Efter bøderegn: Lufthavn vil satse på lærlinge

Billund Lufthavn har fået en kæmpebøde på 462.000 kroner for manglende praktikpladser, men nu tager lufthavnen skeen i den anden hånd
Billund Lufthavn har fået en bøde på 462.000 kroner for manglende oprettelse af praktikpladser i 2018.

Lufthavnen skulle, ifølge den såkaldte Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag-ordning, have oprettet 24 praktik/lærlinge-pladser, men det blev kun til fem. Derfor har lufthavnen fået en klækkelig bøde på de nævnte godt 462.000 kroner.

Det er den 11. største bøde nogen dansk virksomhed har modtaget for manglende oprettelse af praktikpladser, viser oplysninger, som Netavisen Pio har fået aktindsigt i hos ATP, der administrerer ordningen.

Administrerende direktør for Billund Lufthavn, Jan Hessellund, forklarer, at der er en god forklaring på, hvorfor lufthavnen langtfra nåede måltallet for praktikpladser i 2018:

Billund Lufthavn står selv for håndteringen af bagage og check-in, og vi driver også selv butikkerne i lufthavnen. En del af vores ansatte er oprindeligt faglærte, som nu udfører ufaglært arbejde. Måltallet for praktikpladser er fastsat efter, hvad folk oprindeligt er uddannet til. Men vi kan jo ikke oprette praktikpladser inden for de ufaglærte områder. Derfor er vores måltal uforholdsvis højt,” siger han til Netavisen Pio.

Praktikpladser til lufthavnsoperatør-lærlinge

Men der er godt nyt på vej på praktik-fronten. Lufthavnen vil nu oprette et antal praktikpladser til elever, der tager den nye lufthavnsoperatør-uddannelse på TEC Hvidovre eller på EUC Lillebælt i Fredericia. Det oplyser fællestillidsmand, Henrik Puggaard:

jeg er super glad for, at vi nu er klar til at påtage os vores del af den samfundsopgave det er at uddanne lærlinge

”Jan Hessellund har givet mig håndslag på, at vi nu tager et antal unge-lærlinge ind fra lufthavnsoperatør-uddannelsen. Vi har ikke langt os fast på et bestemt antal, men vi starter nok op med en håndfuld lærlinge, og fylder så løbende op med nye lærlinge,” siger Puggaard til Netavisen Pio.

”Det her burde være sket tidligere, men jeg er super glad for, at vi nu er klar til at påtage os vores del af den samfundsopgave det er at uddanne lærlinge,” understreger fællestillidsmanden.

Uddannelse med flere specialer

Henrik Puggaard er selv uddannet lufthavnsoperatør som voksen-lærling. Det vil sige, at han fik anerkendt sin erhvervserfaring fra Billund Lufthavn, og derfor kunne han nøjes med at tage den teoretiske del af uddannelsen.

En uddannelse som transportarbejder i lufthavne tager to år – inklusive grundforløb. Ovenpå kan lægges speciale i f.eks. brand og redning, transport-loading, transport-sortering, afisning og airport service.

Den fulde uddannelse som lufthavnsoperatør – inklusive speciale og praktik – tager tre et halvt år.

Jan Kjærgaard er redaktør på Netavisen Pio.


Kommentarer fra Facebook