Kendt skomærke i modvind for “snobbet” kampagne - glemmer sosu'er og sygeplejersker
Kendt skomærke i modvind for “snobbet” kampagne - glemmer sosu'er og sygeplejersker
Danske Roccamore møder kritik i kølvandet på en kampagne, hvor de giver gratis sko til kvinder, der får deres første bestyrelsespost eller første chefstilling
Tidligere EU-kommissær, Margrethe Vestager (Radikale Venstre), sidder med spredte ben på en lyserød stol, mens hun hviler albuerne på sine knæ.
Hun er iført en lilla kjole, der er smøget op til knæene - og et par lilla støvler med en kort, tynd hæl.
Bag hende står teksten “Who’s got the power?”
Fotoet er en del af en ny kampagne fra det danske skomærke Roccamore, der er kendt for at lave højhælede sko og støvler til kvinder.
Kampagnen hedder “The Power Collection” og skildrer fremtrædende erhvervskvinder, der iført brandets højhælede sko er portrætteret i såkaldte power-poses - det vil sige poseringer, der udstråler magt.
Den har vakt stor debat - ikke på grund af de medvirkende kvinder, men i stedet på grund af det medfølgende løfte om et par gratis sko til alle kvinder, der får deres første bestyrelsespost eller første chefstilling inden årets udgang.
Sosu’en tæller åbenbart ikke
Intentionen med kampagnen er ifølge Roccamores ejer og stifter Frederikke Antonie Schmidt at hylde magtfulde kvinder og sætte fokus på ligestillingen i dansk erhvervsliv.
I et opslag på LinkedIn skriver hun:
“Vi har brug for flere kvinder i magtfulde beslutningspositioner i erhvervslivet. Derfor vil vi hos Roccamore støtte alle kvinder, der tager deres første C-level stilling eller bestyrelsespost i resten af 2025, med et gratis par sko fra vores Power Collection, som et skridt på vejen i deres nye rolle.”
"Snæversynet", "unuanceret" og "privilegeret"
Budskabet går dog ikke rent ind hos alle modtagere. Tværtimod bliver kampagnen kaldt både “snæversynet”, "unuanceret" og "privilegeret".
I Facebook-gruppen “Ærlig snak om Roccamore” spørger flere kvinder, hvorfor det kun er dem med de fine titler, der får lov at blive fejret.
En sosu-assistent skriver, at hun føler sig overset, selvom hun hver dag har ansvar for borgernes liv og trivsel.
Læs også:Løkke færdig med Ecco – skoen trykker stadig i Konservative
En anden påpeger, at de kvinder, der virkelig har brug for anerkendelse, ikke står i bestyrelseslokaler, men på gulvet i hjemmeplejen og på hospitalerne.
En tredje bruger bemærker det absurde i, at skomærket uddeler gratis sko til en gruppe af kvinder, der i forvejen har rigeligt råd til selv at købe dem.
Ifølge det aktuelle udvalg på Roccamores hjemmeside koster et par af brandets sko mellem 1.600 og 3.900 kroner.
Elitær feminisme i høje hæle
Også på Christiansborg vækker kampagnen undren.
Liberal Alliances ligestillingsordfører Solbjørg Jakobsen skriver i et Facebook-opslag:
Jeg vil hellere gå på glas end i et par Roccamore
“Jeg vil hellere gå på glas end i et par Roccamore. Et snobbet koncept, med SÅ snævert kvindesyn, fortjener al den modvind de møder. “Hyldest og anerkendelse” bør ikke alene bero på, om man er topchef, sygeplejerske, murer eller hjemmegående.”
Hendes partifælle, kulturordfører Katrine Daugaard, stemmer i og skriver selv i et Facebook-opslag:
“At nogle går efter de højest lønnede jobs er super duper. Men er det ikke lige så super duper at ville være sygeplejerske? Jeg tænker i hvert fald ikke mindre om en hjemmegående mor, end jeg gør om Mona Striib, Magrethe Vestager eller Lisbeth Lintz Christensen,” skriver hun og fortsætter:
Læs også:K-spidskandidat sælger fortsat Ecco-sko - det bør han stoppe med, mener Christel Schaldemose
“Hos Roccamore er det magten der tæller og derfor begaves de kvinder, som opnår, bestyrelsesposter eller såkaldte C level jobs, med et par lækre håndlavede sko.”
Til Berlingske fortæller hun desuden, at hun elsker at gå i Roccamore, men nu synes, at det næsten er pinligt at blive set i skoene.
Roccamores forsvar: Det handler om magt
I et skriftligt svar til Berlingske, afviser Frederikke Antonie Schmidt kritikken, men skriver samtidig, at hun respekterer den.
