Det vælter ind i EU med chauffører fra 3. lande

Der er særregler i EU på grund af mangel på chauffører - sidste år blev der givet 108.000 tilladelser til chauffører fra ikke-EU-lande
Foto: Fagbladet 3F
Det er EU-regler, der gør, at filippinske og sri lankanske chauffører kan køre rundt som chauffører i Danmark - og i resten af EU.

Fagbladet 3F afslørede mandag, at 200 filippinske og sri lankanske chauffører bor i en slum-lejr i Padborg - og kører som chauffører for virksomheden Kurt Beier Transport. Chaufførerne får også slum-løn. Helt ned til 15 kroner i timen. Slum-lejren blev i går morges ryddet af politiet, udlændingemyndighederne og Arbejdstilsynet. Politiet har mistanke om, at der er foregået menneskehandel og efterforsker nu sagen på højtryk.

Chaufførerne får også slum-løn. Helt ned til 15 kroner i timen

Dirketør Kurt Beier har sluset chaufførerne fra 3. verdenslande til Danmark ved at udnytte en EU-finte. Chaufførerne er ansat via et polsk datterselskab under den danske virksomhed, Kurt Beier Transport. Kurt Beier hævder, at alt er foregået efter bogen.

Sådan er reglerne

I dag er reglerne sådan, at vognmænd kan hyre chauffører fra lande uden for EU, hvis de ikke kan finde ledige chauffører inden for landets grænser.

I 2017 blev der givet tilladelse til 108.332 chauffører fra lande uden for EU - herunder ikke mindst Filippinerne. Det er 31 procent flere end i 2016.

Litauen og Polen er de to EU-lande, der inviterer langt flest chauffører til EU. Sidste år var der 62.192 chauffører fra lande uden for EU, som fik adgang til EU-arbejdsmarkedet via Polen.

Sidste år var der 62.192 chauffører fra lande uden for EU, som fik adgang til EU-arbejdsmarkedet via Polen.

Danske selskaber kan lovligt oprette et datterselskab i for eksempel Polen og ansætte sine chauffører derfra. Når en chauffør har fået grønt lys til at køre i et EU-land, kan vedkommende køre som chauffør i alle 28 EU-lande.

Ifølge EU-reglerne er det også tilladt for EU-udenlandske lastbiler at køre med varer internt i andre EU-lande i forbindelse med internationale transporter. Det kalder man cabotagekørsel. Der kan foretages tre cabotagekørsler i Danmark. Kører man ud af Danmark igen og retur kan samme udenlandske lastbil foretage tre nye cabotagekørsler internt i Danmark.

Jan Kjærgaard er redaktør på Netavisen Pio.


Kommentarer fra Facebook