Annonce

Lastbiler blokerede veje i protest og Wammens højre hånd bliver pensionsboss

Nyhedsoverblik fra dansk politik, fagbevægelsen og verdens gang.
Så er det mandag, og Netavisen Pios nyhedsoverblik Aktuelt er tilbage med nyt fra dansk politik. I dag med blandt andet sure vognmænd og en række navnenyheder.

Tak fordi du læser med.
 

Vognmænd blokerede trafikken i protest mod ny afgift

En lang række trafikanter har i dag mødt utilfredse vognmænd, der blokerede veje rundt omkring i landet. Vognmændene er vrede over en ny vejafgift, der er undervejs i Folketinget.

Afgiften betyder, at det fra 2025 vil koste lastbilchaufførerne 1,30 kroner per kørt kilometer i benzin- og dieselkøretøjer.

Aftalen skal være med til at sikre en grøn omstilling af vejtransporten.

Vognmændene får opbakning fra Christiansborg, hvor Liberal Alliance, Dansk Folkeparti, Nye Borgerlige og Danmarksdemokraterne

Brancheorganisationen DTL - Danske Vognmænd er tirsdag inviteret til møde med transportminister Thomas Danielsen (V) og skatteminister Jeppe Bruus (S) for at diskutere afgiften.

Læs hele historien her.
 

Frie Grønne vil stille op til kommunalvalg

Partiet Frie Grønne formåede ikke at blive valgt ind i Folketinget ved valget i november, men det betyder ikke nødvendigvis slutningen på partiet.

Partiet holdt i weekenden landsmøde, og her sagde formand Sikandar Siddique, at man nu arbejder på at stille op til kommunalvalget i 2025. Men kun i en række udvalgte kommuner:

“Vi ser gerne, at Frie Grønne kommer ind i byrådene i de store byer. I hvert fald i København, men også i Aalborg, Aarhus, Odense og de steder, hvor der særligt er mange minoriteter,” siger Sikandar Siddique til Ritzau via Berlingske.

Et af de steder, hvor Frie Grønne har gode muligheder for at få et mandat, er i København.

Partiet fik 2,2 procent af stemmerne i Københavns Storkreds - endnu højere i Københavns Kommune. Rigeligt til at tage et af de 55 mandater i Borgerrepræsentationen.

Sikandar Siddique selv bor i Gladsaxe.

Læs hele historien her.
 

S-valg: Journalist tog topplacering i Hovedstaden

Vi bliver lidt ved et kommende valg. For Socialdemokratiet i Region Hovedstaden har i weekenden valgt Magnus Barsøe, Mathias Niebuhr og Niels Christian som kandidater til det kommende europaparlamentsvalg.

Det skriver Magnus Barsøe selv på Twitter.

Magnus Barsøe var indtil april debatredaktør på Politiken, Mathias Kring Niebuhr er historiestuderende ved Københavns Universitet og Niels Christian Dahl er til daglig fuldmægtig i Forsvarsministeriets Personalestyrelse.

Hvordan Socialdemokratiets endelige kandidatliste vil se ud, afgøres på et årsmøde i partiet senere på året.

Her vil Christel Schaldemose blive valgt som spidskandidat og Magnus Barsøe vil derfor skulle kæmpe med de to nuværende parlamentsmedlemmer Niels Fuglsang og Marianne Vind samt Nordjyllands kandidat, Asser Mortensen, om placeringerne fra nummer 2 til 5 på listen.

Europa-parlamentsvalget afholdes i juni 2024.

placeholder

 

Wammens højrehånd stopper for at blive pensionsboss

Departementschef i Finansministeriet Peter Stensgaard Mørch indtræder tirsdag 15. august i PensionDanmarks direktion som vicedirektør.

Et år senere skal han overtage posten som administrerende direktør i organisationen, hvis han vurderes fit & proper af Finanstilsynet.

Det skriver PensionDanmark i en pressemeddelelse.

Peter Stensgaard Mørch afløser til den tid Torben Möger Poulsen, der har været direktør for PensionDanmark siden 1992.

Peter Stensgaard Mørch har tidligere været administrerende direktør for økonomiforvaltningen i Københavns Kommune og departementschef i Beskæftigelsesministeriet.

PensionDanmark har 815.000 medlemmer og har en formue på omkring 230 milliarder kroner.

 

Ny formand i Blik og Rør Ungdom

Den 24-årige VVS-lærling Nicolai Krølbøll er ny mand spidsen for Blik og Rør Ungdom.

Det oplyser ungdomsfagforeningen i en pressemeddelelse. Han vil holde politikernes skåltaler til ilden og have flere lærlingekammerater til at blande sig i debatten.

”For mig og mine kollegaer er den grønne omstilling sgu ikke noget, vi snakker om. Den grønne  omstilling er noget, vi fører ud i livet hver eneste dag. Den klimakamp, som alle snakker om, kræver  investeringer i erhvervsuddannelserne og fremtidens faglærte. For det er altså os, der installerer fremtidens grønne og tekniske løsninger. Nu skal vi holde politikerne og deres skåltaler til ilden,” udtaler den nyvalgte formand.

Nicolai Krølbøll afløser Daniel Arildslund, der har været formand for Blik og Rør Ungdom i det seneste års tid og fik svendebrev i slutningen af sidste år, hvor han blev udlært som blikkenslager.

placeholder

Nyhedsoverblikket Aktuelt skrives på skift eller i fællesskab af redaktionen på Netavisen Pio.

David Troels Garby-Holm er redaktør og souschef på Netavisen Pio.


Flere artikler om emnet

Kommentarer

Vognmændenens trængsler kunne måske lettes en anelse såfremt de rettede sig lidt mere efter færdselsloven.
Et lastvognstog der fremføres med 92 km/t har et merforbrug der ifølge eksperter, kan være op til 1/5 del højere end et tilsvarende vogntog med 80 km/t, hvilket er den maksimalt tilladte hastighed.....ifølge færdsels og ikke jungleloven. Før man hyler op kan det for nogen føles rigtigt hvis man lige fejer, bare lidt, for egen dør først. Hvornår har nogen i øvrigt sidst set en lastvogn med 80km/t over lidt længere stræk på motorvejen? Der er naturligvis afvigelser som busser, sværtransporter oa. der følger andre regler.

Hvad har din kommentar at gøre med artiklen om vognmændene der demonstrerer fordi de bliver pålagt en kilometer afgift på kr. 1,30? Denne merpris vil selvfølgelig blive lagt oven i de vares pris de transporterer, så det er nok ikke det som er problemet, men den måde afgiften er indført på med ekstra opgørelse af hver enkelt lastbils kørsel på vejene. Vognmændene ønsker i stedet for en afgift lagt på brændstof som diesel of benzin, det lyder jo også fornuftigt og mere enkelt. De er også utilfredse med at de ikke inden år 2025 har mulighed for at skifte lastbilerne ud med eldrevne fordi de lastbiler der er eldrevne ikke kan køre så langt uden opladning som der endnu ikke er særlig god mulighed for at få p.g.a. manglende ladestationer og for lang opladningstid. Der mangler også en udbygning af elnettet før der kan opstilles flere ladestationer, den nuværende kabelføring i luften og under jorden er ikke store nok til et udvidet strømforbrug.
Når politikerne mener det er vigtigt at opfylde et klimamål med en reduktion af CO2 på 70% er det jo et "ligegyldigt" mål, det vil overhovedet ikke påvirke klimaet, Danmark udgør kun 0,075% af jordens befolkning så hvad Danmark gør kan overhovedet ikke måles.