SF-profil træt af uddannelsessnobberi: "Der findes ikke høje uddannelser"

“At nogle uddannelser skulle være høje er noget, som nogle uddannelsessnobbede mennesker selv har fundet på om typisk akademiske uddannelser,” mener Jacob Mark
“Der findes ikke høje uddannelser. Uddannelser kan være lange og korte. Men at nogle uddannelser skulle være høje er noget, som nogle uddannelsessnobbede mennesker selv har fundet på om typisk akademiske uddannelser.”

Sådan skriver SF’s gruppeformand, Jacob Mark, på Facebook.

 

placeholder
 

 

Det var et Facebook-opslag fra Laura Lindahl, tidligere folketingsmedlem for LA og nuværende byrådsmedlem for LA på Frederiksberg, som fik Jacob Mark til at reagere.

To højtuddannede tager fri for at udføre ufaglært arbejde

“Det er ikke ideelt, at to højtuddannede tager fri for at udføre ufaglært arbejde,” lyder det fra Laura Lindahl i det nu slettede Facebook-opslag.

 

 

Allergisk over for udtrykket “højtuddannede”

Opslaget fra Laura Lindahl provokerer Jacob Mark, som mener, at det signalerer, at nogle uddannelser er bedre end andre.

“Hun (Laura Lindahl, red.) får det til at lyde som om, at fordi de har den her type uddannelse, så er det vigtigt, at de passer deres arbejde, imens nogle andre må passe deres huslige pligter. Og så bruger hun udtrykket “højtuddannede”, og det er bare et udtryk, jeg er allergisk over for. Det er altid godt med uddannelse, men der er ikke nogen uddannelser, der er mere værd end andre,” siger Jacob Mark til Netavisen Pio og fortsætter:

Der er ikke nogen uddannelser, der er mere værd end andre

“Det rammer helt skævt - og jeg er ikke sikker på, at det er meningen med hendes opslag, for jeg kender Laura - men det taler bare ind i den debat, som tit får det til at lyde som om, at man er mere værd, hvis man har en lang videregående uddannelse i Danmark, og sådan er det altså ikke.”

“Det er uddannelsessnobberi”

Laura Lindahl taler med sit opslag lige ind i den forståelse, at nogle uddannelser er mere værd end andre, mener Jacob Mark. Og det kan have betydning for unges valg af uddannelse.

“Hvis man ser sådan på uddannelse, og hvis det er det budskab, man spreder ud til vores ambitiøse unge og vores ambitiøse unges forældre, så er det klart, at de unge ender med at tage de høje uddannelser. Det er derfor, at man ikke skal kalde det høj og lav, men lang og kort,” siger Jacob Mark og tilføjer:

Men sprog påvirker mennesker, og derfor skal det sprog ændres

“Det er uddannelsessnobberi, og det har været der i mange år. Det er også derfor, at folk bruger det her udtryk. De tænker ikke over det. Jeg kan også høre det i min egen omgangskreds, hvor der både er faglærte, ufaglærte og akademisk uddannede. Det er faktisk folk fra alle mulige grupper, der bruger det udtryk, fordi de har hørt på meningsdannere sige det så længe. Men sprog påvirker mennesker, og derfor skal det sprog ændres.” 

 

Laura Lindahl oplyser over for Netavisen Pio, at hun ikke har nogen kommentar.

Tim Tørnqvist Jensen er journaliststuderende på Roskilde Universitet og tidligere student på Netavisen Pio.


Flere artikler om emnet

Kommentarer

Enig Jacob, der findes kun korte og lange uddannelser.

Ja, enig, men Jacob Mark snobber selv opad når han benytter udtrykket at "læse" til elektriker. Man "står i lære" som elektriker, og derfra kan man læse videre til installatør, ingeniør eller andet. Man læser heller ikke til frisør, balletdanser, musiker eller fodboldspiller og en lang række andre fag/uddannelser.

Uddannelse er vejen til frihed for ikke mindst kvinder. Uddannelse giver dig flere muligheder i livet. Til at sige fra og ikke finde dig i de høje herrers overgreb og lave lønninger. Uden uddannelse er du udleveret til den herskende orden. Jo længere tid din uddannelse varer, jo bedre forstår du hvordan du selv er en del af problemet. At underminere uddannelse er et bittert selvmål - ikke mindst for os der var de første i vores familier -så langt øjet rækker - med en studentereksamen.

