Alligevel oplever flere af de butiksansatte, der er medlemmer i HK Handel, at mange kunder er begyndt at slække, når det drejer sig om at holde afstand og bruge håndsprit.
Det fortæller HK Handel til A4 Arbejdsliv.
“Når vi spørger vores medlemmer ind til det her, er svaret det samme: Folk slækker på reglerne. Aktuelt har jeg fået en mail fra en, der skriver, om vi ikke vil hjælpe med at sætte fokus på at få kunderne til at overholde retningslinjerne. Og hvis jeg ringede rundt i landet og spurgte, tror jeg, at de fleste ville sige, at de oplever det samme,” siger Mette Høgh, der er formand for HK Handel Hovedstaden, til A4 Arbejdsliv.
Folk slækker på reglerne
For en uge siden spurgte HK Handel deres medlemmer på Facebook, hvordan det står til ude i butikkerne i forhold til at overholde Sundhedsstyrelsens retningslinjer, og generelt var medlemmerne enige i, at flere og flere kunder er blevet dårligere til at overholde retningslinjerne, når de er ude for at handle.
“Det virker, som om danskerne slækker lidt, når det går godt. Butikkerne er et sted, hvor vi bare kommer, men vi tænker ikke over konsekvenserne for medarbejderne. Vi hører jo hele tiden om SOSU'erne, sygeplejerskerne og lægerne, men “hverdagens helte”, som de blev udråbt som til at starte med, det blegner lidt med den her adfærd. I hvert fald i detailhandlen,” siger Mette Høgh.
En Kirsten Friis Bank skriver i kommentarfeltet under HK Handels Facebook-opslag:
“Kunder holder ikke afstand, og hvis jeg flytter mig, har jeg flere gange fået kommentaren: “Mig behøver du ikke tage hensyn til”. Vi har masser af håndsprit samt plexiglas ved kassen og klistermærker på gulvet til at markere afstand, men det er, som om folk bliver mere blinde for det.”
Det er, som om folk bliver mere blinde for det
Ifølge professor på psykologisk institut ved Aarhus Universitet, Henrik Høegh-Olesen, er det dog ikke så mærkeligt, at folk er begyndt at slække på retningslinjerne ude i butikkerne, hvis man ser på det fra en adfærdspsykologisk perspektiv.
“Den der første alert-følelse, hvor man er på vagt og meget engageret, er klinget af. Der er grænser for, hvor længe man kan være i en beredskabstilstand. Og når det samtidig er de færreste, der også kender nogen, som er smittet med corona, så er det jo langsomt, som om verden er, som den plejer at være,” siger Henrik Høegh-Olesen til A4 Arbejdsliv.
Faktisk mener Jill Byrnit, som er adfærdspsykolog og ph.d. i evolutionspsykologi, at man bør tage hatten af. Hun mener, at vi mennesker egentlig har været gode til at holde afstand.
“Når man tænker på, at nogle af tingene er så grundlæggende kontraintuitivt for os mennesker at gøre, så er det jo egentlig imponerende, hvor gode vi har været. Vi er jo meget sociale væsner, hvor vi under normale omstændigheder står væsentligt tættere end to meter fra hinanden. Så der er jo noget, der skal overskrides, hvis vi eksempelvis skal overholde det her afstandskrav,” siger Jill Byrnit til A4 Arbejdsliv.
Så der er jo noget, der skal overskrides
HK Handel Hovedstaden udviklede i kølvandet på de mange henvendelser til Sundhedsstyrelsen om manglende overholdelse af retningslinjerne i Københavnsområdet en pjece med titlen “Sådan er du en god kunde under coronakrisen”, som skabte glæde i handelslivet.
Men i takt med at smitte-tallet faldt og faldt efter genåbningen, er kunderne blevet dårligere til at overholde retningslinjerne. Nogle kunder er endda nærmest vrede over retningslinjerne ifølge HK Handel.
“Vi har hørt om, at det ikke er alle kunder, der tager det her lige pænt. Nogle bliver lidt stødt på manchetterne over, at man siger: Husk lige at spritte af. Det er ikke alle, der siger undskyld. Nej, så vil de hellere komme med en bemærkning à la: Det skal du sgu ikke blande dig i, fortæller flere af vores medlemmer,” siger Mette Høgh.
Det er ikke alle, der siger undskyld
I sådanne tilfælde bør lederne i handelsbranchen ifølge Mette Høgh træde til og skåne medarbejderne fra de mest emsige kunder.
“Det er en ledelsesopgave at sikre, at arbejdsmiljøet i butikkerne er, som det skal være, og at det ikke er den enkelte medarbejder, som står i den her kedelige situation, hvor man skal diskutere med en kunde. Her må man som leder være synlig og gå rundt til kunderne og bede dem om at overholde gældende regler. For det kan jo også have konsekvenser for butikkerne, hvis de her restriktioner ikke bliver overholdt,” siger Mette Høgh.
Både Henrik Høegh-Olesen og Jill Byrnit er sikre på, at folk vil begynde at stramme sig an, hvis smitte-tallet bliver ved med at stige.
Kommentarer
Især indvandrere har svært ved reglerne, men det er jo et generelt problem med dem!
Det er absolut ikke min oplevelse. Sikken en idiotisk kommentar.
MANGE er pivligeglade med CORONA. De er så selvcentrerede som nogen kan være.Og drejer udelukkende omkring sin egen akse. Fremad som damptromler i butikkerne og overalt. Kun stupide tror sig sikre og fredede imod en virus der med lethed kan nakke enhver.