Annonce

Butiksansatte frygter aggressive kunder

HK advarer om, at ansatte knækker, hvis ikke der sættes ind over for problemet med ubehagelige og truende kunder i butikker.
Foto: Privatfoto
På billedet ses Jessica Gilkrog
Josephine på 20 år er i gang med at tørre øl op fra gulvet i Netto, da en kunde beder hende om “fucking at åbne den lorte cigaretmaskine”, hvor kunden vil købe cigaretter fra.

Josephine beder kunden tale i en ordentlig tone.  

“Så begynder kunden at råbe og skrige, at der lugter af opkast, og at det er mit arbejde at tørre op. Jeg siger til hende, at jeg er i gang med det. Hun bliver ved med at sige, at der stinker af opkast og hun kalder mig kælling, narrefisse og luder”, siger Josephine til Netavisen Pio.

Hun kalder mig kælling, narrefisse og luder”

Episoden ender med, at kunden kaster en pakke cigaretter efter Josephine, som rammer hende i hovedet.

Voldelige kunder

Josephine ønsker kun at stå frem med fornavn, fordi hun stadig arbejder i butikken og er skræmt af nogle af de aggressive kunder. Hendes navn er redaktionen bekendt.

En kunde, som hun er særligt bekymret over, har ifølge Josephine slået en person ned i butikken overfor den Netto, hun arbejder i.

“Der har været gentagne episoder, og det bliver mere og mere vildt, hver gang han kommer,” siger hun.

Problem med hård tone

Ifølge HKs medlemsundersøgelse oplever 80 procent af deres medlemmer inden for butiksområdet, at kunderne taler grimt til dem.

Det dækker alt fra tilfælde som med Josephine, som oplever at frygte for sin sikkerhed til tilfælde, hvor kunderne opfører sig ubehageligt over for den ansatte på andre måder.

Sidstnævnte er tilfældet for 19-årige Jessica Gilkrog, som i en periode var nervøs for at miste sit job på grund af en dårlig oplevelse med en kunde.

Hun er i gang med at sætte prisskilte op i Aldi i Nørresundby, da en ældre dame med rollator vil se, hvad der står på skiltene. Den ældre dame bevæger sig tæt på skiltene og støder sammen med Jessica Gilkrog.

Det får den ældre dame til at sige, at Jessica Gilkrog skal sige undskyld, fordi hun gik ind i hende. Jessica Gilkrog svarer, at hun ikke opfattede situationen sådan.

“Hun siger, at hvis det var sket i hendes biks, så var jeg godt nok blevet fyret, og at hun vil gå til min chef,” siger Jessica Gilkrog til Netavisen Pio.

Efterfølgende går den ældre dame rundt i butikken og siger til de andre kunder, at de ikke burde handle ind i butikken på grund af hændelsen.

“Jeg bliver sur og ked af det Jeg har lyst til at sige noget igen til hende, men jeg føler ikke, at jeg kan tillade mig det,” siger Jessica Gilkrog.

I perioden efter er Jessica Gilkrog nervøs for, om kunden får hende fyret. Først da hun snakker med sin chef og bliver forsikret om, at hun ikke mister sit job, falder hun til ro.

HK: Urimeligt for medarbejderne 

I HK er man opmærksom på problemet og advarer om konsekvenserne for medarbejderene.

“Det er urimeligt, at butiksansatte skal døje med kunders ubehagelige opførsel på næsten daglig basis. Det ødelægger arbejdsglæden, og vi risikerer, at medarbejderne på sigt knækker,” siger Mette Høgh, formand for HK Handel, til Netavisen Pio.

“Vi skal også tænke på, at mange af dem, der arbejder i butik, er unge, der ikke har særlig meget erfaring, de kan trække på og stå imod med,” siger Mette Høgh.

Hun understreger, at ansvaret ligger hos chefen for de ansatte, som bør sætte foden ned overfor de kunder, som gør livet surt for ansatte i butikker.

“Det er altid lederens ansvar at sikre et ordentligt arbejdsmiljø. Det indebærer selvfølgelig også, at de må tage ansvar og vise over for de ubehagelige kunder, at de skal opføre sig ordentligt over for medarbejderne,” siger Mette Høgh.

Den hårde tone i butikkerne

Ifølge en medlemsundersøgelse fra HK Handel oplever 80 procent af butiksansatte en hård tone fra kunderne. 14 procent oplever trusler om vold.

Netavisen Pio sætter i en artikelrække fokus på problemet ved at give en stemme til dem, som oplever den aggressive adfærd i hverdagen.

Dette er anden artikel i artikelserien

 

Emma Inge Hansen er journalist på Netavisen Pio. 


Flere artikler om emnet

Kommentarer

Kære Emma det er en fin uddannelse du har erhvervet dig.

Kære Bent. Sikke dog du kan! Dygtig “mand”.

Spørgsmålet er?

Hvor er alle vi andre kunder?

Den gik ikke i Vestjylland!

Bortvis kunden for bestandig!

Så er den ikke længere!

I Vestjylland er der langt til den næste butik!

Så til alle I unge i butikkerne i storbyerne:

- Be blot kunden om at finde en butik i Vestjylland!

Det hjælper!

De vil slå et stort ?-tegn op! Og vil ikke vide hvad de skal sige!

Skakmat!

Find en butik i Vestjylland!

Spørger kunden efter lidt forbavselse: Hvorfor?

Så svar:

Der behandler alle hinanden som de selv vil behandles!

Godawmdo!