Jeg vil kommentere dette her på en lidt anden led. For mange år siden tog jeg en del af en uddannelse, som var rettet imod at bedrive naturvidenskabelig forskning, og jeg lagde virkeligt kræfterne i og fik meget ud af det, jeg lærte. Stor var min forbavselse ved at tale med medstuderende længere henne i uddannelsen, samt med såkaldte vejledere, hvor konklusionen af samtalen var, at de ikke havde forstået selv de mest simple indsigter. Jeg var ude for folk, der læste op til eksamen, for dernæst 14 dage efter, at have glemt det hele. Efter min opfattelse må pointen være, at man TÆNKER over det, man lærer, og at det, man således har lært, har sat dybe spor i én. Gør det ikke det, kan man kalde en sådan uddannelse højere 100 gange, uden at det giver mening. Således er det efter min opfattelse ikke uddannelsen, der er højere, men ens tankevirksomhed - såfremt den er til stede.

Der er jo også det, at vide kredse i befolkningen ikke har forstået universitetskonceptet. Mange tror, at det er en slags skole, hvor man har et pensum, og hvor man skal læse fra side det til det i lærebogen. Det, det vil sige at LÆSE på et universitet, betyder, at man SELV skaffer sig en masse viden af egen drift, som går ud over det i pensummet stipulerede. Der ligger således det i begrebet, at det er én selv der gør langt det meste af arbejdet - universitetet er blot den ramme, dette foregår i, og at denne ramme sætter ressoucer til rådighed i forhold til det, på denne måde, at studere. Selve det at erkende et behov for viden, der går ud over pensum, forudsætter, at den studerende selv når til erkendelse af dette behov. Således er forudsætningen for at studere, at der er både selvstændighed og personlig modenhed til stede hos den studerende, og for mange studerendes vedkommende indfinder indsigten heri sig med forskellig hastighed, således at de fleste falder fra hurtigt, mens andre kan lade som om de studerer, i årevis, før denne indsigt indfinder sig. Selve denne selektionsproces udskiller for det meste dem, der fra starten er egnede, og det er kun et lille udsnit af dem, der starter på et studium, der er det. Men der er ingen garanti for noget. Jeg har talt med færdige kandidater, der på ingen måde beherskede det stof, man skulle tillade sig at formode, at de beherskede.

Både rart og vigtigt at der bliver taget fat på uddannelsessnobberiet. Også i spørgeskemaer får man ikke så meget at vælge imellem. Og de længerevarende uddannelser står altid øverst på listen. Selv har jeg en mellemskoleeksamen og en håndværkeruddannelse fra min ungdom og senere i livet taget to kortere fagligt kvalificerende uddannelser - kan jeg så sige at jeg har en høj eller lidt højere uddannelse. :-)

Er bestemt enig i den mulige udfordring med ordlyden højt- og lavtuddannede, meeen tangere det alligevel ikke lidt som om man projicere det væk fra de noget mere alvorlige udfordringer vi har i Danmark.
Tag fx alle de kønsdiskriminerende sager i Familieretshusene hvor tusindvis af børn til høje fædre (175+) mister kontakten fordi deres lave mor (170-) er sur og ond og vil have magtliderligheden opretholdt ?

Det er på HØJE tid, ikke sandt ? ❤️

Måske har Uddannelses- og Forskningsministeriet uheldigvis bidrager til dette 18. januar 2013 med dette opslag

https://ufm.dk/aktuelt/nyheder/2013/flere-virksomheder-og-hojtuddannede-...

Er bestemt enig i den mulige udfordring med ordlyden højt- og lavtuddannede, meeen tangere det alligevel ikke lidt som om man projicere det væk fra de noget mere alvorlige udfordringer vi har i Danmark.
Tag fx alle de kønsdiskriminerende sager i Familieretshusene hvor tusindvis af børn til høje fædre (175+) mister kontakten fordi deres lave mor (170-) er sur og ond og vil have magtliderligheden opretholdt ?

Det er på HØJE tid, ikke sandt ? ❤️

Måske har Uddannelses- og Forskningsministeriet uheldigvis bidrager til dette 18. januar 2013 med dette opslag

https://ufm.dk/aktuelt/nyheder/2013/flere-virksomheder-og-hojtuddannede-...

Annonce