Annonce

S: Hykleri, når Løkke vil fremstille sig selv som grøn frelser

Socialdemokratiets klimaordfører påpeger, at medierne har ladet sig forføre af en ’typisk Løkke-finte’ og kræver at Løkke vurderes på sin reelle indsats
Statsminister Lars Løkke (V) slog for alvor sin grønne profil an i sin åbningstale til Folketinget tirsdag. Her proklamerede statsministeren, at det skal være slut med salg af nye benzin- og dieselbiler i 2030. Og også at hver eneste solgte bil i år 2035 skal være en ”el-bil eller anden form for nul-udledningsbil.”

Statsministeren høstede  med åbningstalen stor ros for sine grønne ambitioner, men socialdemokratiets klimaordfører, Jens Joel, synes ikke der er meget at rose Løkke for:

”Lars Løkke er kun grøn i munden. Man skal bedømme regeringen på, hvad den rent faktisk har gjort. Løkkes regering har øget klimaproblemerne i transportsektoren: Regeringen har gjort benzin- og dieselbilerne billigere og el-bilerne dyrere. Så det er hykleri, at Løkke nu vil fremstille sig selv, som den store frelser på det grønne område,” siger Jens Joel til Netavisen Pio.

Indtil videre har regeringen hældt alt ned ad brættet, som kan fremme salget af grønne biler

”Lars Løkke skal ikke måles på nogen målsætninger langt ud i fremtiden, men på hans handlinger her og nu. Når vi foreslår en grøn beskatning af firmabiler, så har man ikke sagt ja. Når vi foreslår en udskydelse af indfasningen af registreringsafgiften for el-biler, så siger klimaministeren, at den skal stige fra 1. januar. Når vi forslår, at staten går med ind i finansieringen af ladestander-infrastrukturen for el-biler, så bliver der helt stille i regeringen. Når vi foreslår, at kommuner får en kontant bonus for at skifte benzinslugere i hjemmeplejen ud med grønne biler, så slår regeringen ikke til. Indtil videre har regeringen hældt alt ned ad brættet, som kan fremme salget af grønne biler,” lyder det fra Jens Joel.

”Typisk Løkke-finte”

Løkke understregede i sin åbningstale tirsdag, at regeringen nu har to mål: At det skal være slut med salg af nye diesel- og benzinbiler fra 2030, og at der fra 2035 kun må sælges grønne biler. De to målsætninger "vil betyde, at der i 2030 vil være over én million hybrid-, el- eller tilsvarende grønne biler i Danmark.”

Og netop dén udmelding fik en stor del af politikerne og medierne på Christiansborg til at konkludere, at regeringen overhaler Socialdemokratiet med sit mål om en million grønne biler i Danmark i 2030 – mod Socialdemokratiets mål om 500.000 grønne biler i år 2030 (Klima- og miljøudspillet ”Danmarks skal igen være en grøn stormagt”).

En af de politikere, der hurtigt fik oversat Løkke-meldingen om en million grønne biler, som et egentligt mål for regeringen, var Alternativets politiske ordfører Carolina M. Maier.

placeholder

Men her skal man høre godt efter, hvad Lars Løkke rent faktisk sagde i sin åbningstale, understreger Jens Joel:

”Læg mærke til, at der alene er tale om en forudsigelse – ikke et mål. Den del af Løkkes åbningstale er en typisk Løkke-finte. Og så overlader han det til politikere og presse at konkludere, at regeringen nu er grønnere end Socialdemokratiet. Men der er alene tale om en helt gratis hensigtserklæring,” mener Jens Joel.

Statsministeriet hverken af- eller bekræfter

I Statsministeriet er man i dag onsdag ikke i stand til at kunne hverken be- eller afkræfte, hvorvidt Lars Løkke-bemærkningen: ”Det vil betyde, at der i 2030 vil være over én million hybrid-, el- eller tilsvarende grønne biler i Danmark” er et egentligt mål for regeringen eller blot en forudsigelse. Samme melding modtager Netavisen Pio i Klimaministeriet.

Begge steder henviser man til, at spørgsmålet først bliver opklaret, når regeringen fremlægger sit klimaudspil i næste uge.

Jan Kjærgaard er journalist på Netavisen Pio.


Flere artikler om emnet

Kommentarer

Jeg mener, at venstre skal måles på deres konstante nedpriotering af klimaet