Der findes kun en rigtig Walter White!

Anmeldelse: Netflix forsøger uden held at gentage en kæmpesucces og levere underholdende krimidrama fra Amerikas skyggeside.  
Man har set konceptet før. Faktisk synes det at være gået mode i tv-serier, der stiller skarpt på livet i udkants-Amerika, fremhæver kriminalitet som en nødvendig levevej og samtidig indeholder en pæn del socialrealisme.

Trailerparken er på mode

Det var populære tv-serier, som Friends, Sex and the City og Desperate Housewives, som alle hittede stort i begyndelsen af 00’erne. Mens de tog afsæt i bylivet, den velstillede middelklasse og de pæne mennesker, så har serierne anført af HBO Nordic og Netflix nu rykket kulisserne ud i white-trash underklasse Amerika.

Vi bliver rykket ud af den trygge urbane middelklassevirkelighed for at i stedet at se skyggesiderne af det stolte Amerika

Mesterværket ”Breaking Bad” handler om fysiklærerne, der må producere metamfetamin for at sikre sin familie, det underholdende kriminaldrama ”Justified” udspiller sig langt ud på Kentuckys bøh-land hvor U.S. Marshal Raylan Givens forsøger at bringe orden i sager blandt de lokale low-lives, den ikoniske ”True Detective” der viser hvor uhyggeligt Louisiana kan se ud langt fra Mardi Gras i New Orleans eller actionserien ”Banshee” i det religiøse Amish-land med danske Ulrich Thomsen i en afgørende rolle.

Mange flere kunne nævnes, men ens for dem alle er, at vi bliver rykket ud af den trygge urbane middelklassevirkelighed, for at i stedet at se skyggesiderne af det stolte Amerika. Man oplever det som virkelig er rykket tættere på, der er kradset hul på den polerede overflade og man tør sige det som det er.

Hvidvaskeren fra provinsen
Det sidste skud på stammen over tv-serier, der meget gerne vil vise billeder fra den amerikanske trailerpark-liv er Ozark. Det handler om den kedelige familiefar og revisor fra Chicago, der kommer i problemer i forbindelse med hvidvaskning af penge for et mexicansk narkokartel. Han bliver tvunget til at arbejde sin gæld af i det landlige Missouri.

Serien udspiller sig i området ’Lake of The Ozarks’, som er et nedslidt ferieparadis, der giver gode muligheder for en kriminel revisor

Serien udspiller sig i området ’Lake of The Ozarks’, som er et nedslidt ferieparadis, der giver gode muligheder for en kriminel revisor, der gerne vil skjule sig for myndighederne, mens han prøver at købe sig ind hos den lokale præst, strip-klubben og hotellet for at hvidvaske endnu flere narkopenge.

Det giver udfordringer i den lille familie, der skal omstille til livet på landet, krusninger overfor de skeptiske lokale og ikke mindst faretruende opgør med egnens etablerede kriminelle.

Hvis du har set især ’Breaking Bad’, så virker det hele lidt for bekendt. Og det skal heller ikke være nogen hemmelighed, at den Netflix-producerede sommersatsning ’Ozark’ ligner et dårligt Breaking Bad rip-off. Desværre uden samme velskrevne manuskript og samme velspillende Bryan Cranston i hovedrollen som Walter White.

Dårlig Breaking Bad kopi
Det virker som et naturligt udslag af markedsmekanismer at en tv-producent. Som om Netflix ikke drømmer om kunstneriske mål eller revolutionerende nytænkning, men hellere satser på de sikre kort og derfor meget gerne vil kopiere det der, virker. Men det virker netop ikke i dette tilfælde.

[read-also]

Det lugter langt væk af gentagelse og inspirationen fra ’Breaking Bad’ er for åbenlys. Skuespillet er på det jævne, de kriminelle mexicanerne virker malplacerede, det udfordrede familieliv fremstår ret utroværdigt og hvidvaskning af mange hundredetusinde dollars udstilles som en opgave, som de fleste kunne klare.

Selvom stedet er velvalgt og konflikten stadig spændende, så bliver serien aldrig mere end en kopi af noget, som den end ikke når til sokkeholderne.

Potentialet i historie og setuppet rækker betydeligt længere end det endelig resultat.

Selvom talemåden hedder ”if it aint broken, dont fix it”, så lykkedes det faktisk både at knække og ødelægge hvad der for Ozark på papiret kunne ligne en sikker succes. Potentialet i historie og setuppet rækker betydeligt længere end det endelig resultat.


Serien set af Jens Jonatan Steen, chefredaktør på Netavisen Pio.

 

Jens Jonatan Steen er chefredaktør på Netavisen Pio


Kommentarer fra Facebook