Annonce

Efter taxi-liberalisering: 3F skærper krav om timeløn til taxichauffører

Regeringens forslag til en ny taxalov får 3F til at sætte fut under ønsket om fast timeløn for taxachaufførerne
Regeringen har fremlagt et udspil til en ny taxalov, der vil liberalisere en det meget regulerede hyrevognserhverv på en lang række områder. Eksempelvis vil regeringen give mulighed for at oprette taxafirmaer i selskabsform, der skal være mindre kontrol med, hvor mange taxabevillinger, der gives, og taxaselskaberne skal i højere grad have mulighed for at fastsætte deres egne priser.

Loven skal blandt andet give bestillingskontorer og vognmænd bedre muligheder for at fastsætte priser efter udbud og efterspørgsel. Blandt andet skal det give mulighed for, at vognmænd eller taxacentraler kan give flere rabatter.

I dag er chaufførernes indtægt afhængig af deres omsætning. Men hvis arbejdsgiver skal have bedre mulighed for at fastsætte priserne, skal chaufførerne til gengæld have sikret deres indtægt med fast timeløn. Det er i hvert fald ønsket fra Bo Weye Hansen, konsulent i 3F, der frygter, at chaufførerne ellers risikerer at blive sat ned i løn, når arbejdsgiverne vil tiltrække kunder ved at give rabatter.

”Hvis man sammenligner med detailbranchen, så er det jo kassedamen fuldstændig uvedkommende, om indkøbschefen har valgt, at bananer skal på tilbud i denne uge. Man kunne jo aldrig finde på at sige, at nu skal du have mindre i løn, fordi du har solgt så og så mange bananer”, siger Bo Weye Hansen til Netavisen Pio.

En papirtiger når chauffører skal kompenseres
Bo Weye Hansen oplyser, at en voldgiftskendelse fra 2003 har slået fast, at vognmanden skal kompensere chaufføren, hvis vognmanden vælger at give rabat på nogle af turene.

”Men det bliver en frygtelig indviklet opgave at sidde og beregne, hvordan ventetidstakst og starttakst og så videre havde set ud, hvis man ikke havde givet rabat. Det bliver en umulig opgave”, siger Bo Weye Hansen, der mener, at en fast timeløn vil gøre det væsentligt lettere at administrere lønudbetalinger for vognmændene, hvis de ønsker at tiltrække kunder med rabatordninger.

Der er dog ikke stor opbakning til fast timebetaling blandt arbejdsgiverne, siger Bo Weye Hansen.

”Når jeg lufter tanken for vognmændene, siger de, at hvis chaufførerne får fast løn, så kører de bare over i Fælledparken og spiser hotdogs i stedet for at køre med kunder. Men der er alle arbejdspladser jo sådan, at hvis ikke du laver dine ting, så bliver du fyret.”

Ny lov giver nye muligheder og faldgruber
Hos 3F ser man dog også nye muligheder ved en liberalisering af taxaloven. Blandt andet er man positivt stemt over for, at taxaselskaber nu kan drives i selskabsform.

”Det gode ved at drive det i selskabsform er, at man får mulighed for at løse andre transportopgaver end kun taxakørsel. Som det er i dag har lovgivningen jo begrænset taxaselskaberne til, at man kun må lave én slags transport”, siger Bo Weye Hansen.

Et af de store stridspunkter i taxabranchen er, om det skal være muligt at rate chaufførerne – altså give chaufførerne en slags karakter for deres indsats. Ratingen af chaufførerne har været et stort konkurrenceparameter for pirattaxatjenesten Uber, der har kunnet bryste sig af, at de har sorteret de brodne kar blandt chaufførerne væk. I den nye taxa-app Moove, som to af de store københavnske taxaselskaber har lavet, kan kunderne også rate chaufførerne.

Bo Weye Hansen understreger, at man hos 3F på ingen måde er modstandere af, at ny teknologi forbedrer branchen. ”Vi er ikke maskinstormere”, siger Bo Weye Hansen og tilføjer, at chaufførerne også har en interesse i, at taxaen er et attraktivt valg for kunderne.

”Hvis man skal rate folk, skal vi bare sikre os, at det er sagligt begrundet”, siger han og kommer med et eksempel.

"Lad os forestille os, at en chauffør har accepteret en tur fra Hørsholm til Lyngby, som app’en har regnet ud koster 168 kroner. Undervejs kører vi forbi en tankstation, og kunden beder chaufføren om at holde ind, fordi kunden lige skal handle. Der ville man normalt sige, at så holder de 168 kroner altså ikke, hvis chaufføren skal bruge tid på at holde og vente på, at kunden skal drikke cola eller købe hotdogs. Men hvordan tror du sådan en kunde vil bedømme chaufføren, der siger det?”

Chauffører uden pension
Sammen med at få skiftet den gamle akkordløn ud med en fast timeløn ønsker 3F også, at flere chauffører skal have pension. Ifølge Bo Weye Hansen er det 7 ud af 10 taxachauffører, der ikke har en pensionsopsparing.

”Og det er helt tosset, fordi der i de priser, kunderne betaler er taget højde for, at der skal betales pension til chaufførerne. Vi kan bare se, at der er rigtig mange, der ikke får deres pension. Det er en skandale”, siger Bo Weye Hansen, der mener, at en pensionsopsparing kan være en fordel for både chauffør og vognmænd allerede inden pensionsalderen. Blandt andet fordi det giver chaufførerne adgang til sundhedsbehandling gennem PensionDanmark.

”Vi kan se, at nogle de vognmænd, der gør, som de skal, de har stor glæde af, at chaufførerne kan få massage eller kiropraktor. De skal bare ringe på et telefonnummer, og de skal ikke betale noget.”

Den nye overenskomst for taxachaufførerne skal træde i kraft til foråret.

Mads Havskov Hansen er cand.jur. og tidligere pressekonsulent i Socialdemokratiet


Flere artikler om emnet