Kombinationen af Instagram-reklamer for plastikoperationer og unge piger fremstår tragikomisk, når en omfattende undersøgelse netop viser, at unges kropsbillede forværres markant af sociale medier.
Alt lige fra kviklån til tandblegningsmidler reklamerer influencere flittigt for på sociale medier. Senest har Fie Laursen reklameret for en konkurrence, der giver 10 procent rabat på en valgfri ”skønhedsoperation” på en tyrkisk klinik, efter hun selv fik en såkaldt ”brazilian butt lift”.
Senest har Fie Laursen reklameret for en konkurrence, der giver 10 procent rabat på en valgfri 'skønhedsoperation'
Jeg er dødtræt af ukritiske, amoralske reklamer fra influencere. Plastikkirurgi målrettet teenage-piger bør være dråben, der får bægeret til at flyde over for politikerne. Det er nu, influencerne skal holdes i kort snor.
Det norske forbrugertilsyn er langt mere tunet til et samfund, hvor sociale medier spiller en stor rolle. De har forbudt reklamer for plastikoperationer. Simpelthen. De har endda givet Fie Laursen en reprimande efter numseløft-reklamen, fordi hun har norske følgere. Ifølge dem er det uetisk over for børn. Hvornår kommer Danmark ind i kampen?
Det er netop i teenage-årene, at man er mest usikker på, hvem man er. Man skal populært sagt finde sig selv. Får man i daglig dosis promovering af silikonebryster og butt lift, er det næsten umuligt ikke at lade sig påvirke. Særligt når Fie Laursen og andre fortæller, at det er kuren mod et dårligt selvbillede.
Får man i daglig dosis promovering af silikonebryster og butt lift, er det næsten umuligt ikke at lade sig påvirke
Fies liv har tilsyneladende ændret sig efter numseløftet: “Have been through years of struggling with my body and those days are over now.” Det samme sagde hun ironisk nok tilbage i 2018, da hun lagde sig under kniven for at få større bryster. Og ikke længe efter førstnævnte opslag kom de næste plastikplaner: ”I’m planning a trip back at the clinic for nose job and buccal fat removal”. Mere vil have mere. Endnu et kirurgisk indgreb i ”skønhedens tegn” er kun en overfladisk løsning af en usikkerhed, der umiddelbart stikker dybere.
Man har et særligt ansvar som influencer, når man direkte reklamerer for plastikkirurgi
Hvad folk gør ved deres kroppe, må de i princippet selv om, men man har et særligt ansvar som influencer, når man direkte reklamerer for plastikkirurgi. Hvad fanden er det for et signal at sende til 15-årige? Få nye bryster, og du bliver meget gladere. Få en større numse, og du føler dig lækrere. Bullshit.
Sæt grænser for, hvad influencere kan reklamere for. Numseløft er bare en af mange latterlige reklamer. Kom så, Danmark!