aftalen, at den skal have et serviceeftersyn i 2025.

Helveg Petersen er “sur over”, at han ikke har fået den undersøgelse af den nu tidligere skatteminister, Morten Bødskov, der viser, at hybridbilerne langt fra er så grønne som forudsat.

SF’s klimaordfører, Signe Munk, har kaldt den nye skatteminister, Jeppe Bruus, i samråd om sagen. Hun er også utilfreds med, at Folketinget ikke har fået tallene, der viser, at hybridbilerne er markant mindre grønne end forudset:

Det giver jo panderynker. Vi vil have boret den her sag ud

“Det giver jo panderynker. Vi vil have boret den her sag ud. Derfor kommer vi også til at bede ministeren om en forklaring i et samråd,” siger hun til DR Nyheder.

Ny minister: “Jeg kan jo også læse aviser”

Over for P1 Morgen lørdag understreger Signe Munk, at SF er klar til at sende den milliardstore skatterabat til hybrid-biler “på pension”.

det er selvfølgelig noget, vi kommer til at forholde os til

Skatteminister Jeppe Bruus siger lørdag til P1 Morgen, at han endnu ikke har læst sig ned i papirerne, og derfor har han endnu ikke nogen kommentarer til sagen, men føjede så til - med henvisning til et stort opsat artikel i dagbladet Information lørdag om sagen - at “jeg kan jo også læse aviser, så det er selvfølgelig noget, vi kommer til at forholde os til.”

Skatteministeren er indkaldt til samråd om sagen allerede torsdag.

Jan Kjærgaard er journalist på Netavisen Pio.


Flere artikler om emnet

Kommentarer

Ifølge bilbasen.dk køre f.eks. en Ford Kuga 2,5 HEV ST-Line CVT 5d hybrid (el-benzin) med 4 cylindret 2,5 liters benzin motor 46,1 km/l og en CO2 udledning 22 g/km - Hvilket er betydeligt under værdien for en ren fossilt drevent køretøj. Så det ser jo meget godt ud. Og 190 HK, 195 som top fart. Jeg kan kun gå ud fra værdien på 46,1 km/l og en CO2 udledning 22 g/km er de officielle tal opgivet fra Ford fabrikkerne. Og det må være de værdier regeringen har fastsat lovgivningen efter - Hvilke tal skulle de ellers anvende?

Og hvis de tal på ingen måder holder i virkeligheden, men er opnået under kontrollerede laboratorie forhold, så har vi at gøre med en ny "VW-diesel-skandale". Så er der fabrikanter, som har manipuleret og løget sig frem til markedsfordele. Og det vil jo på ingen måder være enestående i et kapitalistisk markedsorienteret fremdrevet samfund at det er sket. Det er nok nærmere reglen frem for undtagelsen. For der er penge i det. Masser af penge.

Det kaldes Greenwashing.

Hej Jeppe
Jeg synes du skal blive ved politiske kommentarer. De tekniske kommentarer går ikke så godt ... Brug ALDRIG Bilbasen.dk til at finde korrekte tekniske oplysninger om biler. Der er alt for mange forkerte oplysninger. Bl.a. om Ford Kuga. 46,1 km/l svarer ikke 22 g CO2/km. På Fords hjemmeside står der 100 km/l som passer bedre.

Man er nødt til at have en fuldstændig ensartet måde til at teste brændstofforbrug. Det nytter ikke at sætte hr Hansen bag rattet, og se hvad der sker. Det bliver selvfølgelig ikke præcist nok. Det skal være i et laboratorie, hvor det sker under kontrollerede forhold.

Man kan så være mere eller mindre dygtig til at udvikle denne testmetode, så den kommer så tæt på virkeligheden som muligt, når bilen kommer ud til den almindelig bruger.

De nyeste metoder er blevet bedre efter at det store "kapitalistiske" EU har været ind over og tvunget et bedre testsystem ind i bilbranchen. For benzin og diesel biler.

Der er nu ved fremkomsten af disse plug-in hybrid biler opfundet en ny testmetode til disse biler. Der har EU så ikke lige været oppe på dupperne. Lobbyisterne fra bil fabrikkerne har været lidt for smarte - endnu.

Desværre har vi nogle politikere, der ikke er kvikke nok til at finde ud af, at den måde hvorpå man tester hvor meget CO2 hybridbiler udleder, simpelthen ikke er god nok. Jeg tror faktisk, at mange ganske almindelige mennesker godt kunne gennemskue, at denne metode ikke duer. Men ikke vores politikere, desværre. Var der nogen der tænkte bestikkelse ...

VW-skandalen. Det var ikke på grund af dårlige laboratorietest det gik galt med diesel. Det var fordi VW havde udviklet noget elektronik der kunne "mærke" når bilen blev testet - f.eks. ved syn. Ren og skær svindel. Og nu har VW igen lavet noget fusk med deres el-biler. Alligevel bliver vi ved med at købe VW. (Undskyld - sidespring)

vh

Producenter skal stilles til ansvar for deres Greenwashing manipulationer og løgne økonomisk og betale erstatning for de skader de påfører verdens samfundet gennem deres skadelige adfærd og handlinger. Og deres CEO'er og bestyrelsesformænd skal idømmes fængselsstraffe.

Greenwashing er nærmest tale om forbrydelser mod menneskeligheden.

Alså så fat det dog en bil med en bensin eller disel moter er lig med co2 forurening lige meget hvor bilen køre
Og olie-selskaberne klapper i hænderne oppe over hovedet hele vejen til banken.
Og så er det ligegyldigt at bilen bruger el noget af tiden ,den forurener stadigvæk og klimaet tager stadigvæk skade,og hvis vi skal have vendt klimakrisen
Så skal det være vind,sol,og,brint-energi.
Og prop så den olie ned i jorden igen PUNKTUM...Drop hybrid-bilerne,som kun gør klimaet mere skade

Når de røde ønsker grønne biler
Sandheden om CO2 langsomt siler
Driver som dråber på klar glas
Der omgiver vort fælles palads

Straffesparks-konkurrencer forsvinder
Inflationen bliver den sikre vinder
Flaskehalse der fattigdom skaber
Paris-fremtidshåbet alle efteraber

Paradis på jord uden sved og smerte
Moder jord der mistede sit hjerte
Olympiske lege og Nations cup
Evolutionen har nået sin højeste top

Køer der ej længere prutter
Babyer der ej mere sutter
Menneskelivet i ren symbiose
Planeten i CO2-atmosfærisk osmose

Salah og Mané som den lille prins
Der redder klodens regn i oilskins
Ronaldo og Messi i fælles glans
Skaffer ørkener vand i regnbue-dans

Lille Danmark i Grand Départ
Alle cykler til afgang er klar
Dansen om CO2-kalven afgår
Verden i Danmark en klar vinder får

Putin klapper i sine små hænder
Europa al sin energi forbrænder
Tidens vindmøller blir den store vinder
Alle små fisk fra havet forsvinder

Adam og Eva på egen vejr-station
Googler på “Paradisets vegetation”
Blot et enkelt rødt æble at spise af
Al kundskaben kan forskerne ha’

Annonce