Annonce

Nemlig.com og 3F Transport lander chauffør-overenskomst

Nemlig.com ansætter nu egne chauffører: "Aftalen er en stor milepæl i Nemlig.coms historie," siger direktør Stefan Plenge
Foto: Netavisen Pio/Jan Kjærgaard
Jan Villadsen, gruppeformand, 3F Transport, og administrerende direktør hos Nemlig.com, Stefan Plenge
Nemlig.com og 3F Transport har indgået en overenskomstaftale på transportområdet.

Aftalen dækker de chauffører, som Nemlig.com nu vil ansætte i en nyoprettet transportafdeling. Hidtil har Nemlig.com udelukkende benyttet sig af eksterne vognmandsfirmaer.

Nemlig.com-direktør Stefan Plenge og formanden for 3F Transport, Jan Villadsen,  præsenterede mandag aftalen på et pressemøde i i Nemlig.com-hovedkvarteret i Brøndby.

jeg vil gerne takke 3F Transport for et godt forhandlingsforløb

"Aftalen er en stor milepæl i Nemlig.coms historie, og jeg vil gerne takke 3F Transport for et godt forhandlingsforløb," siger direktør hos Nemlig.com, Stefan Plenge.

Aftalen sikrer rammer om løn, pension, betaling for overarbejde og arbejdsvilkår for Nemlig.coms egne chauffører. Nemlig.com oplyser, at man i samarbejdsaftaler med eksterne leverandører gennemfører tilsvarende ændringer for dem, der allerede i dag er ansat hos de transportvirksomheder, Nemlig.com og Intervare samarbejder med.

Nemlig.com oplyser, at man det sidste halvandet år har investeret markant i transportområdet. Derfor er der i dag langt bedre kontrol med de transportvirksomheder, der leverer varer for virksomheden.

"Det har været afgørende, at 3F Transport nu er gået med til at give os en aftale, der er tilpasset vores virkelighed, hvilket er helt nødvendigt for, at man kan drive en onlineforretning som nemlig.com konkurrencedygtigt. Vi har fået hele pakken, og det er vi meget tilfredse med,” siger Stefan Plenge, der på pressemødet ikke lægger skjul på, at Nemlig.com har været genstand for dårlig presseomtale.

3F: Nu kan forbrugerne være trygge

Overenskomstaftalen betyder, ifølge gruppeformand for 3F Transport, Jan Villadsen, at forbrugerne nu trygt kan benytte Nemlig.com:

”Jeg er glad for, vi har kunnet nå hinanden med en overenskomst, der dækker de chauffører Nemlig.com nu ansætter til kørsel med dagligvarer, og at Nemlig.com samtidig har valgt at gennemføre tilsvarende ændringer i vilkår til de chauffører, der arbejder for underleverandørerne. Onlinehandlen gør livet lettere for mange danskere, men nye virksomheder og forretningsmodeller må ikke undergrave forholdene på arbejdsmarkedet," siger Jan Villadsen og fortsætter:

Nu viser vi endnu engang, at fremtidens arbejdsmarked kan og skal foregå på ordnede forhold

"Nu viser vi endnu engang, at fremtidens arbejdsmarked kan og skal foregå på ordnede forhold. Jeg er glad for, at Nemlig.com som arbejdsgiver nu viser, at det kan lade sig gøre at tage ansvar og sikre gode løn- og arbejdsvilkår.”

Han påpeger, at den nye overenskomst ikke blot er fremtidssikret i forhold til aftaler om løn, betaling for overarbejde, pension, barsel og løn under sygdom. Den indeholder også rettigheder til uddannelse og økonomiske midler til at efteruddanne de chauffører, der bliver ansat hos Nemlig.com.

Aftalen betyder desuden, at 3F Transport trækker konfliktvarslet tilbage på de transportvirksomheder, Nemlig.com samarbejder med. Ligeledes trækkes de iværksatte sympatikonflikter tilbage hos blandt andet FOA.

Nemlig.com: Nu skal vi se fremad

Lagerarbejderne på hovedsædet i Brøndby har været dækket af en 3F-overenskomst i 17 år. Det at samarbejde med fagbevægelsen er altså ikke noget nyt for Nemlig.com.

Så, Stefen Plenge, hvorfor skulle der gå mere end et år med konflikt med 3F, før Nemlig.com lander en chauffør-overenskomst med 3F Transport?

Der har  været sagt og skrevet en masse gennem det sidste halvandet år

"Der har  været sagt og skrevet en masse gennem det sidste halvandet år. Så derfor vil jeg meget hellere bruge kræfter på at fokusere på, hvor står vi nu. Det tror jeg skaber meget mere værdi for alle parter. Jeg glæder mig i al fald enormt meget til, at vi nu skal til at ansætte vores egne chauffører på den her overenskomst," siger Stefan Plenge til Netavisen Pio.

Men ellers skyldes det lange forhandlingsforløb, at Nemlig.com ikke tidligere har haft egne chauffører ansat:

"Derfor har vi brugt rigtig lang tid på at få gennemgået hele distributionsområdet. Vi har blandt andet fået indført et certificeringsprogram, der gør, at vi har certificeret alle de virksomheder, vi samarbejder med. Og derfor var det næste skridt - at ansætte egne chauffører - naturligt for os. Og derfor tog vi dialogen op med 3F om, hvordan det kunne gøres." 

3F: En kompliseret aftale

Jan Villadsen erkender over for Netavisen Pio, at det har taget lang tid at lande overenskomstaftalen:

Det er sådan en gang i mellem, at gode ting tager lang tid

"Det er sådan en gang i mellem, at gode ting tager lang tid. Og så er det en ny måde at få leveret varer på, og derfor har der været mange snakke om, hvordan og hvorledes man gør det her," siger han til Netavisen Pio og understreger, at en af de særlige ting ved chaufføroverenskomsten er, at den tager højde for, at chaufførerne har andre og skæve arbejdstider i forhold til store dele af det øvrige arbejdsmarked:

"Det har været noget med at flytte rundt på nogle tillæg, og hvornår er det man har fri, og ikke fri. Der er været masser af ting i sådan en aftale," siger Villadsen og holder et fysisk eksemplar af aftalen op for at vise hvor mange ark aftalen fylder.

Jan Kjærgaard er journalist på Netavisen Pio.


Flere artikler om emnet

Kommentarer

Bedre sent and aldrig. Så mangler vi bare at se forbedringer for deres lagerarbejdere, for der har det da også haltet gevaldigt (hvilket dog desværre er ret udbredt i hele branchen og ikke bare Nemlig.com).

Et spil for galleriet. Problemet er, at 99 procent af de varer du bestiller fra nemlig.com ikke leveres af Nemligs chauffører, men af underleverandører som "Mohammad Wallahs Transport ApS", hvor fætter uden opholdstilladelse kører rundt for 50 kroner i timen sort, selvom han er udvist.

Jeg kender godt deres forretningsmodel, og kan sagtens følge din pointe. Og det skal da også blive interessant at se, hvor mange chauffører, de rent faktisk ansætter, og hvordan det kommer til at gå med dette:

"Nemlig.com oplyser, at man i samarbejdsaftaler med eksterne leverandører gennemfører tilsvarende ændringer for dem, der allerede i dag er ansat hos de transportvirksomheder, Nemlig.com og Intervare samarbejder med."

Annonce