Annonce

Debat: Nej tak til obligatoriske sprogtests i børnehaven

Reformkommissionen anbefaler at gøre sprogvurderinger obligatoriske for alle børn i treårsalderen. Men det er ikke nogen god ide, mener pædagogernes fagforening BUPL.
Foto: Colourbox
Forleden medvirkede jeg i en debat-udsendelse på Radio 4.

Emnet var reformkommissionens anbefaling om at indføre obligatoriske sprogvurderinger for alle børn i treårsalderen. Og sammen med en del af lytterne gav jeg forslaget en hård medfart.

Som pædagog mener jeg, at det er godt, at kommissionen har fokus på at styrke den tidlige indsats. MEN at gøre sprogvurderinger obligatoriske er altså et helt forfejlet greb.

For det første er det spild af ressourcer. Grisen bliver ikke tungere af at blive vejet, og børn får ikke et bedre sprog af at blive testet.

Pædagogerne har i forvejen alt for lidt tid til at arbejde med børnene, og vi har ikke brug for flere bureaukratiske regler, der stjæler tid, som kunne være brugt på at arbejde med børnenes udvikling og trivsel - med fokus på alt fra sociale kompetencer og fællesskaber over børnenes evne til at regulere deres egne følelser til sprog og motorik.

Vi har derimod brug for tid til at bruge vores faglighed!

Har i forvejen alt for lidt tid til at arbejde med børnene

For det andet er det en falliterklæring at reducere tidlig indsats til et spørgsmål om ordforråd. Det er langt mere komplekst end dét, hvis man skal sikre børn i udsatte positioner de bedste betingelser for at trives og udvikle sig på lige fod med andre børn.

Det er en opgave, som kræver høj pædagogfaglighed og tid til at arbejde med både sproget, de sociale kompetencer, det at kunne indgå i fællesskabet osv..

Børn får ikke et bedre sprog af at blive testet, men ved rent faktisk at bruge sproget sammen med andre børn – og sammen med pædagoger, der har tid til dem.

Derfor burde anbefalingen fra kommissionen i stedet lyde: Invester i gode normeringer, højere pædagogandel og giv pædagogerne tid til at bruge deres faglighed.

Det er det der virker - og er alle pengene værd!

Pædagog og forretningsudvalgsmedlem i pædagogerne og klubfolkenes fagforening BUPL


Flere artikler om emnet

Kommentarer

Alle fremmede bør sprogtestes som en helt naturlig betingelse for opholdstilladelse.

Og ellers kan de jo bare rejse hjem til deres eget land. Ganske enkelt.

Nu er det jo børn det drejer sig om, og en del af den pædagogiske opgave er så sandelig også at lære børnene at tale dansk, lære dem nye ord og begreber. At en obligatorisk sprogtest skulle være så omfattende at pædagogerne ikke kan finde tid til den, er rent snik-snak.

Jeg savner egentlige argumenter mod disse tests fremfor bare tomme fraser om pædagogfaglighed o.l. samt generel mangel på tid.
For den med at grisen ikke bliver tungere af at blive vejet, er altså bare et tosset stråmandsargument. Ingen tror jo (eller påstår), at grisen bliver tungere af at blive vejet, men hvis man i god tid får udpeget de over- eller undervægtige grise, for nu at blive i metaforen, har man jo pludselig muligheden for rent faktisk at gøre noget ved det. Det burde virkelig ikke være så svært at forstå.

Jeg sidder i hvert fald tilbage med det indtryk, at modstanden her mere bunder i rygmarvsreaktioner end i eftertanke.

Jamen det er da bare super. Hvorfor ikke få de små uddannelsesparat vurderet allerede i børnehaven? Der kan oprettes et pointsystem på alle børn lige efter fødslen, hvor de så tildeles point alt efter de resultater de for gennem vuggestue, børnehave, folkeskole osv.. Et point system som følger dig fra vugge til grav.

Danskerne bliver i forvejen overvåget gennemgribende digitalt af den danske stat, når man ser samlet set på alle de data og oplysninger det offentlige efterhånden har indsamlet om hver eneste borger i dette land.

Ja, Putin har ikke levet forgæves.

Hør nu her, i 1987 startede man som forsøg screening og sprogtest af børnehavebørn, og man lavede sprogtræning i indskolingen, vi lavede selv materialerne, gik på kursus, og det kørte op gennem 90 erne, med succes Det er som man dømmer før man læser hvad forslaget går ud på. Efterskolernes 10 kl skal ikke væk, den skal blot laves smartere og der skal langt mere kreativitet og viden om erhvervslivet ind i de store klasser, ideen med HPX over to prcer genial. Man ødelægger alle fremskridt med det sortsyn der lægges for dagen ind i melkem