“Nemlig.com må indordne sig under de regler, vi har i Danmark, hvor man har et ordentligt arbejdsmiljø, hvor der er ordentlig tid til at udføre arbejdet. Og hvor man anvender hjælpemidler, der letter arbejdet. Og så skal nemlig.com give deres vognmænd en pris, der betyder, at de kan betale deres ansatte chauffører en ordentlig og rimelig løn.”
Det fastslår formanden for 3F Transportgruppen, Jan Villadsen, over for Netavisen Pio.
Villadsen henviser til de løn- og arbejdsforhold for nemlig.coms chauffører, som Politiken afslørede lørdag - inklusive et stressende og kostbart bødesystem, arbejdsdage på op til 15 timer dagligt og vedvarende tunge løft.
Det er ikke første gang, at nemlig.coms metoder afsløres. Tilsvarende forhold blev afdækket af pressen i 2017 og i 2014. Af samme årsag er Jan Villadsen ikke imponeret over, at nemlig.com nu bebuder et opgør med blandt andet bødesystemet:
så håber de på, at det her går væk af sig selv. Det gør det ikke, det kan jeg garantere for
“Jeg er ikke på nogen måder imponeret af reaktionen fra nemlig.com. De genopfører bare teaterstykket, som kørte for tre år siden, og så håber de på, at det her går væk af sig selv. Det gør det ikke, det kan jeg garantere for.”
3F har nu bedt nemlig.com om at udlevere adresserne på samtlige underleverandører (Vognmænd):
“Jeg har skrevet til nemig.com og deres direktør og understreget, at den overenskomst vi har med nemlig.com (3F’s overenskomst for lagermedarbejderne på online-supermarkedets centrallagre) giver os ret til at få adgang til navne og adresser på alle deres underleverandører. Dem har nemlig.com fået syv dage til at give til os.”
Med adresserne i hånden banker 3F Transportgruppen på hos hver enkelt underleverandør/vognmand:
og dermed også varsel om sympatikonflikt
“Når vi har fået adresserne, retter vi henvendelse til vognmændene for at få dem overenskomstdækket. Hvis de ikke går med til det, så sender vi dem et konfliktvarsel, og dermed også varsel om sympatikonflikt, der kan ramme nemlig.com gennem deres vareleverancer, som jo så stopper.”
At 3F varsler sympatikonflikt betyder, at alle, der er medlem af 3F, kan nægte at levere og behandle varer til og for nemlig.com.
En sympatikonflikt vil kunne ramme nemlig.com hårdt, fordi samtlige af online-supermarkedets lagerarbejdere er dækket af overenskomst med 3F. Det samme er en meget stor del af de chauffører, der leverer varer til nemlig.coms store centrallagre, forklarer Jan Villadsen.
Jan Villadsen understreger, at nemlig.com ikke kan fralægge sig ansvaret for chaufførernes dårlige forhold:
“Nemlig.com hævder at de ikke kan gøre noget ved chaufførernes dårlige løn- og arbejdsvilkår. Selvfølgelig kan de det. De kan bare skrive i kontrakten med vognmændene, at de skal overholde dansk lovgivning og danske løn- og arbejdsforhold. Men det vil nemlig.com ikke.”
Formanden for Transportgruppen minder om, at nemlig.com har tjent styrtende under coronakrisen:
så det er helt urimeligt den måde nemlig.com presser chaufførerne på
“Vi var indstillet på at give nemlig.com en chance her under coronakrisen. Nemlig.com har tjent styrtende under krisen, så det er helt urimeligt den måde nemlig.com presser chaufførerne på. Det hører ingen steder hjemme.”
Jan Villadsen konkluderer:
“Så slut med snak og gratis udmeldinger. Vi kræver handling af nemlig.com”
nemlig.com erklærede sig i en pressemeddelelse lørdag overrasket over Politikens beskrivelse af chaufførernes arbejdsforhold:nemlig.com: "Vi er overraskende"
Kommentarer
Ejerne af nemlig.com er, iflg. cvr registeret, Anders Holch Povlsen og Stefan Plenge.
3F: frem med tommelskruerne. Luk 'l.....'.
Ikke mærkeligt at medlemmerne flygter fra den politiske fagbevægelse FH!
Det er som om de ikke har forstået hvad deres opgave er på arbejdsmarkedet!
Godt at der er rigtige fagforeninger som tænker på medlemmerne!
Hvad har denne artikel med politik at gøre? Dette her er typisk fagforeningsarbejde, så forklar gerne hvad det har med politik at gøre?