Rosenkrantz-Theil om reaktionerne på S-forslag om gratis vuggestuer og børnehaver: “Lidt rutineprægede”
Rosenkrantz-Theil om reaktionerne på S-forslag om gratis vuggestuer og børnehaver: “Lidt rutineprægede”
Socialdemokratiets forslag vil koste cirka 800 millioner kroner - pengene foreslås skaffet ved at spare på administration og firedoble bøder til virksomheder
Socialdemokratiets overborgmesterkandidat i København, Pernille Rosenkrantz, kastede mandag aften noget af en bombe ind i den kommunale valgkamp ved at foreslå, at man skal gøre vuggestuepladser og børnehavepladser i København gratis. Dog vil betaling for eventuel frokost fortsat blive opkrævet, ifølge S-forlaget.
I dag koster en vuggestueplads i kommunen omkring 4.000 kroner om måneden uden frokost, mens en børnehaveplads koster godt 2.300 kroner om måneden uden frokost.
Socialdemokratiet har beregnet, at forslaget vil koste omkring 800 millioner kroner at gennemføre.
Mødt med voldsomme reaktioner fra de øvrige partier på Københavns Rådhus
Forslaget er omgående blevet mødt med voldsomme reaktioner fra de øvrige partier på Københavns Rådhus.
Enhedslistens overborgmesterkandidat, Line Barfod, betegner forslaget som “ren valgflæsk”.
Læs også:“Det undrer mig ærligt talt, at de har brug for male et fjendebillede op på den måde”
De konservatives overborgmesterkandidat, børne- og ungeborgmester Jakob Næsager kalder forslaget for “urealistisk”.
Venstres beskæftigelses- og integrationsborgmester, Jens-Kristian Lütken, betegner forslaget som “useriøst” og “uærligt”.
“Det var de samme reaktioner, som kom, da vi fremlagde vores vision om at etablere en Arne-pension, og fremlagde vores vision om et lønløft til offentligt ansatte. Begge dele er jo blevet til virkelighed. Så jeg synes måske, at reaktionerne er lidt rutineprægede,” siger Pernille Rosenkrantz-Theil til Netavisen Pio.
Fuldt finansieret
Rosenkrantz-Theil understreger, at hun og Socialdemokratiet i København har fremlagt to forslag til, hvordan kommunen finder pengene til at gøre vuggestue- og børnehavepladser gratis.
Nemlig et forslag om at spare på administration i København - således at København bliver en gennemsnitlig, effektiv kommune. Københavns Kommune ligger pt. under gennemsnittet hvad angår effektiv administration. Og en firedobling af bøderne til virksomheder, der ikke overholder sine kontraktlige forpligtelser over for kommunen:
Så her foreslår vi en klækkelig forhøjelse af bødestørrelsen
“Det kan for eksempel være i tilfælde af, at en bygherre snuppes i social dumping. Og dermed misligholder sin kontrakt. I dag straffes den slags med cirka det halve af, hvad virksomheden har sparet på den sociale dumping. Det synes vi er forkert. Så her foreslår vi en klækkelig forhøjelse af bødestørrelsen,” siger Pernille Rosenkrantz-Theil.
Læs også:Spidskandidat ved at valget bliver op ad bakke: “Nu smøger jeg ærmerne op”
Hun understreger, at de to forslag tilsammen “rigeligt” kan finansiere forslaget om at gøre daginstitutionspladser i København gratis.
“Der kan komme andre finaniseringsforslag i spil. Jeg har jo ikke flertal alene. Jeg har fremlagt forslag, der så rigeligt kan dække den samlede regning. Hvis andre partier gerne vil noget andet, så forhandler vi os til rette om det,” siger Rosenkrantz-Theil til Netavisen Pio.
Godt en milliarder kroner at hente
Mediet NB Økonomi skriver tirsdag, at data fra den uafhængige benchmarkenhed under Indenrigs- og Sundhedsministeriet viser, at Københavns Kommunes administration er så ineffektiv, at der kan spares 1,15 milliarder kroner på at gøre kommunes administration gennemsnitlig effektiv.
Det fremgår af NB Økonomis artikel, at Københavns kommune, ifølge data'ene fra benchmarkenheden, rent administrativt kan blive 17 procent mere effektiv.
Ifølge Netavisen Pios oplysninger vil forslaget om at firedoble bøderne til virksomheder, som misligholder sine forpligtelser over for Københavns Kommune, yderligere kunne indbringe et meget stort tocifret millionbeløb.
