Corona skal på skoleskemaet

Eleverne har lært så meget mere i denne tid, som ikke kan måles og vejes i et lærerark. Det er ikke en test. Det er virkelighed.
Nej. Det var ikke en forhastet beslutning at lukke Danmark ned. Det var klogt og en rettidig beslutning. Det var nogle af de ord, statsministeren sagde ved seneste pressemøde.

Skolerne blev lukket ned for godt en måned siden og åbner nu op igen for de mindste børn.

Og ja, det skal gøres forsigtigt, ikke farligt, men forsvarligt.

Omstillingsparathed fra alle

Ingen tvivl om det har været og er en svær opgave.

Der er arbejdet sammen på afstand. Og man har holdt sammen på afstand. En omstillingsparathed af dimensioner og med en lærerprofessionalisme man ganske enkelt kun kan være pavestolt af. På meget kort tid blev undervisningsformen en anden.

Når man arbejder med børn er afstand det helt modsatte af, hvad der normalt er forståelsesrammen både lærerfagligt og pædagogisk. Tidens normale metoder i skolerne er i dag langt fra deduktive. Man bliver udfordret af pludselig at skulle arbejde hjemmefra. Det skal være foran en computer, men på en inkluderende måde for både elever og lærere.

Og der er brugt tid på det, som var nødvendigt. At forstå. At passe på.

Eleverne har lært så meget mere i denne tid, som ikke kan måles og vejes i et lærerark

Eleverne har fået samfundssind og demokratisk dannelse med sig i et helt nyt perspektiv, som en gevinst – trods situationens alvor. Man behøver ikke kunne regne, for at regne det ud. Eleverne har lært så meget mere i denne tid, som ikke kan måles og vejes i et lærerark. Det er ikke en test. Det er virkelighed.

Lærer skal fortsat gå på line 

Lærere og andet skolepersonale har knoklet på, og står nu for at skulle genåbne en del af vores samfund i faser. Hos lærerne og i undervisningen, er der sprunget højdespring inden for didaktisk planlægning.

Der er sprunget højdespring inden for didaktiske planlægning

Statsministeren udtrykte vores ageren, som at skulle gå på line. Det skal vi stadig. Vi kender bare ikke linens længde eller hvilken vej den går - men vi kender målet.

Vi skal over på den anden side. Vi skal over corona og vi skal med sundhed forrest holde den faglige og sociale balance.

Ganske forsigtigt. Det er på ingen måder en let opgave men en ganske udfordrende. Det kræver forståelse fra alle.

Ingen tvivl om, at vores børn savner sekundær socialisering og kan til tider have matrikelkuller. De savner ganske sikkert hinanden men er måske også nervøse for at skulle starte.

Ingen tvivl om, at vores børn savner sekundær socialisering

Derfor kræver endnu et højdespring med didaktisk planlægning fra lærerene - nu med den sundhedsfaglige dimension. Både mentalt og fysisk.

Undervisning i corona 

Eleverne skal undervises trygt i en ellers utryg tid med ekstra krav som f.eks. håndhygiejne, afstand og plads. Inde som ude. De skal have Corona på skemaet.

Co-operativt. Ro-ligt. Na-vigeret

Co-operativt. Ro-ligt. Na-vigeret.

Nu skal vi klogt sundhedsforsvarligt og - fagligt igennem dette

‘Dagens Pio klumme’ er en fast spalte på Netavisen Pio, der udkommer dagligt med både provokerende, nytænkende og debatskabende indlæg. Klummen er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Lærer og byrådsmedlem for Socialdemokratiet i Odense


Kommentarer fra Facebook