Europæisk vejpakke skal stoppe social dumping

Den længe ventede Vejpakke vedtages snart i EU. Det skal bruges til at fortsætte kampen mod social dumping i bl.a. luftfarten og krydstogtindustrien

På vores plenarsamling i starten af juli skal jeg sammen med mine kollegaer i Europa-Parlamentet stemme om Vejpakken for allersidste gang.

Efter mange år med særligt østeuropæiske benspænd ser jeg frem til langt om længe at få styret Vejpakken sikkert i mål.

For mig har kampen mod social dumping på de europæiske veje også været personlig.

Min far kørte nemlig med lastbil for BKI Kaffe i 40 år. Det var ikke et job, man blev rig af, men lønnen og vilkårene var ordentlige, og faget var respekteret.

Desværre har tingene ændret sig, for siden da er tempoet blevet højere, og konkurrencen er blevet større - og det har så ført til flade lønninger og dårligere arbejdsvilkår.

Bedre vilkår, skrappere regler og mere kontrol

Med Vejpakken sikrer vi bedre vilkår for de mange chauffører i branchen, der får ret til et ugentligt hvil i en rigtig seng og ret til at komme hjem til deres familier med jævne mellemrum.

Vejpakken kan blive et solidt bolværk i vores kamp mod social dumping

Vi tager et opgør med social dumping og knæsætter det princip, at man skal lønnes efter danske vilkår, når man kører med gods indenfor Danmarks grænser.

Vi sætter ind over for falske postkasseselskaber ved at skærpe reglerne og sikre mere effektiv kontrol. Det er socialdemokratiske resultater, som vi bør være stolte af.

Vejpakken kan blive et solidt bolværk i vores kamp mod social dumping, som sikrer nogle gode og ensartede regler på tværs af landegrænser. Så selvom den har været længe undervejs, så har det været alt arbejdet værd.

Kampen er ikke ovre

Slaget om Vejpakken er endt med en sejr til os, men vi må ikke læne os tilbage og tro, at kampen mod social dumping er vundet. For social dumping er stadig en del af hverdagen i mange andre brancher.

I luftfarten har vi set, hvordan Ryanair vender ryggen til medarbejdernes krav om ordentlige lønninger og rimelige arbejdsvilkår, og coronakrisen har udstillet, hvordan krydstogtbranchen længe har sejlet under bekvemmelighedsflag for at kunne udnytte skibspersonalet.

Momentum skal udnyttes

Derfor er det afgørende, at vi udnytter det momentum, som Vejpakken har skabt, til at fortsætte kampen mod social dumping.

Vi skal nemlig social dumping til livs - uanset om det foregår til lands, til vands eller i luften

I Vejpakken har vi nemlig slået fast, at lastbilchauffører skal kategoriseres som udstationerede arbejdstagere, når de kører med gods inden for et andet lands grænser.

Det lyder lidt teknisk, men dét er årsagen til, at en polsk chauffør fremover skal have en dansk løn, når han kører med gods inden for Danmarks grænser.

Et lignende princip kunne med fordel gælde i luftfarten og på krydstogtskibene.

Derfor vil jeg knokle for, at vi får brugt momentum fra Vejpakken til at styrke kampen mod social dumping i andre brancher. Vi skal nemlig social dumping til livs - uanset om det foregår til lands, til vands eller i luften.

Marianne Vind er medlem af Europa-Parlamentet for Socialdemokratiet. Hun er uddannet hospitalslaborant og tidligere næstformand i HK Privat (2011-2019).


Flere artikler om emnet

Kommentarer

Thomas, undskyld, men du er simpelthen en ulidelig tåbe at høre på. Selve kernen i at komme den ulovlige og uregulerede cabotagekørsel til livs er at kunne bruge netop det princip om udstationerede lønmodtagere, som Marianne Vind skriver om. Men det er nok for kompliceret for dig til helt at blive forstået, din trold...

Annonce