Direktør erkender: “Det er en kommerciel sammenlignings-side”

Hjemmesiden, “Tjekakasse”, der sammenligner a-kasser, er ikke en informations-side, men derimod en annonce-side
Foto: Tjekakasse.dk
"Tjekakasse" er ikke en faktabaseret hjemmeside, men en kommerciel sammenlignings-side
"Find en billig a-kasse.”

“Med en a-kasse er du bedre stillet, hvis du pludselig står uden job. Sammenlign priser, fordele og brancher, og find den rette a-kasse for dig.”

Hjemmesiden “Tjekakasse” fremstår umiddelbart som en faktabaseret informations-side, hvor man kan hente informationer om, hvilken a-kasse, som passer bedst til en.

Men det er en misforståelse, siger direktøren bag den sammenlignende hjemmeside “Tjekakasse”, Daniel Østergaard:

Hjemmeside, “Tjekakasse”, der sammenligner A-kasser, er ikke en informations-side, men derimod en annonce-side

“Der er tale om en kommerciel sammenligningsside. Alle, der er på “Tjekakasse” betaler for at være med. Alle, der er på siden, betaler til os. Det er jo en annonce-side. I stedet for bannerannoncer, har vi et samarbejde med a-kasserne,” forklarer direktøren til Netavisen Pio.

Daniel Østergaard forklarer, at det langt fra er alle a-kasser, der er med på “Tjekakasse”. Kun de a-kasser, der betaler Adlab Aps for det, er altså medtaget på hjemmesiden:

“Jeg ved, vi ikke er dækkende, for det er ikke alle, der er interesserede i at være med.”

Ikke alle de medtagede a-kasser betaler lige meget til firmaet bag “Tjekakasse”, Adlab Aps.

De, der betaler mest, til firmaet bag hjemmesiden, er ofte de a-kasser, som særligt fremhæves på hjemmesiden.

Rangering kan være påvirket

På hjemmesiden fremhæves gule Det Faglige Hus’ a-kasse som “Bedst til prisen”.

Og det kan være påvirket af, at Det Faglige Hus’ a-kasse, er den der betaler det største beløb til Adlab Aps, erkender Daniel Østergaard.

Direktøren henviser til, at “Tjekakasse” tydeligt har deklareret, hvordan Adlab Aps tjener penge på sammenligningstjenester:

Øverst kan man med små bogstaver læse et “Tjekakasse er en annonceside - Sådan tjener vi penge”.

Klikker man her, får man blandt andet oplyst, at det kun er udvalgte a-kasser, som er medtaget på hjemmesiden:

“Vi har valgt at håndplukke et udvalg af a-kasser, så vores sammenligning afspejler derfor ikke det samlede marked for a-kasser i Danmark. Tjek-akasse modtager penge for at formidle kunder til a-kasser. De a-kasser som vises på siden er derfor reklamefinansierede.”

Man får også at vide, at rækkefølgen og fremhævningen af den enkelte a-kasse kan afhænge af om en a-kasse betaler ekstra meget til Adlab Aps:

Rækkefølgen og fremhævningen af a-kasser kan være influeret af kommissionssatserne hos udbyderne

“Rækkefølgen og fremhævningen af a-kasser kan være influeret af kommissionssatserne hos udbyderne.”

Betaler bedst - får mest eksponering

Daniel Østergaard, så de a-kasser, der ønsker at blive særlig fremhævet hos jer, skal så også betale bedre?

“Ja, man kan sige dem, der får mest eksponering, er typisk også dem, der betaler mest.”

Så kan jeg sådan set ikke regne med, at det er den bedste a-kasse, I fremhæver?

“Det er ikke afgørende, at man betaler mere, for at være fremhævet. Her skal du lægge mærke til ordet “kan”. Betalingen kan influere på rangeringen og fremhævningen. Men det er ikke nødvendigvis tilfældet.”

“Man kan jo bare, hvis man ikke føler, at man er blevet orienteret tilfredsstillende hos Tjekakasse, lade være med bruge vores sammenligningsside.”

Kan folk gennemskue, at Tjekakasse er en kommerciel side, og ikke en faktabaseret informationsside?

Jeg synes, det fremgår tydeligt, at der er tale om en reklameside

“Efter min overbevisning kan folk sagtens gennemskue, at det er en kommerciel sammenligningsside. Jeg synes, det fremgår tydeligt, at der er tale om en reklameside.”

Jan Kjærgaard er journalist på Netavisen Pio.


placeholder

Kommentarer

Har tit undret mig over de her "pris" portaler af en hver art. For det er det rene vrøvl de fremstiller. Det går udelukkende ud på at tjene penge på at lokke kunder i fælden. Intet andet. Men der er naive ofre nok at tage af. Det hører vi om nærmest dagligt på den ene eller anden måde.

Annonce