Netavisen Pio bad i december sidste år om aktindsigt hos Forsvaret i udgifter til beflyvning med statsministeren i 2018. Af akterne fremgår, at Forsvarets udgift til beflyvning af statsministeren 26 gange i løbet af 2018 løber op i godt 3,6 millioner kroner - mere præcist 3.665.528 kroner.
Baggrunden for hemmeligholdelsen af udgifterne til beflyvning med Forsvarets fly af Lars Løkke og følge er en ny ordning, der betyder, at Forsvaret pr. 1. januar 2018 afholder udgifterne for flyvninger med statsministeren. Modsat hidtil hvor Forsvaret har fremsendt en regning til Statsministeriet for hver eneste flyvning Forsvaret har foretaget for statsministeren med Forsvarets fly.
Statsminister Lars Løkke Rasmussen og Statsministeriet tolker nyordningen sådan, at han og ministeriet fra 1. januar 2018 slipper for at oplyse vælgerne om de udgifter, der er forbundet med at flyve ham rundt i verden i Forsvarets repræsentative Challenger-fly – og i enkelte tilfælde Hercules-transportfly eller helikopter. Det fremgår af svar til Netavisen Pio fra Statsministeriet, Forsvarsministeriet og Forsvaret.
I 2017 kostede 23 flyvninger med statsministeren med følge i Forsvarets fly skatteyderne næsten 2,4 millioner kroner. Det fremgår af oplysninger i Åbenhedsordningen. Forsvarets udgifter til beflyvning af statsminister Lars Løkke er dermed steget mere end 50 procent fra 2017 til 2018.
Lars Løkke Rasmussens tolkning af nyordningen – at han ikke længere skal oplyse offentligheden om flyudgifterne – er i direkte strid med intentionerne bag Åbenhedsordningen, der blev aftalt mellem Venstre, de konservative, Dansk Folkeparti, Socialdemokratiet, de radikale og SF 30. juni 2009.
Lars Løkke Rasmussens tolkning af nyordningen er i direkte strid med intentionerne bag Åbenhedsordningen
I den politiske aftale om Åbenhedsordningen står således anført:
”Den ny åbenhedsordning vil indebære, at alle regeringens ministre fremover af egen drift vil offentliggøre oplysninger om månedlige repræsentationsudgifter, udgifter til tjenesterejser og modtagne gaver.”
Statsministeriet har 3. juni 2009 desuden udarbejdet en vejledning til ministerierne, om hvordan blandt andet ministrenes transportudgifter skal oplyses under Åbenhedsordningen.
Her står anført under afsnittet ”Transportudgifter”:
”Hvis transporten sker med Forsvarets fly eller andet chartret fly, anføres regningsudgiften for det pågældende fly, idet der gøres påtegning om, at der er tale om et chartret fly incl. delegation.”
Så hverken af den politiske aftale, der ligger til grund for Åbenhedsordningen – eller den vejledning som Statsministeriet har udarbejdet til ministerierne - fremgår det, at statsministeren er undtaget pligten til at oplyse om flyudgifter, når statsministeren flyver med et af Forsvarets fly.
Professor ved Juridisk Institut ved Aalborg Universitet, Sten Bønsing, undrede sig allerede i december over, at Statsministeriet tolker ændringen derhen, at man ikke længere skal oplyse om fly-udgifter ved flyvning med Forsvarets fly:
vil jeg umiddelbart vurdere, at Statsministeriet fortsat bør oplyse om udgifterne ved flyvning med Forsvarets fly
"Ud fra en normal juridisk vurdering vil jeg umiddelbart vurdere, at Statsministeriet fortsat bør oplyse om udgifterne ved flyvning med Forsvarets fly. Det følger rent logisk af den politiske aftale, der er ligger til grund for ordningen," udtalte Bønsing til Netavisen Pio i december.
Løkkes totale udgifter til flytransport i 2018 er højere end de anførte 3.665.528 kroner. Oveni kommer nemlig hans udgifter til flyvning med rutefly. Der var ni flyvninger med rutefly, især flyvninger til Jylland, mens også en ruteflyvning til Færøerne og en til Paris retur. Samlet pris for ruteflyvningerne: 58.127 kroner.
Tillagt ruteflyvningerne løber de totale udgifter til Lars Løkkes fly-transport i 2018 således op 3.713.645 kroner.
Forsvaret afholder også udgifterne, når Kongehuset flyver med forsvarets fly. Forsvaret offentliggør udgifterne, der er forbundet med flyvning for Kongehuset en gang i kvartallet. Forsvaret overvejer nu, om man på lignende måde løbende skal offentliggøre Forsvarets udgifter til beflyvning af statsministeren/Statsministeriet.
1: Siauliai-Riga-Kastrup 102.232 kroner
2: Kastrup- Strasbourg-Davos-Kastrup 124.138 kroner
3: Kastrup-Bruxelles-Kastrup 102.232 kroner
4: Kastrup-Bruxelles-Kastrup 102.232 kroner
5: Kastrup-Lissabon-Madrid-Kastrup 255.579 kroner
6: Kastrup-Bromma-Kastrup 80.325 kroner
7: Kastrup-Pristina-Wien- Bratislava-Kastrup 197.161 kroner
8: Kastrup-Sofia-Kastrup 160.650 kroner
9: Kastrup-Omskjöldsvik-Aarhus 94.929 kroner
10: Kastrup-Bruxelles-Kastrup 94.929 kroner
11: Kastrup-Luxembourg-Bruxelles-Kastrup 124.138 kroner
12: Kastrup-Bruxelles-Kastrup 94.929 kroner
13: Kastrup-Neuhardenburg-Kastrup 80.325 kroner
14: Kastrup-Kangerlus./Kangerlus.-Kastrup 270.183 kroner
15: Kastrup-Salzburg-Kastrup 102.232 kroner
16: Kastrup-Bruxelles-Kastrup 116.836 kroner
17: Oslo-Væmes-Kastrup 94.929 kroner
18: Kastrup-Mestervig-Thule-Keflavik-Oslo 408.926 kroner
19: Kastrup-Bruxelles 87.627 kroner
20: Paris-Kastrup 109.534 kroner
21: Kastrup-Berlin-Kastrup 73.023 kroner
22: Kastrup-Bruxelles-Kastrup 102.232 kroner
23: Kastrup-Bruxelles-Kastrup 116.836 kroner
24: Kastrup-Rekjavik-Kastrup 197.161 kroner
25: Ängleholm- Marakesh-Kastrup 270.183 kroner
26: Kastrup- Bruxelles-Kastrup 102.232 kroner
Kommentarer
Der er da ikke noget i vejen med at landets statsminister kan flytte sig hurtigt og standsmæssigt. ( Man kunne selvfølgelig bede ham om at cykle, men det ville nok tage for meget af hans tid).
Seriøst: Problemet er, at da det er skattepenge der flyves for, må vi skatteborgere have mulighed for at kigge manden over skuldrene og se hvad pengene bruges til.