DI og Dansk Byggeri vil slå pjalterne sammen: "Et usædvanligt makkerpar"

Midt i de private overenskomstforhandlingerne smider to store arbejdsgiverorganisationer en kæmpe bombe: DI og Dansk Byggeri er tæt på fusion.
Foto: Tony Webster, flickr
Dansk Byggeri på Nørre Voldgade i indre København
Midt i overenskomstforhandlingerne på det private arbejdsmarked smider to af de store erhvervs- og arbejdsgiverorganisationer noget af en bombe: Dansk Industri (DI) og Dansk Byggeri vil fusionere.

I en fælles pressemeddelelse oplyser de to arbejdsgiverforeninger, at de igennem længere tid har været i dialog om en sammenlægning. Drøftelserne er nu så fremskredne, at der ligger et aftaleudkast, som medlemmerne i Dansk Industri og Dansk Byggeri skal tage stilling til.

En usædvanlig alliance

Mens formand for Dansk Byggeri, Claus Bering, fremhæver muligheden for at få en slagkraftig organisation, glæder DI-formand Lars-Peter Søbye sig over udsigten til indlemmelsen af en stor og vigtig del af erhvervslivet. En fusion vil betyde, at DI, som er den største arbejdsgiverorganisation i Danmark, vil repræsentere 17.000 virksomheder.

Beslutningen om at fusionere skal vedtages endeligt i juni. Det sker på et ekstraordinært repræsentantskabsmøde i Dansk Byggeri og en ekstraordinær generalforsamling i Dansk Industri.

 

Tidligere DI-rådgiver: ”DI spiser Dansk Byggeri”

Netavisen Pio har talt med Benny Damsgaard, som i dag har sit eget kommunikationsbureau. Han har desuden været politisk rådgiver for daværende administrerende direktør i DI, Karsten Dybvad.

Benny Damsgaard mener ikke, at en fusion ligger lige til højrebenet:

Reelt set bliver der jo tale om, at DI spiser Dansk Byggeri

”Det er en lidt usædvanlig alliance, fordi byggeriet (Dansk Byggeri, red.) jo har en stor medlemsmasse af mindre håndværksmestre og lignende. DI er jo primært en organisation af store, internationale, konkurrerende virksomheder. Derfor er det sådan lidt et usædvanligt makkerpar, der nu går sammen, selvom der også er en række store, internationale, konkurrerende entreprenørvirksomheder i Dansk Byggeri,” siger Benny Damsgaard til Netavisen Pio.

”Reelt set bliver der jo tale om, at DI spiser Dansk Byggeri. Altså, lad os nu kalde det for det, det er,” tilføjer han.

Gordiske knuder i vente

I pressemeddelelsen fremhæver formændene for de to arbejdsgiverorganisationer, at Dansk Industri i forvejen råder over en del af bygge- og anlægsbranchens aktører, f.eks. arkitekter, rådgivende ingeniører og flere store virksomheder i byggeindustrien.

Den udlægning giver Benny Damsgaard dog ikke meget for:

”Byggebranchen er en relativt lille del af DI. Når DI sandsynligvis overtager Dansk Byggeri, så vil det også betyde, at de udfordringer, som organisationen har med at interessevaretage i dag, hvor man skal gabe over både de energiforbrugende og de energiproducerende virksomheder, bliver større. For så har du også de virksomheder, som producerer og bruger byggematerialer,” siger han til Netavisen Pio og forstætter:

Den gordiske knude bliver ikke lettere at løse

”Og ser de for eksempel ens på alle spørgsmål i forhold energirenovering, som er et af de store omdrejningspunkter fremadrettet? Den gordiske knude bliver ikke lettere at løse med det her.”

3F: Vi har gode erfaringer

Hos fagforeningen 3F hilser man fusionen velkommen og nævner, at man har haft gode erfaringer, siden transportområdets arbejdsgiverorganisation, HTS, fusionerede med DI i 2008:

”Det var ikke nemt at forhandle overenskomster i HTS. Det er heller ikke let i DI. Men da DI blev vores modpart ved overenskomstforhandlingen i 2010, tog vi fat i social dumping, og det har vi faktisk fået løst, så de aktuelle forhandlinger handler om andre ting,” siger Jan Villadsen, gruppeformand i 3F Transport, til Fagbladet 3F.

Han mener, at der har været langt højere kvalitet i overenskomstforhandlingerne, siden HTS kom med i DI.

Transport- og byggefolk er anarkistiske

Forhandlingerne om nye overenskomstaftaler på det private arbejdsmarked er i fuld gang. Derfor kommer udmeldingen fra DI og Dansk Byggeri da også som lidt af en ’bombe’.

Om tidspunktet og timingen for udmeldingen siger Benny Damsgaard til Netavisen Pio:

”Første runde af OK20-forhandlingerne er jo overstået. Det var den store, men skal vi ikke også kalde det den lette? For CO-industri er alt andet lige dem, som… De er på ingen måde lette at forhandle med; men de er de mest professionelle forhandlere, sådan vil jeg sige det. For Claus (Jensen, red.) ude i Metal er interesseret i at få et solidt godt resultat, og det må man sige, at de har fået. Så langt, så godt.”

Transportfolkene er anarkistiske. Nu får DI et endnu mere anarkistisk område ved at få byggeriet med

”Og så har du så den næste runde i traditionel DI-sammenhæng. Det er jo transportområdet. Og det er traditionelt, i hvert fald hvad angår DI’s udfordringer, altid den store knast, fordi transportfolkene er noget mere anarkistiske. Nu får DI jo et om muligt endnu mere anarkistisk område indenbords ved at få byggeriet med, som jo – i hvert fald i år – var planlagt til at blive det helt store problem,” siger han med henvisning til en del af de aktive i byggebranchen, som han også betegner som ’anarkistiske’.

Den stærkeste OK-afdeling i byen

Når alt kommer til alt, er det overenskomsten, som er det store trækplaster for DI’s medlemmer. Og det er også det, der er den primære årsag til, at Dansk Byggeri nu ønsker at komme ind i DI, mener Benny Damsgaard:

”DI’s overenskomstafdeling er uden tvivl byens stærkeste, og ham der sidder som overenskomstchef ovre i Dansk Byggeri, han er jo gammel DI-mand. Og meget kan man sige om store erhvervsorganisationer, men når det kommer til DI, så er kerneforretningen overenskomsten. Det er det, virksomhederne melder sig ind for,” siger han til Netavisen Pio og tilføjer:

Ham, der sidder som overenskomstchef ovre i Dansk Byggeri, er gammel DI-mand

”Interessevaretagelsen er dejlig og god. Den får de med, og den er heller ikke uvigtig. Men det de melder sig ind for, det er overenskomst. Og det er det jo langt henad vejen nok også i tilfældet med Dansk Byggeri.”

Student på Netavisen Pio


Kommentarer fra Facebook

Kommentarer

Ja med de medlemmer der flygter fra den knaldrøde fagforening, er det jo ikke mærkeligt at de prøver at fusionere!
Nu skal DI også ødelægges!