Bagageportør: “Det er ikke rimeligt, at vi skal betale hele regningen!”

Flere firmaer i Københavns Lufthavn har opsagt lokalaftaler. “Mangel på samfundssind,” mener 29-årig bagageportør
Den 29-årige bagageportør i Københavns Lufthavn, Martin Aage Rasmussen, mener, at de handlings- og bagageportør-firmaer, som nu har opsagt lokalaftaler med deres ansatte, bruger corona som en undskyldning for at spare penge i hårde tider.

“Vi medarbejdere har betalt mange gange allerede under coronakrisen. Første gang betalte vi ved at gå ned 10-15% i løn i en periode. Så betalte vi ved, at alle fyringerne kom. Mellem 50-75% af alle medarbejdere er blevet fyret. Nu skal vi så betale igen, fordi vi endnu engang skal gå ned i løn, samtidig med at alle vores arbejdsvilkår bliver forringet. Det er ikke rimeligt, at vi skal betale hele regningen,” siger Martin Aage Rasmussen til Netavisen Pio.

Ifølge Martin vil de lufthavnsansatte gerne være med til at løse krisen sammen med firmaerne. De ved nemlig godt, at der lige nu ikke er mange penge at hente for firmaerne, fordi mange flyselskaber er nødlidende på grund af den manglende flytrafik.

Men det er fuldstændig forkert at fjerne alle goder ved at opsige lokalaftaler

“Men det er fuldstændig forkert at fjerne alle goder ved at opsige lokalaftaler. Det er mangel på samfundssind,” siger Martin.

Opsagte lokalaftaler trods massefyringer

En række firmaer såsom handlingsselskabet SAS Ground Handling (SGH) og bagageportør-firmaet Menzies i Københavns Lufthavn har opsagt lokalaftaler med 3F, hvilket kan medføre betydelig nedgang i løn og farvel til en lang række goder, der ellers er blevet forhandlet hjem gennem årene.

For eksempel kan de ansatte i SGH se frem til mere weekendarbejde, længere arbejdstid og direkte lønnedgang, mens der hos bagageportørerne i Menzies er lagt op til, at nye medarbejdere skal ansættes på dårligere vilkår end dem, som allerede er i arbejde.

Usikker fremtid

Martin frygter, at andre handlings- og bagageportør-firmaer i Københavns Lufthavn inspireres af SGH og Menzies.

“Hvis der først er et firma, der begynder at forringe løn- og arbejdsvilkår, så bliver det muligt for dem at give nogle billigere tilbud til kunderne, og derved forvrides konkurrencen fuldstændig,” siger Martin.

Martin fortæller, at bagageportørerne altid har haft nogenlunde den samme løn, uanset hvilket firma man har været ansat i, så firmaerne ikke har kunnet konkurrere på bagageportørernes løn- og pensionsomkostninger.

Det er rimelig foruroligende for fremtiden

“Men nu er der så nogle firmaer, der er begyndt at opsige de her lokalaftaler, og det er rimelig foruroligende for fremtiden,” siger Martin.

Mange vil ikke kunne betale deres regninger 

3F-medlemmerne i SGH og Menzies hører under Industriens Overenskomst, men har lokalaftaler, som sikrer dem bedre vilkår.

Grundlønnen i overenskomsten er på 122 kroner i timen, men størstedelen af 3F-medlemmerne har lokalt fået forhandlet en højere løn hjem, typisk op mod 200 kroner i timen.

Lokalaftalerne giver også betalt frokost, fast fri hver anden weekend, rabat på flybilletter og så videre.

Derfor vil det have store konsekvenser, hvis det ender med, at de lufthavnsansatte må stille sig tilfredse med de grundvilkår, som står i selve overenskomsten på industriområdet.

Det ville betyde, at mange bagageportører ikke kan betale deres regninger

“Det ville betyde, at mange bagageportører ikke kan betale deres regninger, hvis man skal gå fra en løn på omkring 200 kroner i timen inklusiv tillæg til 122 kroner i timen. Det er en rigtig stor nedgang,” siger Martin, som også fortæller, at det er lidt uoverskueligt, hvad ham og hans kolleger kommer til at få, hvis deres firmas lokalaftale bliver sagt op:

“Det er helt sikkert en bekymring, der er begyndt at sprede sig ude i lufthavnen blandt mine kolleger. Vi håber ikke, at det kommer til at blive så slemt, men vi ved ikke, hvor det bærer hen, og hvad lønnen ender på. Det virker lidt ekstremt, at man nu bare går ind og opsiger alle lokalaftaler for at starte forfra.”

“De træder lidt på nogle, der ligger ned i forvejen”

Martin fortæller, at de ansatte i et stykke tid har været klar over, at nogle lufthavnsfirmaer er begyndt at spekulere i at opsige deres lokalaftaler.

“Man føler lidt, at de træder på nogle, der ligger ned i forvejen. Folk er bange for at miste deres job,” siger Martin.

Folk er bange for at miste deres job

Nogle lufthavnsfirmaer har brugt corona-hjælpepakken, mens andre firmaer har sendt deres medarbejdere hjem på dagpenge.

“Dem, der har været på dagpenge, er bare glade for at komme tilbage på arbejde, og så er det forfærdeligt, at nogle firmaer presser dem yderligere ved at opsige alle lokalaftaler. Folk er nede i kulkælderen,” siger Martin.

Cold business: Udnytter coronakrisen 

At nogle firmaer nu vil fjerne alt i de indgåede lokalaftaler er ifølge Martin et forsøg på at spare nogle penge på sigt.

“Det er cold business. Nogle firmaer ser en mulighed for nu at gøre noget ved lønnen, som arbejdsgiverne synes har været for høj,” siger Martin.

