De Radikale bryder grønt sammenhold

"Hvordan regningen skal betales, glæder jeg mig til at høre," lyder det fra skatteministeren, efter at R kører sammen med V og K i forslag om grønne biler
De Radikale bryder nu det grønne sammenhold blandt regeringens støttepartier ved – sammen med Venstre og De Konservative – ikke blot at kræve én million elbiler i 2030.

De tre partier kræver nemlig, at pengene findes både ved at bruge af det økonomiske råderum og gennem reformer, hvor partierne peger på en effektivisering af jobcentrene og en sænkning af beløbsgrænsen for udenlandsk arbejdskraft.

SF’s klimaordfører, Signe Munk, er skuffet over De Radikale. Det var De Radikale, SF og Enhedslisten som før folketingsvalget i 2019 stillede den kommende statsminister, Mette Frederiksen (S), et regulært klima-ultimatum: Forpligt dig på en bindende klimalov med et reduktionsmål på 70 procent i udledningen af drivhusgasser i 2030 i forhold til 1990.

”De Radikale forlader jo fuldstændig det grønne princip om, at forureneren skal betale,” siger Signe Munk i dag til Netavisen Pio.

En helt forkert vej

 

”I stedet foreslår de nu, at hovedvejen i den grønne omstilling går gennem at skære i velfærden – og lade Arnes pension betale – hvilket er en helt forkert vej. SF vil gerne nå målet om én million grønne biler i 2030, fordi det reducerer CO2-udledningen, hvilket der er brug for. Men det skal bare ske med en grøn finansiering, hvilket Bilkommissionen har vist også kan lade sig gøre. Når man køber en splinterny, stor diesel- og benzinbil, så bliver den dyrere for, at vi kan give nogle rabatter, så helt almindelige danskere kan få en elbil.”

Enhedslistens klimaordfører, Mai Villadsen, afviser også forslaget.

”VKR-bilforslag er møg asocialt og samtidig næsten ikke engang grønt,” skriver Mai Villadsen på Twitter.

”1) Det finansieres ved at tage penge fra velfærd og lave social-dumping-reform 2) Det er på ingen måde grønt at fortsætte lave priser på kæmpestore, dyre fossilbiler. Har i overhovedet et CO2-regnestykke bag?”

placeholder

Lækket notat

De Radikale, Venstres og De Konservatives fælles forhandlingskrav til en klimaaftale på transportområdet kommer, inden skatteminister Morten Bødskov (S) torsdag mødes med partierne for at drøfte, hvordan bilparken bliver grønnere.

Det er blot en måned siden, at regeringen spillede ud med et mål om 500.000 grønne biler i 2030.

Men nu skulle regeringen angiveligt foreslå 600.00, fremgår det af et lækket notat fra forhandlingerne. Regeringen foreslår således en gradvis indfasning i registreringsafgiften for grønne biler frem mod 2030.

Den høje sats i registreringsafgiften er sat ned fra 155 procent til 150 procent ifølge udspillet. Og der lægges op til, at bundfradraget for elbiler skal være på 160.000 kroner faldende til 145.000 kroner i 2030 i takt med, at teknologien bliver billigere. For plug-in-biler er det 50.000 kroner faldende til 35.000 kroner.

Registreringsafgiften for konventionelle biler stiger i gennemsnit med 1800 kroner i 2021, hvoraf bilerne i det såkaldte mikrosegment stiger mest. Regeringen foreslog oprindeligt 4500 kroner.

Game changer

”Grøn Game Changer,” skriver De Radikales klimaordfører, Ruben Kidde, ellers på Twitter, efter at de tre partiers politiske ledere onsdag præsenterede udspillet i Berlingske.

placeholder

Ifølge Venstres formand, Jakob Ellemann-Jensen, kommer den grønne omstilling ikke af sig selv.

Skubbe på udviklingen og fremme markedet

 

”Vi skal skubbe på udviklingen og fremme markedet,” skriver Jakob Ellemann-Jensen på Twitter. ”Derfor vil vi give danskerne skattelettelser på grønne biler og fremrykke investeringer i ladestandere i hele landet.”

placeholder

Ifølge De Konservatives formand, Søren Pape Poulsen, er det fælles forslag da også nærmest en drøm, som er blevet til virkelighed.

