Annonce

Diskussionen om skoledagens længde har ødelagt reformen

Når skolerne får lov til at afkorte skoledagen er det desværre lektiehjælp, bevægelse og den understøttende undervisning, der ryger ud.
Lad mig bare tale lige ud af posen - helt ærligt - diskussionen om lange skoledage har ødelagt reformen.

Nuvel, der er også andre elementer, der ikke har gjort implementeringen af folkeskolereformen til en synderligt smuk proces, men hvis jeg skal stille skarpt på indholdet og strukturen af folkeskolereformen, som den blev fremlagt tilbage i 2013, så er det efter min mening de lange skoledage, der spænder ben for, at intentionerne omkring en ny og anderledes skole falder til jorden.

Vigtige socialdemokratiske briller
For mig at se, med mine socialdemokratiske briller, var der tre rigtig vigtige elementer i reformudspillet fra 2013: Lektiehjælp og faglig fordybelse, mere bevægelse i skoletiden samt understøttende undervisning, der byder på anderledes måder at lære på og inviterer det omkringliggende samfund ind i skolen. Men det hele blev forpurret af længere skoledage, der blev indført som et middel til at opfylde reformens mål, men uden noget særligt belæg for, at eleverne bliver dygtigere af at sidde på skolebænken flere timer om dagen.

Når skolerne afkorter skoledagen er det desværre lektiehjælp, bevægelse og den understøttende undervisning, der ryger ud.

Det vi skal huske på er, at hver gang en klasse eller en hel skole får lov til at afkorte skoledagene, så er det de nye elementer, som reelt skulle reformere skolen og gøre den anderledes, der forsvinder ud, og skolen kommer til at være præcis, som den har været de sidste mange mange år. Når skolerne afkorter skoledagen er det desværre lektiehjælp, bevægelse og den understøttende undervisning, der ryger ud.

Vi skal have fornyelsesdiskussionen i centrum
Jeg er slet ikke imod, at man forkorter skoledagene, for jeg har aldrig forstået, hvorfor dagene skulle være længere, men det ærgrer mig, at det betyder, at de kernesocialdemokratiske elementer, som skulle tilføre noget nyt til vores folkeskole langsomt forringes. Derfor mener jeg, at diskussionen om de lange skoledage, er kommet til at stå i vejen for fornyelsen af folkeskolen. Og med afskaffelsen af flere af reformens essentielle elementer på flere og flere skoler, bliver det svært at få en klar evaluering af folkeskolereformen om et par år.

Heldigvis kan jeg trøste mig ved, at lærerne gør alt, hvad de kan for at sikre, at eleverne får en anderledes og spændende skoledag

For hvordan skal vi evaluere en reform som på flere punkter i hvert fald på papiret er tilbage ved udgangspunktet? Heldigvis kan jeg trøste mig ved, at lærerne gør alt, hvad de kan for at sikre, at eleverne får en anderledes og spændende skoledag på trods af manglende understøttende undervisning, lektiehjælp og bevægelse.

 

Lisbeth Lauritsen er byrådsmedlem (S) i Aalborg Kommune.

Indlægget er udtryk for skribentens egen holdning.

 


Flere artikler om emnet