Opdateret kl. 12.50 med oplysning om at der er 1,1 milliarder kroner at hente ved at gøre Københavns Kommunes administration gennemsnitlig effektiv
Kommentarer
Det minder lidt om et …
Det minder lidt om et "paradeforslag" på linje med den daværende borgmesterkandidat, Ritt Bjerregaards løfte i 2005 om at opføre 5000 billige boliger i København, hvis hun blev overborgmester, det blev hun, men de 5000 billige boliger blev aldrig opført.
I de efterfølgende år fremkom hun med talrige undskyldninger for at boligerne ikke blev opført, så var det lovgivningen, så var det placeringen og manglende opbakning til finansiering, noget som var kendt allerede inden hun fremsatte forslaget.
Det samme gælder Pernille Rosenkrantz-Theils forslag, hendes forslag til finansiering vil medføre at omkring 2-3 tusinde ansatte i kommunen skal fyres og hvor finder hun flertal til det? i hvert fald ikke hos SF og enhedslisten og så er der ikke flertal.
Pernille, kan du fremlægge…
Pernille, kan du fremlægge en plan. Hvor pengene er der, hvor det der fjernes i administrationen vitterlig er noget der er overflødigt, at dit forslag ikke er valgflæsk, men reelt, påligne med parkeringspladser kbh. Så tror jeg på dig .
Tror du kan blive en udmærket og spændende overborgmester, men du skal have fat i din gruppe på rådhuset, ikke gå enegang, vide hvad du taler om, Enhedslisten forblænder mange i kbh. Men tænk hvad de lavede af skidt tidligere i miljø og teknik. LA har intet bevist endnu, SF ej heller, så du har alle muligheder. Men du skal samarbejde, lave alliancer. Og have fakta for det du fremlægger. God vind.
Sympatisk forslag. Men. Dem…
Sympatisk forslag. Men.
Dem der får glæde af forslaget er ikke håndværkeren, politibetjenten og sygeplejersken som ikke har råd til at bo i København. Men i stedet kan de der har råd til at betale mange millioner for en bolig, få lidt flere penge til en café tur.
Cafepenge har fået en anden målgruppe.
Valgflæsk med usikker…
Valgflæsk med usikker finansiering er nok ikke lige det, der får københavnerne til at vælge Pernille Rosenkrantz Theil ind som deres overborgmester i den kommende valgperiode, så hun må trække helt andre kaniner op af hatten, hvis hun vil kunne hamle op med sine to mere kompetente modkandidater, Line Barfod fra VS og Sisse Marie Welling fra SF.
PANIK FØR LUKKETID! "…
PANIK FØR LUKKETID!
"... spare på administration i København ...#
"Københavns Kommune ligger pt. under gennemsnittet hvad angår effektiv administration".
hvorfor først nu?
S har haft overborgmesterposten i umindelige tider.
Nå, men det var måske ikke noget som var gået op for Sophie Hæstorp Andersen.
"Og en firedobling af bøderne til virksomheder, der ikke overholder sine kontraktlige forpligtelser over for kommunen" hvorfor ikke gange 100 (så kan de lære det kan de)? Hvorfor lige x4?
Måske Kbh i virkeligheden har det bedst med at Lars Weiss fortsætter på posten.
Hvis hun skal vinde…
Hvis hun skal vinde overborgmesterposten, er hun vel gså nødt til at overbyde EL, så på den måde giver det da mening.
Almindelige fødevarer er…
Almindelige fødevarer er steget med omkring 30% de sidste år. Arbejdsmarkedet har kunnet forhandle sig frem til lønstigninger så prisstigninger nogenlunde bliver dækket.
Folkepensionens grundbeløb og tillæg er stort set ikke steget det samme tidsrum. Kun med nogle få hundrede kroner.
Det ville være dejligt hvis der var politikere der kunne lade nogle af alle de milliarder der går til krige og andet blive i Danmark til en lille justering af folkepensionen
Folkepensionen dyrtids…
Folkepensionen dyrtids reguleres jævnligt, vist nok en gang pr år. Fra 2022 til 2025 skal grundbeløbet således være steget med kr 651 pr md., hvilket for de fleste vel svarer til ca 15 kr ekstra pr dag efter skat. Men pensionens ekstra købekraft indenfor nævnte periode halter noget bagefter den pctvise lønstigning, som samtidig har været på arbejdsmarkedet, og kunne nok trænge til en generel opjustering, hvilket formentlig forbliver et utopisk ønske.
Rettelse. Der er ikke tale…
Rettelse.