”Det er en af de helt gode kombinationer, når klimaambitioner og skattelettelser forenes,” skriver Søren Pape Poulsen på Twitter.

placeholder

Skatteminister: Hvem betaler regningen?

Efter at Mette Frederiksen i 2018 havde foreslået, at der skulle være mindst 500.000 grønne biler på vejene i 2030, så var det daværende statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) som efterfølgende overtrumfede hende i sin sidste åbningstale i Folketinget som statsminister. Danmark skulle have over én million grønne biler på vejene ved årtiets udgang!

Efterfølgende har Bil- eller Eldrup-kommissionen, som kommissionen populært også kaldes efter dens formand, Anders Eldrup, konkluderet, at 750.000 elbiler har ”balance”. Hvorimod andre modeller, herunder kun at satse på 500.000 elbiler, med Anders Eldrups ord går ”til yderkanten." 

Til gengæld har både Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE) og Dansk Metal advaret om, at det mest ambitiøse forslag – med en million elbiler – risikerer at få social slagside. Det rammer nemlig personer, der bor steder i Danmark, hvor adgangen til kollektiv transport ikke nødvendigvis er tilstrækkelig til eksempelvis at komme på arbejde, og en bil derfor er nødvendig.

En ambitiøs grøn omstilling af bilparken

Ifølge Morten Bødskov mener regeringen i dag, at ”der er brug for en ambitiøs grøn omstilling af bilparken.”

”Jeg glæder mig over, at V, K og R har høje ambitioner, men det står nu helt klart, at der også er en stor regning, der skal betales, hvis man vil have en million grønne biler i 2030,” siger skatteministeren til Netavisen Pio.

”Hvordan regningen skal betales, glæder jeg mig til at høre, når vi mødes med Folketingets partier på torsdag. Regeringens mål er, at vi hurtigst muligt kan lave en aftale, der sikrer en ambitiøs grøn omstilling af transportsektoren. Aftalen skal sikre flere grønne biler på vejene, tryghed for bilejerne de næste mange år, nye ambitiøse klimatiltag og at der fortsat er råd til udbygningen af velfærden.”

Kim Kristensen er redaktør på Netavisen Pio.


Flere artikler om emnet

Kommentarer

Heller ikke på klimaet virker det som om Mette Frederiksen kan levere!

Du starter da bare med at levere for dig selv. Pump din cykel. Byg dig en jordhule. Så rigeligt med gulerødder og klæd dig godt varmt på. Så har du frelst verden

Hans Jensen, det lyder som et godt råd til komiske Thomas FUP, alias Jens Peder Nielsen. Det kunne han jo nok ikke selv finde ud af, men den løsning ligger lige for til ham, så han kan være med til at frelse verden.

Har lige hørt Wammens flotte flotte grønne klimagrønne plan for statens indkøb, flot arbejde. Jo Mette F. leverer, men det hun ikke gør modsat VKR er at være urealistisk og populistisk med noget som ikke har gavnlig effekt nok, men er megadyrt og asocialt. De er i mod Arne pension, og vil tage fra råderummet og udsætte den reform, men det er det dummeste de kan foreslå. Bilbranchen som er mit netværk, siger 700 elbiler er hvad vil være gavnligt og realistisk økonomisk m.m. og de radikale/ er rabiate og har fortsat intet lært af deres egen fejl.

Helle Walter, jeg har svært ved at se den store gavnlige effekt på klimaet fordi staten indføre 2 kødfrie dage om ugen for deres ansatte, som dog ikke gælder for folketinget og ministre.
Danmarks befolkning udgør 0,075% af verdens befolkning på ca. 7,8 milliarder, så selv om Danmarks befolkning blev 100% veganere, ville det ikke kunne registreres i jordens samlede påvirkning af klima og miljø.

Til Bent Menck Andersen
Du har ret
Men det kunne jo være at der var nogle i udlandet der lyttet
og lærtet noget af os klimatosser,
og det er jeg stolt af at være
Men vigtiger er at vi lukker for olie-hanen

og skruer op for sol,vind, og brint-energien, og det kan kun gå for langsomt =
nul CO2-forurening

Annonce