DSU: Hvorfor er vi de eneste, der synes Danmark er værd at forsvare?

Debat

DSU: Hvorfor er vi de eneste, der synes Danmark er værd at forsvare?

Det er chokerende, at DSU og Konservativ Ungdom er de eneste politiske ungdomsorganisationer, der overhovedet ønsker, at der skal være en værnepligt, og at den skal gælde for både mænd og kvinder

Danske soldater
Billedtekst
Danske soldater
Foto: Sparks Adobe
Dette er et debatindlæg og udtrykker skribentens holdning. Bland dig i debatten nedenfor - eller send dit indlæg til os her.

Bagtæppet er velkendt: Verden er mere usikker end på noget andet tidspunkt siden 2. verdenskrig. 

Putin fører angrebskrig i Ukraine på tredje år, og FE vurderer, at Rusland inden for fem år vil være i stand til at udkæmpe en storskalakrig i Europa. 

Samtidig rasler Trump med sablen. Vi står over for en hidtil uset trussel fra øst, men kan ikke længere regne med støtte fra vores vigtigste allierede mod vest.

I DSU bakker vi uforbeholdent op om oprustningen af dansk forsvar. Vi skal bruge langt flere penge på forsvaret, og vi skal fuldføre omstillingen fra aktivistisk sikkerhedspolitik til territorialforsvar. 

Her spiller værnepligten en afgørende rolle. Står det til os, skal værnepligten derfor udvides markant – både i varighed og i antallet af værnepligtige. 

Værnepligten har andre fordele

Vi støtter en ligestillet værnepligt, hvor kvinder kan tjene deres land på samme vilkår som mænd. I den nuværende sikkerhedspolitiske situation er der brug for alle gode kræfter, som vil forsvare Danmark.

Værnepligten er først og fremmest et spørgsmål om vores sikkerhed. Men der følger mange andre fordele med. 

Læs også:Nej VU, værnepligten skal ikke afskaffes

Vi kender mange – og er mange – der ved at aftjene værnepligt har fået styrket selvtillid og tro på egne evner. 

Det er sundt at indgå i et tæt og stærkt soldaterfællesskab. Det får den enkelte til at ranke ryggen. 

Vi har brug for en ungdomsgeneration, der er stolt af sit land, og som ved, at Danmark er værd at forsvare.

Chokerende

Derfor er det chokerende, at DSU og Konservativ Ungdom er de eneste politiske ungdomsorganisationer, der overhovedet ønsker, at der skal være en værnepligt, og at den skal gælde for både mænd og kvinder. 

Venstres Ungdom vil afskaffe værnepligten helt, fordi den ”strider imod grundlæggende principper om individuel frihed.” ”Ingen bør tvinges til at deltage i militærtjeneste (…) i et frit samfund som Danmark,” har VU’s Benjamin Haxha eksempelvis tidligere skrevet i debatindlæg her i Netavisen Pio

Det svarer vel nogenlunde til at opsige sin brandforsikring, fordi man er imod ild

Men kære VU: Hvis Danmark skal være et frit samfund i fremtiden, er der brug for unge mænd og kvinder, som er villige til at forsvare vores demokrati. Frihed er ikke en gratis omgang. 

Læs også:Afvist til session: Diagnoser bør ikke spænde ben for værnepligt

Alex Vanopslaghs bagland topper VU. Hos Liberal Alliances Ungdom skriver man på sin hjemmeside, at værnepligt er ”moralsk forkasteligt,” og et tidligere ledende medlem har beskrevet værnepligt som ”kidnapning” og ”statsslaveri.”

SF Ungdom vil – ifølge deres vedtagne politik – afskaffe værnepligten fuldstændigt, fordi de er imod krig. 

Det svarer vel nogenlunde til at opsige sin brandforsikring, fordi man er imod ild.

Virkelighedsfjernt og populistisk

Det er dybt bekymrende, at alvoren endnu ikke er gået op for VU, LAU, SFU og flere andre. Hvis vi vil have et frit og demokratisk samfund i fremtiden, har vi brug for et stærkt forsvar. 

De andre ungdomsorganisationers happy-go-lucky-agtige tilgang til værnepligten sætter Danmarks sikkerhed på spil. 

Læs også:Forsvar eller pension? Vi kan begge dele

Det er en virkelighedsfjern og populistisk måde at gå til et gravalvorligt emne på. Lad os håbe, at de snart vågner fra tornerosesøvnen.

Én ting er i hvert fald sikkert: DSU er på barrikaderne for værnepligten.

