Annonce

Skipper afviser mediehistorie om roadpricing: Ikke en del af forhandlingerne

Enhedslistens Pernille Skipper langer på sociale medier ud efter medierne: Blæser en roadpricing-historie unødvendigt op.
En ny regering bør med det samme tage hul på arbejdet med roadpricing frem for at vente på en rapport fra Transportkommissionen.

Sådan lyder det fra flere af de partier, der skal udgøre det parlamentariske grundlag for en S-regering. Det skriver Politiken.

Men spørgsmålet om roadpricing er slet ikke oppe og vende i forhandlingerne om grundlaget for en ny regering, fortæller politisk ordfører Pernille Skipper fra Enhedslisten.

"Nu stopper I"

Men trods de tre partiers udtalelser, så er roadpricing ikke en del af forhandlingerne mellem Socialdemokratiet og de andre partier om grundlaget for en ny regering, forsikrer Pernille Skipper på Twitter, hvor hun langer ud efter medierne for at blæse historien unødigt op:

”Nu stopper I med den roadpricing-historie. Det er IKKE en del af de igangværende forhandlinger og bliver det ikke. Det er Politiken der har spurgt om partiernes, i øvrigt kendte, holdning og blæst det ud på en forside. Det er ikke relevant nu,” skriver hun.

placeholder

Adspurgt om hun har fortrudt sine udtalelser, svarer Pernille Skipper følgende:

”Har ikke fortrudt nogen. Jeg sagde til jeres journalist, at det ikke er en del af forhandlingerne. Der skal findes en løsning. I fremtiden. Ikke under de her forhandlinger.”

placeholder

S afviser roadpricing

Lignende meldinger om roadpricing kommer fra både SF’s politiske ordfører Karsten Hønge og De Radikales leder Morten Østergaard.

Socialdemokratiets formand Mette Frederiksen afviser, at roadpricing kan være med til at sikre et provenu til statskassen.

”Det synes vi, der er nogle store udfordringer forbundet med,” siger hun til Politiken.

I 2017 havde staten indtægter på knap 17 milliarder kroner på benzin- og dieselafgifter samt 10,3 milliarder kroner på vægt- og grøn ejerafgift, viser et svar fra Skatteministeriet til Folketingets Skatteudvalg.

Skal betale pr. kilometer

I Enhedslisten mener man, at der skal findes en model for roadpricing. I partiets egen klimaplan frem mod 2030 har man foreslået, at det på sigt skal koste 1,25 kroner per kilometer i byer samt 50 øre på motorvej og 10 øre på øvrige veje.

”Vi er meget åbne over for at diskutere modellen. Men der skal findes en model for roadpricing”, siger Pernille Skipper til Politiken, der gerne ser, at en ny regering sætter gang i det indledende arbejde med det samme:

”Jeg mener ikke, at der er nogen grund til at vente på den kommission. Den kommission er noget, vi har kritiseret den fungerende regering allermest for, fordi det er at skyde en kæmpestor opgave til hjørne”.

Mandag er der officielt pause i regeringsforhandlingerne, oplyser Socialdemokratiet. Men regeringsforhandlingerne forventes at fortsætte i de kommende dage.

David Troels Garby-Holm er redaktør og souschef på Netavisen Pio.


Flere artikler om emnet

Kommentarer

DEM der har råd til de store blankpolerede "flydere", har også råd til at betale afgifter. Så for dem er det et fedt, om de skal betale for at køre på vejene. Roadpricing og lignende afgifter,kan kun ramme "SKÆVT". Og afhjælper ikke på forureningen.Og CO2 udledniningen.BILER må derfor afskaffes overalt på kloden. Eller erstattes af andre miljøvenlige køretøjer. Sandheden er at INGEN enkeltnation reelt set, kan gøre ret meget ved jordklodens konkrete klimaproblemer.Som de er her og nu.Der må tages radikale metoder i brug globalt. De radikale metoder skal IKKE være afgifter. Disse fjerner ikke klodens forureningsproblemer. Verden har nået et stadie, hvor denne må gå tilbage i udvikling. Eller med andre ord,..anvende hestekøretøjer igen igen. Og som i romertiden "stridsvogne" til krig.Også slut med FLY til ethvert formål. Nok slet ikke nok i forbindelse med "red kloden projektet"". En retræte fra alle forurenende behageligheder er nødvendig. Producenterne må gå forrest, for at kunne få de enkelte landes befolkninger med.Udbud og efterspørgsel hænger sammen.Og er en væsentlig markør for hvilken retning udviklingen går.

Gentagne evindelige diskussioner,overalt og i de siddende regeringer ... til dagen oprinder for verden hvor ALT er mere end meget for sent.Alt alt for sent. Indtil da vil der ikke ske en pind,eller stadig og fremtidigt være nogen der bare skal TJENE på ofte helt overflødige produkter og ting. Det er "udvikling".

Fortæl dog verden sandheden.At den skal "tilbage til hestevognenes tid". Og at det gælder for alle,og ikke kun "den lille mand".