Hun mener, at kampagnen er misforstået:
“Jeg oplever at nogle misforstår kampagnen og måske slår sig på ordet magt. Alle mennesker skal jo ikke sigte efter at have magt, det giver ikke mening, men hvis vi vil have mere ligestilling, så må vi starte med at kigge på, hvem der sidder med rundt om bordet,” skriver Frederikke Antonie Schmidt til Berlingske.
Hun afviser, at tilbuddet kun gælder for en snæver målgruppe, der i forvejen er økonomisk privilegeret, da tilbuddet om gratis sko gælder alle kvinder, som for første gang får en bestyrelsespost - det gælder også i den lokale fritidsklub eller ejerforening.
Ikke første kampagne, der møder kritik
Det er ikke første gang, at Roccamores kampagner gør sig bemærket.
I 2022 kørte skomærket en kampagne i forbindelse med kvindernes internationale kampdag, hvor fire højprofilerede mænd og en kvinde poserede i høje hæle.
De fem modeller var Bjarne Corydon, Brian Mikkelsen, Morten Strunge, Morten Albæk og Mia Therese Wagner.
Kritikken gik blandt andet på, at kampagnen satte lighedstegn mellem kvinder og høje hæle, at den brugte kampdagen til at sælge sko og glorificerede mænd, der sidder i toppen af bestyrelser - fulde af mænd.
Kommentarer
Skomærket Roccamore er da et…
Skomærket Roccamore er da et godt eksempel på sko til "snobberne" i Danmark.
Det mest interessante er at…
Det mest interessante er at en detroniseret Margrethe Vestager nu går i fodsporene på en detroniseret Helle Thorning-Schmidt.
Klæder skaber folk!
Udtrykket "klæder skaber folk" betyder, at vores påklædning og tøjvalg påvirker, hvordan andre ser på os, og hvordan vi opfatter os selv, og dermed spiller en rolle for vores identitet og sociale status. Dette udtryk stammer fra Shakespeares værk Hamlet og understreger, at andres bedømmelse ofte baseres på vores ydre fremtræden.
Indre påvirkning:
Forskning viser, at tøjvalg kan påvirke vores egen adfærd og følelse af identitet. Ved at iklæde sig bestemt tøj kan man strategisk ændre sin egen adfærd, for eksempel ved at klæde sig i et professionelt outfit før et vigtigt møde….
Identitet og udtryk:
Tøj er et redskab til selvudtryk og kan bruges til at kommunikere ens værdier, interesser og tilhørsforhold til en bestemt gruppe eller subkultur, som for eksempel cosplayere
En cosplayer er en person, der udklæder sig og agerer som en fiktiv karakter fra en bog, manga, anime, videospil, film eller anden form for populærkultur. Ordet "cosplayer" kommer af "costume play" og indebærer at skabe eller erhverve et detaljeret kostume, der efterligner karakterens udseende, ofte suppleret med en indlevelse i karakterens personlighed og manerer. Cosplay udføres typisk som en hobby til konventioner og arrangementer, men kan også være en konkurrenceform eller en professionel aktivitet.
Når Margrethe Vestager fra 1. december ikke længere skal være næstformand i EU-Kommissionen, skifter hun Bruxelles ud med Oxford.
Danmarks EU-kommissær gennem ti år bliver én af et nyt hold af såkaldte World Leaders Fellows på det prestigefyldte engelske universitets Blavatnik School of Government.
Målet med det nye fellowship er at give højtstående politikere og andre globale ledere en mulighed for at dele ud af deres erfaringer og ekspertise, når de træder ud af deres offentlige roller, lyder det i universitetets beskrivelse.
Her fremgår det også, at den tidligere politiske leder for Radikale og vicestatsminister gennem sit år tilknyttet universitetet skal se på innovative tilgange til regeringsførelse, være mentor for studerende og udveksle tips og tricks med andre afgående ledere på vej mod nye udfordringer.
Klæder skaber folk!
Først og sidst går kvinder op i deres udseende!
Techgiganterne har levet forgæves!
Algoritmerne er uforandrede!
Pottetræning -Who’s got the…
Pottetræning -Who’s got the power ?
Et ikke særligt charmerende positur Vestager indtager på ovenstående billede .
Nelsen@ Ja,pudsigt at de…
Nielsen@ Ja,pudsigt at de alle på billedet sider med spredte ben.
Om ikke andet, har Roccamore…
Om ikke andet, har Roccamore fået omtalt deres sko mærke.
Et par sko koster jo 2.000…
Et par sko koster jo 2.000 kr.. Kødsovspriser.
Men samlet set er alt udelukkende afledning fra verdens sande udfordringer.
Klimakatastrofen.
Men det fatter vi først når det for længst er for sent.
Sådan er det jo.
Tilføj kommentar