Annonce

Cykling er et rigtigt fokusområde

Når flere lader bilen stå og hopper op på cyklen, gavner det både miljøet, folkesundheden og mobiliteten i byerne. Men det kræver investeringer, hvis flere danskere skal vælge cyklen.
Investering i cyklisme er et rigtigt fokusområde for en Socialdemokratisk regering, som gerne vil gøre sig positivt bemærket – og gøre en forskel – indenfor områder som for eksempel sundhed og miljø.

”Cykling er en ideel transportform, som medfører uafhængighed for den enkelte og samtidig skaber et levende og interaktivt bymiljø, hvor det er godt at bo og leve.” Sådan står der blandt andet i forordet til cykelpolitikken for Esbjerg Kommune.

Investering i cyklisme er et rigtigt fokusområde for en Socialdemokratisk regering, som gerne vil gøre sig positivt bemærket – og gøre en forskel – indenfor områder som for eksempel sundhed og miljø. Cyklen gavner folks sundhed, og en daglig cykeltur kan hjælpe til med, at man får den anbefalede dagsmotion. Ligeledes er det heller ikke raketvidenskab, at det gavner miljøet og klimaet, når man vælger cyklen frem for bilen. Det har vi allerede lært i børnehaven, da vi sang med på Povl Kjøllers cykelsang:

”En cykel larmer ikke og bruger nul benzin
en cykel oser ikke som andre oliesvin.”

Cykelstrategi
I jule 2014 præsenterede Transportministeren en ny national cykelstrategi, som havde til hensigt at få endnu flere danskere til at cykle.

Cykelstrategien er en meget ambitiøs vision for cyklismen i Danmark, men også et nødvendigt fokusområde i en tid, hvor biltrafikken skaber øget trængsel på vejene og i byerne. Der er ingen tvivl om, at cyklen er et væsentligt bidrag til at løse fremtidens mobilitetsløsninger, og derfor også et vigtigt fokusområde, når der snakkes bæredygtig mobilitet.

Da cykelstrategien tilbage i juli 2014 blev præsenteret, kan jeg huske, jeg syntes, at Magnus Heunicke havde ramt meget præcist.Der er god sammenhæng i forhold til de tre indsatsområde, som strategien peger på, og der var penge til at imødekomme indsatserne.

Fakta: Cykelstrategiens tre indsatsområder
Mere cykling i hverdagen: Danskerne skal i højere grad bruge cyklen til både arbejde og uddannelse.
Aktiv ferie og fritid: Cyklen skal også kunne bruges som et redskab til naturoplevelser og fritidsaktiviteter.
Nye og sikre cyklister: Flere børn og unge skal cykle i skole og til fritidsaktiviteter.

 Der var også dejligt, at Transportministeren var Socialdemokrat og var klar og tydelig da han offentliggjorde cykelstrategien: ”Danmark må og skal være en cykelnation i særklasse. Vi kan ikke være tilfredse med, at danskerne cykler mindre end tidligere. Vi skal være ambitiøse, målrettede og klar til at yde en indsats for at fremme cyklismen i Danmark. Med cykelstrategien har vi nu visionerne, som skal danne udgangspunkt for de næste mange års indsats på cykelområdet.”

Cykelpuljer har gjort kommuner mere cykelvenlige
Selvom vi måske i Danmark cyklede mere i 1990’erne end vi gør i 2010’erne, så er udviklingen ved at vende. Faktisk er der nogle danske byer, hvor flere benytter den tohjulede end tidligere.

Senest har Aarhus været omtalt i flere landsdækkende dagblade for at have fået flere op på cyklen. Det er heldigvis en tendens, som vi også ser i en række andre danske byer. I min egen kommune (red. Esbjerg Kommune) oplever vi som Aarhus også en vækst i cykeltrafikken – og ikke mindst et skifte i borgernes indstilling til at cykle. Vores cykelregnskab viser at andelen, der cykler dagligt, er steget fra 38% til 44% siden sidste cykelregnskab.

At vi i det hele taget som kommuner får flere borgere til at tage cyklen skyldes i høj grad statens fokus og kommunernes muligheder for at få del i statslige cykelpuljer.

Det skal være en god oplevelse at cykle. Det skal være let og sikkert, og man skal kunne komme hurtigt fra A til B. Jeg synes faktisk, at vi fremstår som en mere energisk kommune, når vi kan gøre det nemmere for vores borgere, at snuppe cyklen i stedet for bilen.

At vi i det hele taget som kommuner får flere borgere til at tage cyklen skyldes i høj grad statens fokus og kommunernes muligheder for at få del i statslige cykelpuljer. Et velfungerende og sammenhængende stinet med god fremkommelighed er et væsentligt element i bestræbelserne på at få flere til at vælge cyklen, men det er ikke en billig anlægsopgave.

Fra mit eget skriveborg på Esbjerg Rådhus kan jeg se, hvordan de statslige puljer har gjort os mere kreative og innovative, når der tænkes cykelløsninger. Vi kigger til nabokommunerne og lader os inspirere, eller der samarbejdes på sværs af kommunegrænser.

I Esbjerg Kommune har statens medansvar for at fremme og udvikle cyklismen gjort; at vi bygger supercykelstier, lavet cykelrestepladser, nye cykelparkeringspladser, servicefaciliteter som for eksempel pumper og vandposter. Derudover er vi i fuld gang med at forbedre trafiksikkerheden. Uden at blinke med øjnene, så kan jeg godt fortælle, at flere af vores cykelprojekter ikke var blevet en realitet, hvis vi ikke havde fået en venlig håndsrækning fra staten – og det selvom projekterne også stod højt på ønskelisten.

Flere penge fra staten
Medvinden til cyklismen startede for alvor i 2009, hvor et bredt flertal af folketinget - partierne bag aftalen om En grøn transportpolitik - afsætte 1 mia. kr. i perioden 2009-2014 til en cykelpulje. Puljen skulle muliggøre projekter, der kunne forbedre forholdene for cyklister, så cyklen blev en mere attraktiv, udbredt og sikker transportform til både pendling og fritid.

Selvom nogle eksperter advarede om, at milliardinvesteringer i bedre forhold for cyklisterne risikerede at ende som et rendyrket Klondyke, så har kommuner og stat heldigvis gjort denne advarsel til skamme. Såvel stat og kommuner har cyklet flot de seneste år, men det er værd at overveje, om det gode tråd ikke bør fortsætte. Ingen tvivl om, at nye milliardpuljer til cyklismen de kommende år kan styrke cyklismen yderligere i kommunerne. Og hvis ikke en Socialdemokratisk regering skal prioritere dette, hvem skal så? Vi skal være ambitiøse, målrettede og klar til at yde en indsats for at fremme cyklismen i Danmark.

Anders Kronborg (S) er formand for Teknik- og Byggeudvaget i Esbjerg Byråd og arbejder derudover som skolelærer.

‘Kommunale rødder’ er en fast klumme på netavisen Pio, der to gang ugentligt vil bringe indlæg fra en række af socialdemokratiets førende byrådsmedlemmer.

 

Folketingsmedlem og fødevare- og dyrevelfærdsordfører for Socialdemokratiet.


Flere artikler om emnet

Annonce