Læs mere om:

Kommentarer

Indsendt af Dahl (ikke efterprøvet) den Fredag den 28.03.2025 - 23:18

Jeg er født og opdraget i det røde politiske spekter. Jeg kan ikke se, hvad vi skal med kvindelig værnepligt, eller værnepligt i det hele taget. Hvis befolkningen mente, at landet var værd at forsvare, så burde der være frivillige nok.
Vi har i dag en hjemmeværnsstyrke på godt 30 tusind. Det er ikke ret mange, og det er et klart udtryk for forsvarsviljen i dette land. Den kunne måske være bedre?
Jeg har brugt mere end 30 år af mit liv på militær og hjemmeværn, og hele vejen igennem 80'erne og 90'erne måtte vi leve med røde partier, der kæmpede for at få hjemmeværnet medlemstal til at falde fra de godt 80 tusind, der var den gang. Det fik nok heller ikke interessen for at forvare nationen til at stige.
Jeg har intet mod kvindelige soldater. Jeg har aldrig været i krig, men jeg har deltaget i nogle lidt intense øvelser i militæret og hjemmeværnet, hvor der har været kvinder med. Kvinderne var der frivilligt, og de var dygtige. Og de kunne holde kæft ude på en kold og fugtig post, når det var nødvendigt. Der er kvinder noget bedre end de fleste mænd.
Skulle jeg ud i en skarp situation i dag, kender jeg procentvis flest kvinder, jeg ville være tryg ved at være sammen med. Men de var der jo frivilligt men en interesse for at forsvare landet. De var ikke tvunget ind i systemet, hvilket nok vil gøre en forskel.
Landet kan kun forsvares, hvis civilbefolkningen kan stå i mod, uanset hvad landets militær ellers kan. Hvis forsvarsviljen ikke er stærk nok, et kampen tabt. I en stor del af min tilværelse, har netop socialdemokraterne bekæmpet den kampvilje.
Måtte Putin få bumser på enden, og han negle falde af. Det gælder så også for der alderssvækkede fyr med mottoet Make Amerika Goofy Again. Men det lykkedes dog.

Indsendt af Dahl (ikke efterprøvet) den Fredag den 28.03.2025 - 23:20

Jeg er født og opdraget i det røde politiske spekter. Jeg kan ikke se, hvad vi skal med kvindelig værnepligt, eller værnepligt i det hele taget. Hvis befolkningen mente, at landet var værd at forsvare, så burde der være frivillige nok.
Vi har i dag en hjemmeværnsstyrke på godt 30 tusind. Det er ikke ret mange, og det er et klart udtryk for forsvarsviljen i dette land. Den kunne måske være bedre?
Jeg har brugt mere end 30 år af mit liv på militær og hjemmeværn, og hele vejen igennem 80'erne og 90'erne måtte vi leve med røde partier, der kæmpede for at få hjemmeværnet medlemstal til at falde fra de godt 80 tusind, der var den gang. Det fik nok heller ikke interessen for at forvare nationen til at stige.
Jeg har intet mod kvindelige soldater. Jeg har aldrig været i krig, men jeg har deltaget i nogle lidt intense øvelser i militæret og hjemmeværnet, hvor der har været kvinder med. Kvinderne var der frivilligt, og de var dygtige. Og de kunne holde kæft ude på en kold og fugtig post, når det var nødvendigt. Der er kvinder noget bedre end de fleste mænd.
Skulle jeg ud i en skarp situation i dag, kender jeg procentvis flest kvinder, jeg ville være tryg ved at være sammen med. Men de var der jo frivilligt men en interesse for at forsvare landet. De var ikke tvunget ind i systemet, hvilket nok vil gøre en forskel.
Landet kan kun forsvares, hvis civilbefolkningen kan stå i mod, uanset hvad landets militær ellers kan. Hvis forsvarsviljen ikke er stærk nok, et kampen tabt. I en stor del af min tilværelse, har netop socialdemokraterne bekæmpet den kampvilje.
Måtte Putin få bumser på enden, og han negle falde af. Det gælder så også for der alderssvækkede fyr med mottoet Make Amerika Goofy Again. Men det lykkedes dog.

Indsendt af Nielsen (ikke efterprøvet) den Søndag den 30.03.2025 - 12:56

“For de gamle som faldt , er der ny overalt. De vil møde, hvergang der bliver kaldt”
Men denne vilje til at forsvare fædrelandet som der synges om i “ Det haver så nyligen regnet “ Er tilsyneladende ikke så udbredt blandt alle de politiske ungdomspartier.
For det er vel ikke sådan , at de har taget Glistrup ideen - (om at erstatte forsvaret af Danmark med en telefonsvarer der på russisk oplyser at vi kapitulerer) - til sig ?

Tilføj kommentar

Ren tekst

  • Ingen HTML-tags tilladt.
  • Linjer og afsnit ombrydes automatisk.