Der er ikke tale om en årlig dyrtidsregulering, men om en årlig pristalsregulering.
Det kunne i den forbindelse blive interessant at dykke ned i den beregnings metode, der ligger bag pristallet. Der er nødt til at være en fejl, når så mange af os oplever, at den årlige pristalsregulering ikke dækker den faktiske stigning i leveomkostningerne. Eet er at vi ikke kan forvente en ekstraordinær opgradering af folkepensionen, men købekraften, den må ikke forringes. det er netop derfor, man laver de årlige pristalsreguleringer, så derfor er det vigtigt at kontrollere, om de er gangbare i den virkelige verden og ikke kun på en teoretikers skrivebord i Danmarks Statistik.
stigning slet ikke de faktiske prisstigninger.
Den sidste linie skulle være…
Den sidste linie skulle være slettet
Hej igen Palle! Tak for din…
Hej igen Palle!
Tak for din kommentar ovenfor, som har inspireret mig til at prøve at finde rede i, hvordan man regulerer folkepensionens grundbeløb. Det viser sig, at der foretages en regulering to gange pr år, og at den prisregulering man anvender er det såkaldte " lønningsprisindeks", altså ikke forbrugerprisindekset, sådan som jeg først troede. Lønningsprisindekset angiver den gennemsnitlige procentvise stigning i det private arbejdsmarked i den anvendte periode.
Dette indebærer naturligvis, at grundbeløbet beløbsmæssigt stiger forholdsvis mindre end arbejdsmarkedets lønninger, fordi 1 procent af et lille beløb er mindre end 1 procent af et større.
Så i det omfang forbrugerprisindekset er større end lønningsprisindekset, fordi priserne på varer i supermarkedet stiger mere end den gsn løn i private virksomheder, så oplever vi folkepensionister, at vores grundbeløb både har en beløbsmæssig mindre stigning end private lønmodtager, hvilket naturligvis ikke kan være anderledes, fordi det altid skal kunne betale sig at arbejde, men samtidig mister grundbeløbet desværre også noget købekraft.
Det burde være sådan, at grundbeløbet aldrig mistede købekraft, men det gør det altså, fordi man regulerer med et forkert indeks.
Politikerne burde i det mindste arbejde for, at grundbeløbet altid bevarer sin købekraft.
Det er et forslag, der…
Det er et forslag, der adskiller store A fra de øvrige partier så vælgere har noget at vælge at stemme for. Sørg for at uddybe det så det ikke fremstår som valgflæsk. De øvrige indvendinger om at det uddyber forskel på by og land og at andre priser (især potentialet for stigende huspriser) stiger er parade-argumenter, som kan bruges imod alle, der fremsætter lokalpolitiske og skattelettelseslignende forslag.
Udbyg forslaget så det bliver endnu mere interessant.
Bruno Petersen hvad betyder…
Bruno Petersen hvad betyder det, når der fra budget året 2023,
er oveført 1,37 Mia. kroner til 2024, som er ubrugte midler,
og er blevet fordelt af partierne i 2024.
Er det fordi KBH. kommune har overbudgetteret 2023 ?
Er det så svært at lave et budget, for så stor en kommune.
Vi skal huske på at KBH er en af landets rigeste kommuner.
Jeg kan da godt forstå, at de værende kommunale politikere,
siger at det er valgflæsk, og ikke vil indrømme, at KBH.
kommune ikke er så veldrevet og effektiv, som en mindre landkommune. Hvis en undersøgelse viser, at KBH. har en drift,
som viser at man på effektivitet kan spare 17 %.
Det vil vel sige, at for hver 100 mio. kroner drift, kan spares
17 Mio. kroner. Så kan jeg da godt forstå Pernille Rosenkrantz
udtaler, at det er den kommende valgte politikere, som skal
være med til at beslutte, hvor pengene skal komme fra.
Det er kun at beslutte hvor de 17 % kan hentes.
Det kunne være snerydning, undskyld det skulle være en morsomhed, men hvis man stadig budgetterer med det samme budget, år efter år, så kunne man måske ændre på, at de plejer
vi at gøre, til at gennemgå de enkelte borgmester områder,
det kan komme til at gøre ondt, det kunne være en som kom
udefra, og som har haft et større offentlig ansvars område.
I dag søndag kom der den…
I dag søndag kom der den mest subjektive mavesure analyse fra tidligere Venstre borgmester, nu kommentator. Pia Allerslev om Pernille R T. Hold op hvor rønnebærrene var sure.
Tilføj kommentar