Martin mener ikke, at bagageportørernes løn er for høj, når man tænker på, at de arbejder på alle tidspunkter i døgnet, ofte har weekendarbejde, og at arbejdet er stærkt nedslidende.

Jeg løfter flere tons hver dag, selvom jeg godt ved, at det slider på min krop

“Jeg har tit siddet ude i lufthavnen jule- og nytårsaften, mens min familie og venner har siddet og hygget sig. Jeg møder ind klokken tre om morgenen. Jeg har nogle skæve tidspunkter og kender først mit arbejdsskema for måneden ti dage inden. Jeg løfter flere tons hver dag, selvom jeg godt ved, at det slider på min krop,” siger Martin.

Forhandlinger afgør fremtiden

Lufthavnsfirmaerne sidder nu og forhandler med 3F-klubberne om de opsagte lokalaftaler.

Der har ikke rigtig førhen været nogen firmaer, som på den måde fjerner lokalaftaler

“Folk tænker: ‘Hvad skal der ske?’ ‘Kan firmaerne virkelig bare opsige de her lokalaftaler?’ Det er det store spørgsmål, og der har ikke rigtig førhen været nogen firmaer, som på den måde fjerner lokalaftaler for at starte forfra. De her aftaler er nogle, man har forhandlet gennem mange år sammen og er blevet enige om,” siger Martin.

Tim Tørnqvist Jensen er journaliststuderende på Roskilde Universitet og tidligere student på Netavisen Pio.


Flere artikler om emnet

Kommentarer

Det er en voldsom lønnedgang, jeg normalt ville sige er noget svineri.
Men da jeg er på kontanthjælp og bliver trukket 1ooo kr hver månde
pga 225 timers reglen så jeg får udbetalt 7500 kr hver månde.
Og jeg bliver sendt ud i den ene praktik-job efter det andet
for dette beløb.
Og når jeg beklager mig får jeg at vide at jeg skal se det fra
et Hilikopterperspektiv at jeg kan vise hvad jeg er værd
Men et job med løn er der indtil videre ikke nogle udsigter til

Så min kommentar til bagageportørne er, se det fra et
Hilikopterperspektiv i har et job og får løn

Hej Jens Kamp

Fordi du ikke har et job og ikke umiddelbart har udsigt til at få et efter dit eget udsagn, så er det ok nok at andre nærmest får halveret deres løn?
Synes godt nok det er en snævertsynet tankegang, Helikopterperspektiv eller ej, så er min fornemmelse at hvis alle andre mister 35-45 % af deres indtægter, kommer sin situation da næppe til at blive bedre. Ved ikke om du kender udtrykket: “når det regner på præsten, så drypper det på degnen”?

Det er fuldstændig galimatias, at folk skal gå på arbejde i et så nedslidende job og have en grundløn på 122 kr. det er 3 kr højere end dagpengesatsen, ender vi ud i sådan en situation, bliver det rigtig nemt at sænke dagpengesatsen.
Bliver den sænket, så er de nødt til også at skære i kontanthjælpen osv osv.

Kunne fandme være dejligt hvis vi engang for alle kom væk fra denne mig, mig, mig ting der kører i øjeblikket.

Jeg skrev for at provokere fordi de flest der er i arbejde er ligegade med dem der er endt på kontanthjælp
og ja mange har ondt i røven over at nogle af deres skatte kroner går til kontanthjælp
og 225 timers reglen er kun vedtaget for at tilfredsstille dem med ondt i røven

Jeg synes også at det er helt ude i hampen at man bare kan opsige aftaler man har indgået

men jeg vil også fortælle at direktøren for a-kasserne beklager sig over at
regeringen ikke vil forlænge stoppet af dagpenge-uret, og siger at
"det er en historisk dårlig tid at finde et job"
OG jeg trode at 225 timers reglen blev vedtaget fordi man bare kunne gå ud og tage sig et job
og det er der ikke nogle der udtaler sig om,og det er lige der jeg vil hen "Historisk dårligt at finde et job
Det er kun dem der er ramt af 225 timers reglen der fortsat skal finde sig i at blive trukket 1000 kr
selv om det faktiks er dem der har færrest penge og har haft det i lang tid og samtidig høre at ander har job
til 200 kr
Og misforstå ikke: jeg og mange ander på kontant hjælp vil meget gerne have et job

Og hilikopterperspektivet er noget jeg får at vide på
jobcenteret når jeg siger jeg godt vil have et job med løn
og de tilbyder min arbejdtes-kraft gratis 4 uger i praktik og så er det slut
Og samtidig trækker man 1000 kr af ens kontanthjælp hver månde

Ingen kan have sympati med den samling bøller!
Trusler og mobning er jo en del af fagbevægelsen i Lufthavnen!

Sådan går det når man tror træerne vokser ind i himlen!

Hold kæft - du er den største nar...
Kan ikke engang finde ud af at poste et opslag...nar og troll

Bjarne Liller ben da;-)
Sandheden er inde hørt!

Ingen kan have sympati med den samling bøller!
Trusler og mobning er jo en del af fagbevægelsen i Lufthavnen!

Sådan går det når man tror træerne vokser ind i himlen!

Frem med lønsedlerne -alt incl.
Det er vist snik snak at tale om 122kr i timen.
Mon ikke vi skal op på det dobbelt eller mere når alt er talt med.
Så frem med tallene.
Cepos har tidlige nævnt et beløb på en halv million om året og det er jo meget pænt for ufaglært arbejde.
Men deres tal - er de korrekte?
Så lad os nu se lønstatistikken for alle -veldokumenteret.

Annonce