Svineeksportørerne bør droppe stridsøksen - dyrevelfærden skal blive bedre

Jeg er stolt af, at vi kan bryste os af en førende kvalitet i svineproduktionen. Det synes jeg ikke er uforeneligt med stærke krav til dyrevelfærden.
Er der noget Lisbeth Hommelhoff og jeg kan blive enige om, så er det, at vi skal sikre en dyrevelfærd i verdensklasse. Det er med dette udgangspunkt, at jeg vil besvare hendes beskyldninger rettet mod mig på vegne af SamMark i et indlæg fra den 27. maj 2020: ”Anders Kronborgs myter om landbruget er uanstændige og fejlagtige”.

Det er useriøst, pinligt og virkelighedsfjernt, når smågriseeksporten kalder det chikane

Hvis dyrevelfærd i verdensklasse er vores fælles fodslag, undrer det mig gevaldigt, at Hommelhoff og SamMark ikke vil anerkende, at de tiltag, den socialdemokratiske regering tager nu, netop er for at sikre dyrevelfærden. Derfor mener jeg, at det er useriøst, pinligt og virkelighedsfjernt, når smågriseeksporten kalder det chikane.

45.000 døde grise

Bevæggrundene for at skærpe lovgivningen på området er derudover veldokumenteret. Dokumentationen har i hvert fald været gode nok til, at den tidligere regering, med den nuværende Venstre-formand Jacob Ellemann-Jensen som minister, sammen med Dansk Folkeparti, besluttede at lovgivningen skulle skærpes og kontrollen styrkes. Tal fra 2007 til 2017 viser, at der er sket en eksplosion i antallet af dyretransporter, hvor levende grise bliver transporteret i over 8 timer. I 2017 talte det 9,4 mio. Tal fra 2013 til 2017 viser, at næsten 45.000 grise er døde på den korte tur fra landmanden til samlesteder. Altså inden de forlader Danmark. Vi ved ikke, hvordan det tal ville se ud, hvis vi også kunne inkludere endestationerne sydpå?

Jeg er, som mange andre, stolte af, at vi kan bryste os af en førende kvalitet i svineproduktionen

Det har været nødvendigt at skærpe lovgivningen. Det er hverken misvisende eller fejlagtigt at mene det på baggrund af de ovenstående tal. Jeg er både rystet og ærgerlig over, at SamMark og Landbrug & Fødevarer inderligt mener det, for så er der lang vej endnu for en bedre dyrevelfærd i branchen.  

Jeg er, som mange andre, stolte af, at vi kan bryste os af en førende kvalitet i svineproduktionen. Det synes jeg ikke er uforeneligt med stærke krav til dyrevelfærden. Tværtimod er en stærk lovgivning for dyrevelfærd med til at understøtte kvaliteten i produktionen og dyrenes livskvalitet. Det kræver hverken, at vi dropper at spise kød eller at vi skal gøredet ulovligt at eksportere dyr fra Danmark til udlandet. Hvilket i øvrigt er en uholdbar påstand fra Hommelhoff og SamMark kommer med i deres debatindlæg. Det jeg derimod gør, er at sætte en ære i, at det kød jeg spiser, kommer fra dyr, der har levet godt. Ligeledes vil jeg langt hellere købe et stykke kød fra danske slagterier.

Ordene er der - velviljen mangler

Hommelhoff får nævnt dyrevelfærd intet mindre end 19 gange i sit indlæg og ophævet dyrevelfærd til sin højeste prioritet. Derfor synes jeg, at det ville være klædeligt, hvis der samtidig blev sat handling og velvilje fra erhvervet bag ordene. Jeg ser frem til at modtage upartiske og neutrale forskningsresultater med bud på, hvad der er afgørende for dyrevelfærden under transport? Glæder mig til at læse Hommelhofs forslag? Jeg vil dog blive stærkt forundret, hvis det ikke var både plads, hvile og vand samt en kontrol af, at lovgivningen rent faktisk bliver overholdt.

Jeg ser frem til at modtage upartiske og neutrale forskningsresultater med bud på, hvad der er afgørende for dyrevelfærden under transport?

Så selvom, jeg bliver opfordret til ikke at gentage mit synspunkt om, at dyrevelfærden skal være i orden, vil jeg alligevel gøre det. Dyrevelfærden skal være i orden og det vil klæde Hommelhoff at lægge stridsøksen.

Til SamMark og Hommelhoffs venlige orientering, så bestyrker hendes indlæg mig blot i, at det er et helt rigtigt fokus denne regering har. Dyrevelfærden skal styrkes og det er rigtig godt, at de danske EU-parlementerikere også fortsat arbejder benhårdt for en max tid for transport af dyr på 8 timer på de europæiske motor- og landeveje.  

Klummen er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Folketingsmedlem og fødevare- og dyrevelfærdsordfører for Socialdemokratiet.


Flere artikler om emnet

Kommentarer

Vi er da kommet lidt længere i dyrevelfærd,buræg er taget ud af produktion..Men det var vist pga af forbrugerne ikke længere ville købe buræg

Jens Kamp... Desværre har vi stadig en stor produktion buræg, Netto og Bilka sælger stadig buræg, og der er en stor export til de amerikanske tropper i Tyskland...

Thomas du er en idiot.... Du aner ikke hvad du udtaler dig om selvom du er medlem af bondepartiet, Jeg har høns, der er fritgående.
Høns er skovfugle, og skal kunne gemme sig under og i træer og buske... desværre har mange med økologisk landbrug ikke forstået denne lille detalje og placerer hønsene på åbne marker. Jeg har en stor lukket hønsegård og hønsehus, hvor hønsene bliver lukket ud fra til et biodiversitet hver morgen, og de står og venter på at vi kommer og lukker dem ud, men de vil også gerne ind om aftenen... alt er rævesikret med ca. 60 m2 til hver høne !
Det er ikke nødvendigt, men jeg gør det fordi jeg kan.

Thomas din store idiot...Du aner ikke hvad du udtaler dig om, burhøns bevæger sig på riste og lign. de har 25 cm2 at bevæge sig på... deres naturlige miljø er i og under træer og har slet intet med bure at gøre... forstå dog når folk der er så meget klogere end dig udtaler sig...
Godt at jeg ikke har skulle undervise dig, så var jeg sguda blevet stresset... men de fleste studerende har heldigvis en forståelse forde ting de vil arbejde med, så for din egen skyld, stop med hele tiden at bevise hvor dum du er !!!

Annonce